شیوه نامه عملیات اجرایی شرکت های حمل سریع
مقدمه
در دنیای تجارت ، ورود کالاها به قلمرو گمرکی کشور نیازمند رعایت قوانین و مقررات مشخصی است تا از سلامت ، امنیت و انطباق با سیاست های اقتصادی اطمینان حاصل شود شرکت های حمل سریع نقش مهمی در تسهیل این فرآیند دارد و باید تشریفات گمرکی را براساس قوانین مربوطه انجام دهند.
براساس ماده ۱۸ قانون امور گمرکی ، شرکت های حمل و نقل موظفند هنگام ورود وسیله نقلیه به قلمرو گمرکی ، دو نسخه اظهارنامه اجمالی تنظیم و به هر یک از آنها نسخه ای از فهرست کل بار را ضمیمه و به گمرک و مرجع تحویل گیرنده کالا تسلیم کنند. همچنین ماده ۱۹ این قانون تصریح می کند که تخلیه کالا در اماکن گمرکی موکول به موافقت گمرک است و مرجع تحویل گیرنده باید قبل از تخلیه کالا هماهنگی لازم را با گمرک به عمل آورد .
این شیوه نامه با هدف تببین مراحل و الزامات تشریفات گمرکی برای کالاهای وارداتی از طریق شرکتهای حمل سریع تدوین شده است مطالعه این راهنما به شرکتهای حمل و نقل ، واردکنندگان و سایر ذینفعان کمک می کند تا با فرآیندهای قانونی آشنا شده و از بروز مشکلات احتمالی در روند ترخیص کالا جلوگیری کند.
ماده ۱ ) کلیات
هدف
اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات جهت وصول حقوق ورودی و عوارض گمرکی و مالیاتی مربوطه و تسهیل خدمات می باشد.
دامنه
کلیه موارد اصلاحی که در ماده ۱۳۱ قانون امورگمرکی و ماده ۱۹۵ آیین نامه اجرایی و همچنین تصویب نامه هیات محترم وزیران به شماره ۱۸۱۲۴/ت ۵۰۷۱۰ ه مورخ ۱۹/۰۴/۱۳۹۴ قید گردیده است .
مبانی قانونی
قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن از جمله ماده ۱۳۱ قانون امور گمرکی ، ماده ۱۹۵ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ، قانون صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن از جمله بند ۱ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات
تعاریف
گمرک : واحدهای ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران
گمرک اجرایی : گمرکی که در آن انجام کامل تشریفات گمرکی کالای شرکت های حمل سریع انجام می پذیرد.
شرکت های حمل سریع : شرکت های که مسئولیت حمل و تحویل نمونه های تجاری و محموله های غیرتجاری را بعهده دارند و فقط با ارائه بارنامه و فاکتور ، کلا را به گمرک اظهار و با رعایت سایر مقررات ترخیص و تحویل صاحبان آن می نمایند.
ماده ۲ ) ارکان
- گمرک اجرایی
- شرکت های حمل سریع
- مرجع تحویل گیرنده ( انبار )
- صاحبان کالا

ماده ۳ ) روش اجرایی
تشریفات گمرکی کالاهای وارده توسط شرکت های حمل سریع به قلمرو گمرکی با رعایت مواد ۱۸ و ۱۹ قانون امور گمرکی به شرح ریر انجام می پذیرد.
الف ) کالاهایی که در مرحله نخست به تشخیص گمرک تجاری تلقی می گردد تفکیک و برای آنها جهت انجام تشریفات تجاری ، قبض انبار صادر و از شمول این شیوه نامه خارج می گردد.
ب) با ارائه فهرست کال بارو لیست تنظیم شده به تفکیک هر کالا ( مشتمل بر شماره بارنامه ، نام صاحب کالا ، کد تعرفه کالا ف شرح کالا ، وزن کالا ، تعداد کالا و ارزش کالا ) ممهور شده از سوی شرکت های حمل سریع ، پیش اظهاری ( تشریفات قبل از ورود کالا ) تنظیم ، چنانچه کالا به تشخیص گمرک قابل ترخیص باشد با انجام تشریفات کامل گمرکی ( تظنیم اظهارنامه ) و کنترل های لازم انجام ، پروانه صادر و کالا ترخیص می گردد. در غیر اینصورت ( جهت اخذ مجوزهای قانونی ، تعیین ماهیت ، ثبت سفارش و … ) قبض انبار تفکیکی جهت طی تشریفات مرتبط صادر می گردد.
ج) برای تنظیم اظهارنامه ، شرکت حمل سریع از محل لیست تنظیمی بند ( ب ) کالاهایی را که دارای ماخذ یکسان هستند در یک قلم با مجموعه ارزش کالیه اقلام مندرج در ماخذ تعریف شده ، اظهار و فهرست کل بار، بارنامه ها ، پس از تعیین ارزیاب / کارشناس و جانشین مربوطه از طرف مسئول سرویس ، ارزیابان موظفند ارزیابی کالا را با رعایت کامل اصول و ترتیبی که در قانون امور گمرکی ، آئین نامه اجرایی آن و دستورالعمل ها و بخشنامه های گمرک ایران و قانون مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن اعمال و نتایج ارزیابی در سامانه های گمرکی به جانشین ها گزارش گردد.
نکات قابل توجه در بررسی و تبیین شیوه نامه شرکت ها
- سرویس ارزیابی حمل سریع موظف است به صورت هفتگی آمار اظهارنامه ها از جنبه اتمام تشریفات را پیگیری و رصد نمایند.
- ملاک ارزشگذاری محموله ارسالی ، در سرویس ارزیابی حمل سریع و مطابق با ماده ۱۴ و ۱۵ قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن می باشد.
- ارائه فهرست کل بار ( مانیفست ) در آغاز فرآیند الزامی است .
- شرکتهای حمل سریع موظفند اسناد خرید و حمل را هنگام اظهار ارایه و یا در سامانه بارگذاری نمایند.
- رعایت ممنوعیت های موضوع ماده ۱۲۲ قانون امورگمرکی و … الزامی است .
- شرکتهای حمل سریع براساس قراردادهای موافقت نامه منعقده با گمرک ، مسول پرداخت حقوق ورودی ، هزینه انجام خدمات و جریمه های متعلق به ترخیص و مطالبات احتمالی می باشد.



