
آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا
آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا : در صورتی که پس از تعمیر یا تعویض تلفن همراه، شناسه IMEI با آن تغییر کند، صاحب تلفن همراه باید به سامانه همتا مراجعه کرده و در قسمت « ثبت گوشی تعمیراتی » شناسه IMEI قبلی و شناسه IMEI جدید را وارد کند.
دقت داشته باشید که تنها درصورتی که شناسه IMEI تلفن همراه قبلی ( تعمیر شده ) در کارتابل فرد قابل مشاهده باشد، فرد میتواند نسبت به تغییر شناسه IMEI اقدام نماید.
سامانه پس از بررسی و تائید صحت اطلاعات وارد شده، شناسه IMEI قبلی را از شبکه حذف کرده و شناسه IMEI جدید را جایگزین مینماید.
لازم به ذکر است درصورتی که شناسه قبلی متعلق به یک مدل تلفن همراه و شناسه جدید متعلق به یک مدل دیگر باشد، سامانه صحت اطلاعات وارد شده را تائید نخواهد کرد.
لذا باید دقت داشت که شناسه IMEI قبلی و جدید باید متعلق به یک مدل تلفن همراه باشند.
بنابراین می توانید در صورت انجام موفقیت آمیز فرایند ثبت تعمیری در سامانه همتا ، شناسه ( IMEI ) بعد از تعمیر را جایگزین شناسه ( IMEI ) قبل از تعمیر نمایید.
جهت ثبت نام / ورود به سامانه همتا کلیک کنید. |
برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه همتا کلیک کنید. |
IMEI چیست و به چه دردی میخورد؟
IMEI در حقیقت مخفف عبارت “ International Mobile Equipment Identity ” یا همان « شناسه بین المللی تجهیزات موبایل » است.
تمامی دستگاه هایی که قابلیت نصب سیم کارت را دارند و از شبکه ارتباطات سیار استفاده مینمایند، حداقل دارای یک شناسه بین المللی ۱۴رقمی منحصر به فرد به نام IMEI هستند.
همانطور که گفتیم IMEI یک کد ۱۴ رقمی است و برای دستگاه شما، منحصر به فرده، البته اگه متوجه شدید که IMEI دستگاه شما ۱۵ رقمی است، تعجب نکنید. چون به آن دلیل است که رقم آخر کد IMEI یک گزینه امنیتی برای جلوگیری از جعل این کد است.
این شناسه بر روی دستگاه به صورت فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری نصب و درج میشود.
شناسه IMEI بر روی جعبه دستگاه قابل رؤیت است و با شمارهگیری کد #۰۶#* بر روی صفحه نمایش تلفن همراه، نمایش داده می شود.
لازم به ذکر است گوشی های دو سیم کارته، دارای دو شناسه IMEI و گوشی های چند سیم کارته دارای چند شناسه IMEI هستند و باید دقت کرد که کد دریافتی از طریق کد دستوری #۰۶#* با کد درج شده روی جعبه مطابقت داشته باشد.
IMEI دستگاه خود را چگونه پیدا کنیم ؟
سیستم عامل iOS : به مسیر Settings > General > About بروید.
سیستم عامل آندروید : وارد Settings شده و به بخش About Phone بروید.
دستگاههای سونی یا سونی اریکسون قدیمی : بر روی صفحه کلید موبایل از چپ به راست * Right * Left Left * Left * را کلیک کنید.
دستگاههای بلک بری یا سونیاریکسونهای جدیدتر : به بخش Options و سپس Status بروید.
اگر میخواهید بدانید دقیقاً IMEI شامل چه اطلاعاتی درباره گوشی شماست، میتوانید به سایت IMEI.info مراجعه کنید.
شماره های IMEI بسیار مهم هستند و باید حتماً آن ها را در جایی یادداشت و محفوظ نگهدارید. این کدها علاوه بر کمک به برگرداندن گوشی در صورت دزدیده شدن، میتوانند از سوء استفاده های احتمالی هم جلوگیری کنند. حالا که با کد IMEI آشنا شدید می توانید در زیر نحوه ثبت شناسه گوشی های تعمیراتی به صورت تصویری را مشاهده کنید.
ضرورت یکسان بودن مدل فنی شناسه ( IMEI ) های اظهار شده در فرآیند ثبت تعمیری
لازم به ذکر است درصورتی که شناسه ( IMEI ) قبل از تعمیر، متعلق به یک مدل دستگاه و شناسه ( IMEI ) بعد از تعمیر، متعلق به مدل دستگاه دیگر باشد، سامانه همتا اطلاعات واردشده را تأیید نکرده و فرآیند ثبت تعمیری با موفقیت انجام نخواهد شد. در این حالت، شما باید به تعمیرکار دستگاه خود مراجعه نموده و از ایشان بخواهید که شناسه ( IMEI ) قبل از تعمیر را روی دستگاهتان بازگرداند.
پیش نیاز فرآیند ثبت تعمیری
دقت داشته باشید تنها درصورتی که شناسه ( IMEI ) دستگاه شما، از طریق فعالسازی دستگاه یا افزودن دستگاه در طرح ریجستری تحت مالکیت قطعی سیم کارت شما درآمده باشند و در کارتابل نمایش داده شوند، امکان انجام فرآیند ثبت تعمیری روی آن شناسه ( IMEI ) وجود خواهد داشت.
مرحله اول :
در مرحله اول، باید به درگاه اینترنتی سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir مراجعه شود.
فرایند ثبت تعمیری فقط برای افرادی که در سایت ثبتنام کرده و به وسیله کد ملی وارد شوند، فعال میباشد. پس از انتخاب گزینه “شماره ملی” کد ملی خود را وارد مینمائیم و بر روی “ادامه” کلیک مینماییم.
مرحله دوم :
در صفحه بعد رمز عبوری که در هنگام ثبت نام تعریف کرده بودیم و سپس کد امنیتی نشان داده شده را وارد کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک میکنیم.
مرحله سوم :
پس از ورود به سامانه همتا ، گزینه « ثبت گوشی تعمیراتی » را انتخاب کنید:
مرحله چهارم :
بر روی گزینه “ایجاد” کلیک میکنیم.
مرحله پنجم :
در این قسمت باید دستگاه مورد نظر خود را انتخاب نمود. همانگونه که قبلاً ذکر شد تنها میتوان دستگاههایی را انتخاب نمود که شناسه ( IMEI ) های آن قبلاً در کارتابل اضافه شده باشد.
مرحله ششم :
پس از انتخاب دستگاه موردنظر، لازم است تا در فیلد مشخص شده شناسه ( IMEI ) جدید دستگاه تعمیر شده را وارد نمایید.
دقت داشته باشید، درصورتی که شناسه (IMEI) قبل از تعمیر، متعلق به یک مدل دستگاه و شناسه ( IMEI ) بعد از تعمیر، متعلق به مدل دستگاه دیگر باشد، سامانه همتا، اطلاعات واردشده را تأیید نکرده و فرایند ثبت تعمیری با موفقیت انجام نخواهد شد.
در این حالت، شما باید به تعمیرکار دستگاه خود مراجعه نموده و از وی بخواهید که شناسه ( IMEI ) قبل از تعمیر را روی دستگاهتان بازگرداند.
مرحله هفتم :
در نهایت پس از اطمینان از اطلاعات وارد شده، بر روی گزینه ثبت کلیک مینماییم.
پس از ثبت درخواست، سامانه صحت اطلاعات وارد شده را بررسی مینماید و در صورت تأیید اطلاعات وارد شده، با پیام موفقیتآمیز بودن فرایند مواجه میشویم.
در این حالت درخواست به مدت ۴ روز به صورت “در حال بررسی” قرار میگیرد.
مرحله هشتم :
در صورتی که تا ۴ روز پس از ثبت درخواست، شناسه قبلی در شبکه رؤیت نشود (دستگاه با شناسه قبلی روشن نشود) درخواست با موفقیت انجام میشود، در غیر اینصورت درخواست توسط سامانه به علت “رد شده به دلیل رؤیت شدن شناسه” لغو میشود.
مرحله نهم :
همچنین در مدت این ۴ روز، میتوانید با کلیک بر روی گزینه “حذف” درخواست ثبت تعمیری خود را لغو نمائید.
در ادامه جهت مشاهده و دانلود فایل pdf آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا، وارد لینک زیر شوید
عدم امکان انجام فرایندهای سامانه همتا در هنگام ثبت تعمیری
در مدت ۴ روز از زمان درخواست ثبت تعمیری تا بررسی نهایی سامانه، امکان انجام هیچ کدام از فرایندهای سامانه همتا برای شناسه قبل و همچنین شناسه بعد از تعمیر وجود ندارد و در صورت استعلام اصالت نیز با پیام “در حال انتظار برای انجام فرایند ثبت تعمیری” مواجه میشویم.
مراجعه به تعمیرکار جهت بازگرداندن شناسه (IMEI) قبل از تعمیر
نکته خیلی مهم :
در صورتی که در همتا نتوانستید فرایند ثبت تعمیری را با موفقیت انجام دهید، به احتمال قوی، باید به تعمیرکارتان مراجعه کنید تا شناسه (IMEI) های قبل از تعمیر را روی دستگاهتان بازگرداند، اما جهت اطمینان می توانید مشکلتان را با کارشناسان سامانه همتا در ۰۹۶۳۶۶ مطرح نمایید تا راهنمایی کامل تری خدمت شما ارائه گردد.