بررسی پتانسیل های صادراتی ایران به سایر کشورها

فهرست مطالب

پتانسیل های صادراتی ایران

پتانسیل های صادراتی ایران به سایر کشورها

پتانسیل های صادراتی ایران : ﻳﻜــﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫــﺎﻱ ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺗﺠــﺎﺭﺕ ﺧــﺎﺭﺟﻲ ﻫــﺮ ﻛﺸــﻮﺭ ﺷــﻨﺎﺧﺖ ﺩﻗﻴــﻖ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞهای اقتصادی – ﺗﺠﺎﺭﻱ ﺷﺮﻛﺎﻱ ﺗﺠﺎﺭﻱ ﻋﻤﺪﻩ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺣﺠﻢ ﻭ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕﻭﺍﺭﺩﺍﺕ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠـﻮﺏ ﺁﻥ ﺍﺳـﺖ. ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻫﺎﻱ ﺗﺠﺎﺭﻱ ﻛﺸﻮﺭها ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﻱ ﺍﻧﺘﻔﺎﻉ ﻃﺮفین ﺍﺯ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺩﻭ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﺨﺶ ﻫﺎ ﻭ ﻛﺎﻻ ﻫﺎﻱ ﺗﺠـﺎﺭﻱ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﺩﺍﺭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮔﺮﺩﺩ.

 

امروزه، تجارت بین الملل به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه و رشد اقتصادی کشورها از طریق افزایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری محسوب می شود.

 

پیوستن به زنجیره ارزش جهانی و توسعه صادرات در کشورهای در حال توسعه زمینه بهبود رقابت پذیری را در این کشورها فراهم می کند و افزایش ارزش افزوده محصولات، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ایجاد فرصت های شغلی را به همراه خواهد داشت .

در ایران نیز اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی لزوم دسترسی به بازارهای خارجی را بیش از پیش آشکار می سازد. مقاله پیش رو، نتیجه بررسی نیازهای عمده وارداتی کشورهای مختلف و واکاوی زمینه صادراتی آن ها در ایران است که نهایتاً به فهرستی از کالا ها بر اساس کد تعرفه شش رقمی منتج می شود.

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به کشور هند

کشور هند هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. در سال ۲۰۱۶ پس از چین ، هند بیشترین رشد اقتصادی را در بین کشورهای جهان داراست و بر اساس پیش بینی های مجمع جهانی اقتصاد انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ پس از چین ، دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد. سهمی حدود ۲۸ درصد از تولید ناخالصی داخلی هند در سال ۲۰۱۶،مربوط به تجارت کالایی این کشور بوده است.

با توجه به کسب رتبه نخست کشور هند در میان ۳۰ کشور در حال توسعه جهان به لحاظ شاخص توسعه خرده فروشی، به نظر می رسد این کشور می تواند بازار جذابی برای خرده فروشان محسوب شود.
در این گزارش نیاز وارداتی هند و ترکیب آن بر اساس گروه های کالایی و کد تعرفه ( کد بین المللی کالا ) شش رقمی مورد بررسی قرار گرفته است. طبق آمارهای مرکز تجارت بین المللی ، تعداد کل ردیف های تعرفه ۶ رقمی وارد شده توسط کشور هند در سال ۲۰۱۶ بالغ بر۴۶۶۳ ردیف بوده که ۲۹۷ ردیف از آن ها ۸۰ درصد از ارزش واردات این کشور را تشکیل می دهند.

مقایسه این اقلام با اقلام صادراتی ایران به هند بر اساس آمارهای گمرک نشان می دهد از میان کل تعرفه های شش رقمی وارد شده به کشور هند ، سابقه صادراتی ۲۶۱ ردیف تعرفه از ایران به هند در سال ۱۳۹۵ وجود داشته است. همچنین ایران از بین ردیف های تعرفه وارداتی هند در سال ۲۰۱۶ که نتوانسته در سال ۱۳۹۵ آن ها را به هند صادر کند، در ۲۴۶۳ ردیف تعرفه دارای پتانسیل صادراتی بوده است.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به تایلند

تایلند کشوری در شبه‌جزیره تایلند و چین، واقع در جنوب شرقی آسیاست. این کشور از شمال با برمه و لائوس، از شرق با لائوس و کامبوج، از جنوب با مالزی و خلیج تایلند و از غرب با برمه و دریای آندامان همسایه ‌است. تایلند در سال ۱۹۹۵ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده است و با جمعیت حدود حدود ۶۷ میلیون نفری سهمی حدود ۱.۲ درصدی از واردات کالایی جهان را به خود اختصاص داده است.

براساس اطلاعات بانک جهانی، طی چهار دهه اخیر تایلند پیشرفت های چشم گیری در توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته است. به طوری که در کمتر از یک نسل توانسته از کشوری با درآمد پایین در سال ۲۰۱۱ به گروه کشورهای با درآمد متوسط بالا انتقال پیدا کند. بنابراین می توان گفت بازار مصرف بالقوه ای برای کالا های غیرنفتی در جوار مرزهای دریایی ایران قرار گرفته که طبق آمارهای مرکز تجارت بین المللی ، ایران تنها ۰.۲۴ درصد از سهم ارزشی بازار این کشور را در سال ۲۰۱۷ در اختیار داشته است.

این موضوع لزوم بررسی دقیق تر نیازهای وارداتی تایلند و شناسایی پتانسیل های صادراتی ایران را به این کشور بیش از پیش آشکار می سازد، لذا در این گزارش، ضمن مرور مهم ترین شاخص های اقتصادی کشور تایلند، وضعیت صادرات ایران به این کشور و زمینه های توسعه صادرات به تایلند به تفکیک گروه های کالایی مورد بررسی قرار می‏ گیرند.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به کشور یونان

یونان در سال ۱۹۹۵ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده است و با جمعیت حدود ۱۰.۸ میلیون نفری، سهمی حدود ۰.۳۲ درصدی از ارزش واردات کالایی جهان را به خود اختصاص داده است.

بنابراین می توان گفت یونان بازار مصرف بالقوه ای برای کالا های غیرنفتی است که طبق آمارهای مرکز تجارت بین المللی، ایران ۲.۵ درصد از سهم ارزشی بازار این کشور را در سال ۲۰۱۷ در اختیار داشته است. این موضوع لزوم بررسی دقیق تر نیازهای وارداتی یونان و شناسایی پتانسیل های صادراتی ایران در آن ها را بیش از پیش آشکار می سازد.

در این گزارش، ضمن مرور مهمترین شاخص های اقتصادی کشور یونان ، وضعیت صادرات ایران به این کشور و زمینه های توسعه صادرات به یونان به تفکیک گروه های کالایی مورد بررسی قرار می گیرند.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به کشور چین

کشور چین از سال ۲۰۰۱ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده و به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان با جمعیت حدود ۱.۴ میلیارد نفری در سال ۲۰۱۷،سهمی حدود ۱۰ درصد از ارزش واردات کالایی جهان را به خود اختصاص داده است.

بنابراین می توان گفت چین بازار مصرف بالقوه ای برای کالا های غیرنفتی است که طبق آمارهای مرکز تجارت بین المللی، ایران حدود یک درصدی از سهم ارزشی بازار این کشور را در سال ۲۰۱۷ در اختیار داشته است. این موضوع لزوم بررسی دقیق تر نیازهای وارداتی چین و شناسایی پتانسیل های صادراتی ایران در آن ها را بیش از پیش آشکار می سازد.

لذا در این گزارش، ضمن مرور مهمترین شاخص های اقتصادی کشور چین ، وضعیت صادرات ایران به این کشور و زمینه های توسعه صادرات به چین به تفکیک گروه های کالایی مورد بررسی قرار می گیرند.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به کشور رومانی

کشور رومانی با حدود ۱۹.۶ میلیون نفر جمعیت به طور تقریبی ۰.۵ درصد از ارزش واردات کالا ی غیرنفتی جهان را به خود اختصاص داده است. طبق آمارهای مرکز تجارت بین المللی، ایران حدود ۰.۰۱ درصد از ارزش بازار واردات این کشور را در سال ۲۰۱۷ در اختیار داشته است.

در این گزارش، ضمن مرور مهم ترین شاخص های اقتصادی کشور رومانی، وضعیت صادرات ایران به این کشور و زمینه های توسعه صادرات به رومانی به تفکیک گروه های کالایی مورد بررسی قرار می‏ گیرند.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به کشور عمان

در این گزارش ضمن مرور شاخص های اقتصادی عمان از جمله رشد اقتصادی، سهم فعالیت های مختلف از GDP، ترکیب واردات و صادرات کالا و خدمات عمان و جایگاه این کشور در شاخص های بین المللی، وضعیت تجاری به ویژه واردات عمان به تفکیک کدهای تعرفه ۶ رقمی مورد بررسی قرار گرفته است.

بدین ترتیب با بررسی نیازهای وارداتی کشور عمان ( صادرات به عمان ) و مقایسه آن با اقلام صادراتی ایران، زمینه های توسعه صادرات ایران به عمان بر اساس کدهای تعرفه شش رقمی شناسایی شده است.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان

کشور آذربایجان به لحاظ استراتژیک در جاده ابریشم باستانی بین اروپا و آسیا قرار دارد و روابط عمیقی با شرق و غرب دارد. در میان کشورهای CIS در سال های اخیر بیشترین صادرات ایران به کشور آذربایجان بوده است و همواره واردات از آذربایجان از صادرات به این کشور کمتر بوده و لذا همواره تراز تجاری ایران با آذربایجان مثبت بوده است.

با این وجود ایران در تجارت با آذربایجان جایگاه خوبی ندارد و در میان کشورهای عمده مبادی وارداتی آذربایجان قرار ندارد. مطابق آمار مرکز تجارت بین المللی، جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۹.۲ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ۰.۰۶ درصدی از کل واردات جهان را از آن خود کرده است.

در این گزارش به دنبال ارزیابی واردات کشور آذربایجان بر حسب کدهای تعرفه شش رقمی، زمینه های قابل بررسی برای توسعه صادرات ایران به این کشور به تفکیک کالا ها شناسایی و گزارش شده است.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به کشور قزاقستان

امروزه، تجارت بین الملل به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه و رشد اقتصادی کشورها از طریق افزایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری محسوب می شود.

پیوستن به زنجیره ارزش جهانی و توسعه صادرات در کشورهای در حال توسعه زمینه بهبود رقابت پذیری را در این کشورها فراهم می کند و افزایش ارزش افزوده محصولات، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ایجاد فرصت های شغلی را به همراه خواهد داشت.
در ایران نیز اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی لزوم دسترسی به بازارهای خارجی را بیش از پیش آشکار می سازد.
با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور، بازار مصرف نسبتاً قابل توجهی در کشورهای همسایه ایران وجود دارد که توسعه صادرات به آن ها مستلزم شناسایی نیازهای وارداتی این کشورها است.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به روسیه

روسیه پهناورترین کشور جهان است که در شمال آسیا و اروپا قرار دارد. روسیه با کشورهای نروژ، فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، بلاروس، اوکراین، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، چین، مغولستان و کره شمالی همسایه است. این کشور همچنین با کشورهای آمریکا (از طریق ایالت آلاسکا)، سوئد و ژاپن (از طریق آب) همسایه است.
روسیه با تولید ناخالص داخلی ۱۳۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان (ششمین بر مبنای قدرت
برابری خرید) بوده است. درآمد سرانه این کشور در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۶ هزار دلار (بر مبنای قدرت برابری خرید) که این کشور را در رتبه پنجاه و دوم دنیا قرار می دهد. کشور روسیه ( صادرات به روسیه )یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، عضو گروه هشت، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل همسود است.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به عراق

عراق کشوری در منطقه خاورمیانه واقع در جنوب غربی آسیا است که از شرق با ایران، از شمال با ترکیه، از غرب با سوریه و اردن و از جنوب با عربستان و کویت همسایه است. این کشور در سال ۲۰۱۵، حدود ۰.۲درصد از کل واردات جهان را به خود اختصاص داده است.

با توجه به جمعیت ۳۶.۴ میلیون نفری عراق و سهم بالای واردات در کشور عراق ( صادرات به عراق ) نسبت به صادرات آن می توان گفت بازار قابل توجهی از مصرف در مرزهای غربی ایران واقع شده که بر اساس آمارهای گمرک در سال ۱۳۹۴، ۱۷.۳۶ درصد از صادرات کالایی ایران به کشور عراق بوده است.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به ترکیه

بخش قابل توجهی از مرزهای کشور ترکیه در همسایگی شش کشور آسیایی ( ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، سوریه ) و بخش کوچکی از آن در جوار دو کشور اروپایی( یونان و بلغارستان ) قرار گرفته است. این کشور که از سال ۱۹۹۵ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۳ درصد از کل واردات جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، بیش از ۵۹ درصد ارزش تجارت کالایی ترکیه ( صادرات به ترکیه )را واردات این کشور تشکیل می دهد. از این رو، می توان گفت بازار مصرف نسبتاً قابل توجهی با جمعیت ۷۸.۶ میلیون نفری در مرزهای شمال غربی ایران واقع شده که بر اساس آمارهای گمرک ۳.۶۷ درصد از صادرات کالایی ایران را در سال ۱۳۹۴ دربرگرفته است.

 

 

بررسی پتانسیل صادراتی ایران به پاکستان

پاکستان کشوری واقع در آسیای جنوب غربی است که از شرق با هند ، از غرب با ایران، از شمال غربی با افغانستان و از شمال با چین مرز مشترک دارد. این کشور که از سال ۱۹۹۵ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده، در سال ۲۰۱۵ حدود ۰.۳ درصد از کل واردات جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، بیش از ۶۶ درصد ارزش تجارت کالایی پاکستان را واردات این کشور تشکیل می دهد. از این رو، می توان گفت بازار مصرف نسبتاً قابل توجهی با جمعیت حدود ۱۸۹ میلیون نفری در مرزهای جنوب شرقی ایران واقع شده که بر اساس آمارهای گمرک تنها ۱.۸ درصد از صادرات کالایی ایران را در سال ۱۳۹۴ دربرگرفته است.

این در حالی است که بخش قابل توجهی از واردات برخی گروه های کالایی مانند محصولات حیوانی، میوه و سبزیجات، فرآوده های نفتی و پنبه در این کشور معاف از عوارض گمرکی هستند.

 

 

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخذ سپرده ریالی تخصیص ارز لغو شد بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، اخذ سپرده ریالی تخصیص ارز لغو شد. پیرو...
تاریخ انتشار : 1 هفته قبل
الزام به اخذ شناسه کالا در زمان ثبت سفارش ۲۶ تعرفه (دفتر صنایع ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، معدنی و...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
فرآیند تامین ارز در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران 📣 قابل توجه بازرگانان محترم و کاربران سامانه جامع...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
اخذ ۱۰ درصد کرایه حمل از مایعات نفتی و گازی وارداتی حمل شده توسط ناوگان دریایی غیرایرانی با توجه به...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
اعلام شرایط قرنطینه ای واردات چوب گرده بینه صنوبر از کشور چین اعلام عدم نیاز به دریافت مجوز سازمان حفظ...
تاریخ انتشار : 3 هفته قبل
منابع آزمون اخذ پروانه کارگزار گمرکی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، فاطمه اعتماد‌مقدم مدیرکل...
تاریخ انتشار : 3 هفته قبل

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

برای نصب اپلیکیشن ixport روی گوشی خود، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

قوانین و مقررات ثبت محتوا همکار  

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق معنوی اطلاعات قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه همکاران 

ضمن قدردانی از همراهی و پیوستن به  خانواده بزرگ آیکسپورت بعنوان همکار  قوانین و مقررات همکاری با وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

