
اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی کارکرده ( دست دوم )
اقدامات لازم در هنگام خرید گوشی کارکرده ( دست دوم ) : گوشی دست دوم که پیشرفته و هوشمند هم باشد از نظر برخی دوستداران موبایل بهتر است از خرید گوشی نو ولی با امکانات کمتر. اما خرید گوشی کارکرده هم ریسک هایی دارد که باید به آن توجه کرد.
جهت ثبت نام / ورود به سامانه همتا کلیک کنید. |
برای مشاهده اطلاعات تماس با مرکز پشتیبانی سامانه همتا کلیک کنید. |
ضرورت بررسی دستگاه قبل از خرید ( نو یا دست دوم )
با اجرای طرح رجیستری ، تنها دستگاه هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده و یا پیش از شروع طرح رجیستری روشن بودهاند، میتوانند بدون هرگونه محدودیت زمانی، از شبکه های اپراتوری استفاده نمایند.
در غیر این صورت دستگاه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت نموده و پس از مدت زمان کوتاهی، قطع میشود.
مرحله اول : بازگرداندن دستگاه به حالت تنظیمات کارخانه
در ابتدا لازم است تا دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید، به حالت تنظیمات کارخانه برگردانده یا اصطلاحاً ریست فکتوری نمایید. در صورتی که شناسه (IMEI) دستگاه جعلی یا کپی شده باشد، با بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، شناسه (IMEI) آن به شناسه (IMEI) واقعی باز می گردد.
پس از این اقدام، دستگاه را روشن نموده و #۰۶#* را روی آن شماره گیری کرده و تطابق شناسه (IMEI) نمایش داده شده با شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه را کنترل کنید. در صورت عدم تطابق این دو شناسه (IMEI)، از خرید دستگاه صرف نظر نمایید.
مرحله دو : استعلام اصالت
در این مرحله، برای شناسه (IMEI) درج شده روی جعبه، استعلام اصالت کنید.
در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانونی بودن ، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت ( مدل و برند ذکرشده در پاسخ ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز، آکبند یا دست دوم بودن دستگاه توجه نمایید.
مرحله سوم : فرآیند انتقال مالکیت
در صورت تصمیم قطعی برای خرید دستگاه، از فروشنده بخواهید مالکیت دستگاه را از طریق سامانه همتا ، به سیم کارت شما انتقال دهند.
در صورت انجام این فرآیند توسط فروشنده، یک پیامک از HAMTA برای سیم کارت خریدار ارسال خواهد شد.
مرحله چهارم : فرآیند فعال سازی
حتماً در حضور فروشنده، دستگاه را به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک HAMTA برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نموده و پیامک فعال سازی موفق برای سیم کارت خود را از HAMTA دریافت کنید.
در آخرین مرحله ، حتماً کنترل نمایید که شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تأیید فعالسازی ، با شناسه (IMEI) نمایش داده شده از طریق #۰۶#* یا درجشده روی جعبه ، تطابق کامل دارد.
برای راهنمایی بیشتر در این زمینه ، آموزش فعال سازی دستگاه را ملاحظه نمائید.
مرحله پنجم : دریافت فاکتور معتبر دارای شناسه ( IMEI ) دستگاه و مهر فروشگاه
در صورتی که از فروشگاه خرید میکنید، پس از فعال سازی موفق دستگاه برای سیم کارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبری دریافت نمایید که شناسه ( IMEI ) دستگاه در آن ذکر شده و دارای مهر فروشگاه است. هرگونه مشکلات احتمالی در آینده، به کمک ارائه این فاکتور معتبر، قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود.