مقالات صادرات

مقالات واردات

دستورالعمل اجرایی ماده (66) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی

دستورالعمل اجرایی ماده (66) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی

دستورالعمل اجرایی ماده (66) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی

کلیه گمرکات.اجرایی 1401/1298964مورخ 1401/09/05

پیرو بخشنامه شماره 94/6039 مورخ 1394/1/22 در راستای شفاف سازی انجام تشریفات.گمرکی و به منظور.حصول.اطمینان در مورد انطباق ِماهیت، مبدأ، شرایط، مقدار و ارزش کالا با مشخصات ارائه شده در اظهارنامه؛ اصلاحیه.دستورالعمل.اجرایی ماده (66) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی بشرح ذیل ابلاغ می گردد:

1- ارزیابان موظفند ارزیابی کالا را با رعایت کامل اصول و ترتیباتی که در قانون.امورگمرکی، آیین نامه.اجرایی آن و این دستورالعمل آمده، انجام و نتیجه را همان روز گزارش نمایند.

منظور از گزارش؛ درج نتایج ارزیابی.کالا توسط.ارزیابان در سامانه های.گمرکی و یا در اسناد فیزیکی.درخصوص فرآیند های غیر سیستمی.

2- عملیات ارزیابی کالا پس از ارجاع خودکار.اظهارنامه.ثبت شده به ارزیاب (حسب مورد تعیین غیر.خودکار ارزیاب.توسط مسئول سرویس ارزیابی و ارجاع به وی) ؛ آغاز شده.محسوب.می گردد.

تبصره:در راستای تبصره ذیل ماده (66) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، به تشخیص.گمرک یا تقاضای صاحب کالا، ارزیابی کالا می تواند با حضور صاحب.کالا یا نماینده قانونی وی انجام شود.

3- معاینه و ارزیابی کالا از مشخصات.ظاهری بسته ها شروع می شود، بنابراین ارزیابان.گمرک.مکلفند مجموع.بسته های مربوط به یک اظهارنامه را به دقت.شمارش.نموده و به نوع.بسته ها (صندوق، عدل یا هر نوع بسته بندی دیگر)، علامت و شماره آنها یک به یک رسیدگی کرده و با مندرجات.اظهارنامه و اسناد.ضمیمه از هر نظر تطبیق نمایند. چنانچه.اختلافی.وجود نداشت، نسبت به ارزیابی و معاینه.محتویات بسته ها با رعایت.اصول.مقرر در قانون.امورگمرکی، آیین نامه.اجرایی آن و این دستورالعمل اقدام نمایند.

4- برای احراز صحت.مندرجات.اظهار نامه.نسبت به مشخصات.محتویات بسته ها؛ به طورکلی باید بسته های.موضوع هر اظهار نامه باز و به محتویات آنها از لحاظ نوع.جنس، مقدار، ارزش ، وزن و سایر.ویژگی هایی که در تشخیص و تعرفه بندی ، مأخذ حقوق ورودی، وجوه.متعلقه و سایر قوانین و مقررات، مؤثر باشد به شرح.ذیل.رسیدگی شود:

الف) چنانچه بسته ها از حیث.حجم، وزن ویا نوع جنس، یکسان و یکنواخت باشند، ارزیاب به صورت تصادفی و متناسب با تعداد کل محموله، به باز نمودن و رسیدگی به محتویات یک یا چند بسته.اکتفا کرده و از باز نمودن بقیه بسته ها.صرف نظر خواهد نمود.

ب) چنانچه بسته ها ازحیث حجم، وزن ویا نوع جنس، یکسان نبوده ولی کالا دارای صورت عدل بندی باشدکه نوع جنس، وزن ،تعداد، مقدار، محتویات و شماره هریک از بسته ها را جداگانه.نشان دهد؛ در این صورت.ارزیاب.یک یا چند بسته را با توجه به مأخذ، نوع کالا، ارزش و… به صورت تصادفی.انتخاب کرده و از باز نمودن بقیه بسته ها.صرف نظر خواهد نمود.

ج) چنانچه کالای.اظهارشده دارای.عدلبندی کانتینری باشد، ابتدا ارزیاب با مد نظر قرار دادن.محتویات.کانتینر ونوع کالای اظهاری با توجه به مأخذ، نوع کالا، ارزش؛ نسبت به باز نمودن.کانتینر یا کانتینرهای.منتخب اقدام و در صورت.عدم وجود.مغایرت فی مابین عدلبندی.کانتینری با محتویات کانتینر؛ از باز نمودن بقیه کانتینر ها صرف نظر خواهد شد.

تبصره 1- هرگاه اختلافی در تعداد.بسته ها، نوع ، علامت ،شماره، وزن و سایر ویژگی های آنها دیده شود؛ ارزیابان.باید ضمن احصاء دقیق و گزارش موارد اختلافی، عملیات.ارزیابی را متوقف نمایند تا با اطلاع و دستور.رئیس.گمرک.یا قائم مقام.وی نسبت به اختلاف و علت و منشأ آن رسیدگی شود.

د) چنانچه بسته ها و کالا از حیث.حجم، وزن وتعداد، تعرفه و ارزش یکسان.نباشد و فاقد.صورت عدل بندی باشد؛ تمام بسته ها بدون استثناء باز و مورد.معاینه و رسیدگی قرار گیرد.