  • همکار می بایست دارای تخصص و تجربه کافی مرتبط به گروه اعلامی خود باشد ، لیکن در صورتی که مشخص گردد همکار دارای تخصص مرتبط نبوده و یا از سوی کاربران شکایتی مبنی بر عدم داشتن تخصص و درج محتوای غلط در حوزه اعلامی مشخص گردد ، وب سایت در راستای حقوق کاربران خود حق قطع همکاری و حذف پروفایل همکار را دارد
  • همکار می بایست تمام توان و تلاش خود را جهت ارائه خدمات و اطلاعات معتبر و قانونی به کاربران وب سایت بعمل آورد ، لیکن روابط کاری فی مابین مشتریان و همکار هیچ ارتباطی با وب سایت ایکسپورت نداشته و طرفین می بایست تمامی دقت خود را جهت همکاری بعمل اورند
  • همکار صرفا می تواند موضوع همکاری را بعنوان یک پروفایل در وب سایت معرفی نماید و این همکاری حق مالکیتی بر وب سایت برای همکار ایجاد نمی کند .
  • همکار می بایست خدمات ، اطلاعات و اقدامات خود را در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین جاری وب سایت محق به قطع همکاری می باشد .
  • همکار می بایست نسبت به تخفیف اعلام نموده به مشترکین ویژه وب سایت متعهد باشد ، در صورت اعلام گزارش نسبت به عدم اختصاص این تخفیف ضمن تذکر به همکار در صورت استمرار در این امر وب سایت حق دارد اشتراک همکار را لغو نماید .

قوانین و مقررات اشتراک ویژه کاربران

ضمن قدردانی از همراهی خانواده بزرگ آیکسپورت جهت اطلاع شما قوانین و ملاحظات وب سایت ایکسپورت به حضورتان ارائه می گردد .

قوانین ، بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بطور کلی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در وب سایت ایکسپورت از طرق زیر جمع اوری و ارائه می گردد

1- اطلاعاتی که توسط سازمانهای دولتی و نهاده های وابسته بصورت بخشنامه ، اصلاحیه ، اطلاعیه و اموزش ارائه می گردد.

2- اطلاعاتی که از سوی متخصصین و مشاورین وب سایت ارائه می گردد.

3- محصولات ، رویدادها و قابلیت های که از طریق متخصصین و مشاورین وب سایت عرضه می گردد

از این رو وب سایت آیکسپورت هیچ مسوولیتی در قبال صحت و استناد اطلاعات و محتوا ارائه شده در بخش های دولتی و همچنین صحت و سطح کیفیت خدمات و قابلیت ها از سوی متخصصین و شرکتهای معرفی شده و همچنین خدمات و رویدادهای مرتبط ندارد . ولی با هدف رائه خدمات بهتر و آگاه‌سازی مشتریان، خود را در سنجش صحت و استناد و بروزرسانی مداوم اطلاعات و محتویات متعهد می‌داند.

وب سایت ایکسپورت به هیچ وجه اطلاعات منحصر بفرد کاربران را به اشخاص و طرفین غیر، واگذار نخواهد کرد و ضمنا با استفاده از آخرین فن آوری ها متعهد است حتی المقدور از حریم شخصی کاربران دفاع کند.

مالکیت معنوی محتویات اختصاصی وب سایت ایکسپورت که تدوین و منتشر شده است شامل قانون حق تکثیر بوده و متعلق به این وب سایت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت رویداد همکار

همکار عزیز به منظور سیانت از حقوق مخاطبین وب سایت ،  قوانین و مقررات زیر لحاظ شده است .

  • مالکیت محتوا و اخبار ثبت شده توسط همکار متعلق به وی می باشد و وب سایت ایکسپورت هیچ گونه ادعا در خصوص انتشار این اطلاعات ندارد .
  • مسئولیت انتشار محتوا و اطلاعات فرد یا مجموعه دیگر توسط همکار بعهده وی می باشد و وب سایت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انتشار محتوا غیر توسط همکار ندارد .
  • محتوا منتشر شده می بایست مطابق موازین و قوانین جاری و شرعی کشور باشد و از انتشار محتوا غیر اخلاقی و غیر قانونی جلوگیری می گردد .

تماس با ما