5- کارشناسان موارد مؤثر در تصمیم گیری.از قبیل؛کالا نما (کاتالوگ) ، نقشه فنی، بروشور، اسناد.تکمیلی و سایر.ویژگی های.کالا را به صورت شفاف از ارزیاب.درخواست نموده تا ارزیاب.نسبت به اخذ و گزارش.موارد استعلامی، اقدام لازم معمول بعمل آورد.

تبصره- ارزیاب گمرک مکلف است مشخصات.دقیق کالای مورد ارزیابی، حسب مورد؛ نام، علامتِ تجاری، سال.ساخت، نو یا مستعمل بودن، تاریخ تولید و انقضاء، شماره سریال، سری.ساخت، رنگ، وزن، کشور سازنده و… را به نحوی در گزارش.ارزیابی قید نماید تا امکان بررسی و انطباق کالا با قوانین و مقررات.موضوعه و در صورت لزوم بررسی و انطباق کالاهای.مکشوف با اسناد و گزارش.ارزیابی میسر گردد.

6- هرگاه درنتیجه ارزیابی، بین مندرجات و ضمائم.اظهار نامه با مشخصات.کالا؛ اختلافی.کشف شود، ارزیاب.موظف است مغایرت ها را بصورت.مشروح به مسئول.سرویس.ارزیابی گزارش نماید.

تبصره 1- هرگاه در اثر ارزیابی، اختلافاتی کشف شود که مستلزم دریافت تفاوت.حقوق ورودی وسایر وجوه.متعلقه نباشد در این صورت مشهودات مأموران.گمرک نیز می بایست دراظهارنامه درج و به اطلاع مقام مافوق برسد.

تبصره 2- در خصوص موارد منطبق با مقررات.قاچاق ازجمله مواد (113) قانون امور گمرکی و ماده (2) قانون.مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اصلاحیه های بعدی، مأمورین گمرک.موظفند بلافاصله صورت مجلس کشف.کالای.قاچاق را تنظیم وضمن درج هشدار لازم در اظهارنامه، اقدامات قانونی.لازم را بعمل آورند.

7- کلیه مأمورانی که به اقتضای وظایف.محوله، می بایست صورتجلسه و یا گزارشی را امضاء نمایند، مکلفند.قبل از امضاء نام و نام خانوادگی خود را در محل.مخصوص.نوشته و سپس ذیل آن با قید.تاریخ، امضاء نمایند.

8- کارشناس سرویس ارزیابی موظف.است اظهارنامه ارجاع شده را بر اساس گزارش.ارزیابی و اسناد.تسلیمی از لحاظ تعرفه بندی، بررسی ارزش، مجوزهای لازم، محاسبه.حقوق.ورودی و سایر.وجوه متعلقه مورد بررسی قرار داده و درصورت.صحتِ انجام تشریفات گمرکی.نسبت به تأیید.اظهارنامه اقدام نماید.

9- رسیدگی به اظهارنامه و انجام کنترل های.مربوطه در مراحل درب خروج و بازبینی و… رافع.مسئولیت.های.ارزیابان و کارشناسان، نخواهد بود.

10- وظایف و مسئولیت های کارشناسان.مجازی.در حدود اسناد و اطلاعات.بارگزاری شده و نظرات.در اظهارنامه.الکترونیکی خواهد بود.

11- جهت ارزیابی.کالا و بررسی های بعدی، اسنادی توسط گمرک مورد استناد.قرار خواهد گرفت که در زمان.اظهارکالا به گمرک، ارائه و یا در زمان ثبت اظهارنامه.الکترونیکی بارگزاری شده باشد.

12- تبعیت از فرآیندهای مصوب در سامانه های.اجرایی گمرک الزامی می باشد. بدیهی است.تغییرات.سیستمی در فرآیند های فوق الذکر که با موافقت این معاونت در سامانه های.گمرک اعمال می گردد نیز لازم الاجرا می باشد.

بدیهی است مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل برعهده بالاترین مقام.اجرایی آن گمرک می باشد
نویسنده:عطیه ناصری
کارشناس ارشد بازرگانی خارجی / مدیر روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صادرات شرکت پتروشیمی بیستون و شرکت کاربین عصر نوین ویرا بلامانع بودن صادرات پلی اتیلن وکس تحت تعرفه ۳۴۰۴۹۰۰ توسط...
تاریخ انتشار : 2 ساعت قبل
نحوه رسیدگی به ارزش لنز یا عدسی طبی و غیر طبی عینک نحوه رسیدگی به ارزش انواع لنز یا عدسی...
تاریخ انتشار : 3 ساعت قبل
لایحه قانون تجارت مصوب 28 فروردین 1403 مجلس شورای اسلامی متن نهایی لایحه قانون تجارت با 1343 ماده در قالب...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع سازمان توسعه تجارت ایران، ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
صادرات سیب زمینی مشمول عوارض 60 درصدی خواهد شد 📌 اطلاع‌رسانی گمرک از وضع عوارض برای صادرات سیب زمینی از...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
فهرست فعلی انطباق کالایی مجاز جهت تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات (خود و دیگران)» برای ثبت سفارش...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما