ثبت پرونده تجارت خارجی در سامانه جامع تجارت
بروزرسانی مهر ۱۴۰۳
شروع فرایند (( ثبت سفارش )) در عملیات تجارت خارجی، نیازمند ثبت پرونده جدید و اطلاعات مرتبط با آن در سامانه جامع تجارت است که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.
ثبت پرونده
جهت ثبت پرونده، پس از ثبت نام و ورود به سامانه جامع تجارت و انتخاب یکی از نقشهای (( بازرگان حقیقی و حقوقی )) از منوی سمت راست ((عملیات تجارت خارجی )) را انتخاب کرده و از زبانه های زیر آن (( مدیریت پرونده ثبت سفارش )) را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه صفحه (( مدیریت پرونده ها )) باز میشود. برای ایجاد پرونده جدید جهت ثبت سفارش، گزینه (( پرونده جدید )) را انتخاب نمایید.
اطلاعات اصلی
اطلاعات پرونده
در سربرگ اطلاعات اصلی ، اطلاعات پرونده که شامل شماره پیش فاکتور (( PI )) کشور ذینفع، تاریخ صدور پیش فاکتور و تاریخ اعتبار پیش فاکتور میشود را وارد نمایید.
اطلاعات حالت ثبت سفارش
مقدار این فیلد به صورت پیشفرض برای تمامی پرونده ها (( هیچ کدام )) است. شما میتوانید متناسب با سایر شرایط، یکی از حالتهای زیر را انتخاب کنید .
نکته: ویرایش مقدار فیلد حالت ثبت سفارش پس از دریافت شماره پرونده امکانپذیر نیست و با ید در انتخاب مقدار این فیلد دقت کنید.
واردات بدون سابقه تا ۵۰۰ هزار دلار
با انتخاب حالت (( واردات بدون سابقه تا ۵۰۰ هزار دلار ))درخواست ثبت سفارش شما بدون رعایت شرط سابقه واردات (میانگین واردات دو سال اخیر) قابل تأیید خواهد بود و تا سقف ۵۰۰ هزار دلار مجاز به ثبت پرونده میباشید، ارزش قابل استفاده برای ثبت پروندههای بعدی با توجه به فروش انجام شده در تجارت داخلی تعیین میگردد.
نکته: شماره تعرفه هایی که دستگاه مجوزدهنده ارزی آنها وزارت صمت است، امکان استفاده از این حال ثبت سفارش را دارند .
نکته: فهرست شماره تعرفه های ماشین آلات و تجهیزات و CBU امکان استفاده از این حالت ثبت سفارش را نخواهند داشت.
نیاز تولید خود
حالت نیاز تولید خود تنها در صورتی قابل انتخاب است که کاربر دارای واحد تولیدی با ((پروانه بهره برداری )) داشته باشد.
نکته: دقت کنید که باتوج هبه لزوم تطابق فیلدهای واحد انداز هگیری و مقدار/تعداد کالا در اطلاعات پرونده ثبت سفارش و اظهارنامه گمرکی، درهنگام تکمیل بخش ((کالاهای پرونده )) در سامانه جامع تجارت باید مقادیر این فیلدها را برابر مقادی ری انتخاب کنید که قرار است در اظهارنامه گمرکی وارد نمایید. واضح است هرگونه مغایرت بین مقادیر در اطلاعات پرونده و اظهارنامه گمرکی بر ای فیلدهای ذکر شده، بازرگان را در زمان اعلام ترخیص در سامانه جامع تجارت دچار مشکل خواهد کرد .
مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید واحد دارای جواز تأسیس
این حالت برای پرونده های ثبت سفارشی قابل استفاده است که تمامی کالاهای ثبت شده در آنها شامل ماشین آلات خط تولیدی ا مواد اولیه موردنیاز تولید باشد. توجه داشته باشید که برای استفاده از این حالت ثبت سفارش باید پیشرفت فیزیکی جواز تأسیس بالای ۳۵ درصد برای ثبت سفارش ماشین آلات و بالای ۷۰ درصد برای ثبت سفارش مواد اولیه باشد. برای اطلاع از فهرست
تعرفه های مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید واحد دارای جواز تاسیس، به بخش مستندات قانونی سامانه جامع تجارت مراجعه کنید.
هیچکدام
درصورتیکه پرونده شما در هیچی ک از حالتهای فوق قرار نگیرد، شما باید مقدار (( هیچکدام )) را برای فیلد حالت ثبت سفارش انتخاب کنید.
نکته مهم:
اگر کارت بازرگانی خود را بعد از سال ۱۴۰۳ دریافت کرده اید و دستگاه مجوزدهنده ارزی شما وزارت صمت است:
فقط میتوانید با حالت ((هیچ کدام )) و حداکثر به ارزش ۱۰۰ هزار دلار ثبت سفارش کنید.
میزان سهمیه واردات در حالت ثبت سفارش (( نیاز تولید خود )) و (( مواداولیه و ماشین آلات خط تولید واحد دارای مجوز تاسیس )) با توجه به برنامه تولید ثبت شده در تجارت داخلی محاسبه میشود.
حالت ثبت سفارش (( واردات بدون سابقه تا ۵۰۰ هزار دلار )) برای شما غیرفعال است .
مشاهده مجوز سیستمی سهمیه واردات
جهت مشاهده مجوز سیستمی سهمیه واردات به منوی عملیات تجارت خارجی < مدیریت مجوزها < مدیریت مجوز سیستمی سهمیه واردات مراجعه کنید.
اطلاعات فروشنده خارجی
در این قسمت ابتدا با انتخاب نوع فروشنده، شناسه یا نام فروشنده را وارد و بر روی جستوجو کلیک کنید. از لیست نام فروشنده ، فروشنده را انتخاب کنید.
اطلاعات واحدهای تولیدی
درصورت یکه دارای واحد تولیدی هستید و کالاهای پرونده به منظور تأمین مواد اولیه و یا تجهیزات و ماشین آلات واحد تولیدی مذکور وارد کشور میشوند، نوع واحد تولیدی خود را انتخاب کنید.
انتخاب واحد تولیدی برای کاربرانی که دارای واحد تولیدی با پروانه بهرهبرداری هستند الزامی بوده؛ اما سایر کاربران الزامی برای انتخاب واحد تولیدی نخواهند داشت. در.صورت انتخاب واحد تولیدی مجوز ارزی به استان واحد انتخابی ارجاع خواهد شد و در غیر این صورت پرونده برای اخذ مجوز ارزی به استان صادرکننده کارت بازرگانی کاربر ارسال خواهد شد.
در..صورت انتخاب مقدار صنعتی (بهین یاب) برای نوع واحد تولیدی پس از انتخاب گزینه (( بروزرسانی )) از لیست شناسه کسب وکار، شناسه موردنظر را انتخاب کنید.
در صورت انتخاب مقدار وزارت نیرو برای نوع واحد تولیدی، از لیست مجوز فعالیت، مجوز موردنظر را انتخاب کنید.
در.صورت انتخاب سایر مقادیر برای فیلد نوع واحد تولیدی باید استان محل فعالیت واحد خود را از لیست نمایش داده شده انتخاب کنید.
در پایان بعد از تکمیل اطلاعات گزینه بعدی را انتخاب کنید .
گمرکی و حمل ونقل
ابتدا نوع قرارداد یا اینکوترمز را از لیست انتخاب کنید. برای آشنایی با اینکوترمز 2020 کلیک کنید .
روش حمل را باتوج هبه نوع قراردا د از لیست انتخاب و گزینه درج را انتخاب کنید (تصویر ۹ ). لازم به ذکر است رو شهای حمل قابل انتخاب برای هر نوع قرارداد با توجه به شرایط قراردادی آن قرارداد مشخص میگردد، بنابراین لیست روشهای حمل قابل انتخاب با توجه به این موضوع برای هر نوع قرارداد ممکن است متفاوت باشد.
مرز ورودی، گمرک مقصد و کشور مبدأ را از لیست انتخاب کنید.
درصورت یکه کالا در چندین مرحله ترخیص میشود، گزینه تیک (( حمل به دفعات )) را فعال کنید . با فعال کردن حمل به دفعات، انتخاب چندین روش حمل، مرز ورودی، گمرک مقصد و کشور مبدأ حمل امکانپذیر میشود.
با انتخاب گزینه حمل یکسره، کالا بدون تشریفات گمرکی قابل ترخیص خواهد بود. دقت شود امکان انتخاب این گزینه تنها برای کالاهایی با شرایط خاص، مانند کالاهای فاسدشدنی، دارویی و… قابل انتخاب است.
محل بارگیری را وارد و ناوگان حمل ونقل را انتخاب کنید. در پایان بعد از تکمیل اطلاعات گزینه بعدی را انتخاب کنید.
مالی و بانکی
در سربرگ مالی و بانکی، ابتدا باید مبلغ کل پیش فاکتور را وارد کنید. روش محاسبه مبلغ کل پیش فاکتور به صورت زیر است :
مبلغ کل پیش فاکتور = جمع مبالغ فوب کالا + هزینه حمل + سایر هزینه ها – مبلغ تخفیف
فیلدهای مبلغ تخفیف، هزینه حمل، نوع ارز و سایر هزینه ها را تکمیل کنید
انواع عملیات ارزی را در ادامه تشریح خواهیم کرد.
نوع عملیات ارزی: بانکی
در صورت انتخاب نوع عملیات ارزی بانکی، ابتدا بانک و شعبه موردنظر را انتخاب کنید سپس یکی از روشهای تأمین ارز را انتخاب کنید.
خرید ارز از سیستم بانکی: برای بعضی گروههای کالایی با اولویت ۲۱ تا ۲۷ ، امکان انتخاب گز ینه خرید ارز از سیستم بانکی را داشته ولی باید توسط بانک مرکزی تخصیص ارز را دریافت کنند. برای گروه کالایی ۴ تنها درصورتیکه پرونده پیش ازاین از بانک مرکزی تخصیص یا تأمین دریافت کرده باشد امکان انتخاب نوع عملیات ارزی بانکی وجود دارد.
نوع عملیات ارزی: بدون انتقال ارز
در صورت انتخاب نوع عملیات ارزی: بدون انتقال ارز، یکی از روشهای تأمین ارز را انتخاب کنید.
کالاهای پرونده
افزودن کالا
برای اضافه کردن کالای جدید، گزینه (( افزودن کالا )) انتخاب کنید. کد تعرفه هشت رقمی یا HS CODE را وارد کنید و جستجو را انتخاب کنید .
نکته: در صورت نیاز، مقدار مناسب را از (( فیلدهای طبقه بندی )) نمایش داده شده انتخاب کنید.
پس از واردکردن تعرفه موردنظر، گزینه (( بررسی اطلاعات پایه )) را انتخاب کنید.
درصورت یکه کالا نیازمند شناسه کالا باشد، لیست شناسه ها به کاربر نمایش داده میشود تا از مقادیر این لیست کاربر شناسه موردنظر خود را انتخاب نماید. با انتخاب شناسه کالای موردنظر، برخی اقلام اطلاعاتی به صورت خودکار تکمیل شده و لازم است سایر اطلاعات را بر اساس پیش فاکتور تکمیل کنید.
نکته: تکمیل نام تولیدکننده اختیاری بوده و حداقل باید یکی از دو فیلد مشخصات فنی و استاندارد را تکمیل کنید تا وارد مرحله بعد شوید.
نکته: به کالاهای بهداشتی شناسه IRC توسط وزارت بهداشت و به داروهای دامی کد IVC توسط سازمان دامپزشکی تخصیص داده میشود که باید قبل از ثبت کالا، شناسه مربوطه را از وزارت بهداشت یا جهاد کشاورزی دریافت کنید.
درصورتیکه کالا نیازمند اخذ مجوز فنی یا ارزی از وزارت بهداشت باشد، کاربر میبایست شناسه IRC را به عنوان شناسه سازمان کالا انتخاب نماید .
جهت آشنایی با کدهای وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به لینکمراجعه کنید.
مستندات پرونده
برای بارگذاری مستنداتی همانند تصویر پیشفاکتور و قرارداد گزینه (( افزودن مستندات )) را انتخاب و فایل موردنظر را بارگذاری کنید.
حالت جدید پرونده
در پایان گزینه (( ثبت )) را انتخاب کنید تا وضعیت پرونده به حالت (( جدید )) تغییر یابد.در این صفحه از طریق کد پرونده یا جستجوی دیگر مشخصات کلیدی پرونده، میتوانید پرونده مورد نظر را جهت ادامه فرآیند یا ویرایش جستجو کنید.
وضعیت پیشنویس
توجه داشته باشید که اگر بعد از تکمیل مرحله (( اطلاعات اصلی )) در فرایند ثبت پرونده به هر دلیل ادامه عملیات متوقف شود،وضعیت پرونده به حالت ((پیش نویس )) تغییر پیدا کرده و میتوانید در هر زمان دیگر به تکمیل آن بپردازید. پس از کامل کردن اطلاعات و دریافت شماره پرونده، وضعیت پرونده به (( جدید )) تغییر پیدا خواهد کرد.
گزین ههای تغییر سطح دسترسی، ابطال، کپی، ویرایش پرونده و استعلام ضوابط برای شما فعال است.
برای ادامه عملیات ثبت پرونده گزینه (( استعلام ضوابط )) را انتخاب کنید.
در مرحله استعلام ضوابط، اطلاعات پرونده شما مطابق قوانین و ضوابط روز بررسی خواهد شد.
رد پیش فاکتور
درصورت یکه اطلاعات ثبتشده در پرونده با ضوابط روز مغایرت داشته باشد، وضعیت پرونده (( رد پیش فاکتور )) می شود ، از طریق زبانه (( مشاهده سوابق تغییر وضعیت پرونده )) و ستون (( پیام ها و هشدارهای دریافتی )) میتوانید علت رد پیشفاکتور را مشاهده کنید.
در این حالت به منظور اصلاح اطلاعات مطابق با خطای دریافتی در فرایند استعلام ضوابط، میتوانید گزینه (( ویرایش پرونده )) را انتخاب کرده و اقدام به ویرایش اطلاعات کنید.پس از تکمیل فرایند ویرایش پرونده، مجدداً امکان استعلام ضوابط برای شما ایجاد خواهد شد.
اگر پرونده ثبت شده با ضوابط سامانه مطابقت داشته باشد وضعیت پرونده به (( استعلام شده )) تغییر میکند و گزینه درخواست مجوز فعال خواهد شد.
نکته: فرایند استعلام ضوابط معمو لاً کمتر از یک دقیقه طول میکشد. ممکن است به علت مشکل قطعی.ارتباط با سامانه ثبت سفارش و یا دلایل دیگر، فرایند استعلام با مشکل روبه رو شود و پرونده در وضعیت در حال.استعلام باقی بماند. در این صورت اگر پس از گذشت مدت زمان چند ساعت همچنان وضعیت پرونده در مرحله در حال استعلام ضوابط باقی بماند، میتوانید برای حل مشکل اقدام به ثبت تیکت پشتیبانی کنید.
درصورتیکه پرونده نیاز به اخذ مجوز از سازمانهای مجوزدهنده را داشته باشد پس از استعلام ضوابط وضعیت پرونده به (( استعلام شده )) تغییر میکند و گزینه درخواست مجوز فعال خواهد شد.
درخواست مجوز
با انتخاب گزینه (( درخواست مجوز )) صفحه زیر نمایش داده میشود.
نکته: پیش ازاین بر ای تمدید مجوز کد ۱۴ رقمی لازم بود که در حال حاضر دیگر به وارد کردن آن نیازی نیست.
۱ . درصورتیکه برای اخذ مجوز نیاز به ارسال اسنادی اضافه بر اسناد پیوست شده به پیش فاکتور دارید از این گزینه استفاده کنید .
2 . با استفاده از این گزینه میتوانید اسناد پیوست شده را مشاهده کنید .
3 . درصورتیکه سازمان مجوزدهنده فایل راهنمایی برای متقاضیان ارائه داده باشد ، فایل راهنما را از اینجا دریافت کنید .
با انتخاب گزینه (( ارسال درخواست مجوز )) پرونده به سازمانهای مجوز دهنده ارسال میشود.
وضعیت منتظر مجوز
بعد از ارسال درخواست مجوز، وضعیت پرونده به (( منتظر مجوز )) تغییر پیدا میکند. در این حالت امکان انجام.عملیات بر روی پرونده وجود ندارد و باید برای پاسخ تأیید یا رد مجوز از سمت سازمانهای مجوز دهنده منتظر بمانید. هنگامی که پرونده در وضعیت منتظر مجوز قرار داشته باشد، با انتخاب گزینه (( ارسال رد درخواست مجوزها )) میتوانید درخواست مجوز خود را قبل از بررسی سازمان مجوزدهنده، رد کنید.
در این حالت اگر سازمان مجوزدهندهای بر روی درخواست مجوز شما اقدامی نکرده باشد، سامانه جامع تجارت نتیجه ردیف مجوز مربوطه را رد میکند.
نکته: توجه داشته باشید که اگر سازمان مجوزدهنده دامپزشکی باشد، نمیتوانید از گزینه ارسال رد درخواست مجوزها استفاده کنید.
نکته: گزینه (( ارسال رد درخواست مجوزها )) فقط یکبار پس از انتظار برای مجوز هر پرونده قابل استفاده است.
همچنین در زبانه ((مجوزهای مورد نیاز )) مجو زهای موردنیاز کالاها به شما نمایش داده خواهد شد.
رد درخواست مجوز
اگر مجوز موردنظر توسط حداقل یکی از سازمانهای مجوزدهنده رد شود، وضعیت پرونده به (( رد درخواست مجوز )) تغییر پیدا میکند. برای رفع نقص ابتدا به منوی عملیات تجارت خارجی مراجعه و گزینه (( مدیریت پرونده ثبت سفارش )) را انتخاب کنید. بعد از انتخاب پرونده موردنظر، جزئیات پرونده را انتخاب کنید، با توجه به علت رد و با انتخاب گزینه (( ویرایش پرونده )) اصلاحات لازم را در پرونده خود انجام داده و درخواست مجوز خود را مجدداً برای سازمان مجوز دهنده ارسال کنید.
اگر پرونده شما به مجوز چندین سازمان نیاز داشته باشد و حتی یکی از سازمانها.مجوز را رد کرده باشد، پرونده (( رد درخواست مجوز )) میشود. برای ارسال مجدد درخواست مجوز به سازمان مجوزدهنده باید پرونده را ویرایش کرده و مجدد درخواست مجوز را ارسال کنید.
نکته: تا زمانی که نتیجه مجوز دریافت نشود، وضعیت پرونده تغییر نمیکند و درصورتیکه در این وضعیت نیاز به ویرایش داشته باشد باید منتظر دریافت نتیجه از همه سازما نها بمانید و یا از درخواست رد مجوزها استفاده کنید. در نتیجه ویرایش پرونده در وضعیت منتظر مجوز امکا نپذیر نیست.
تائید درخواست مجوز
پس از تأیید مجوزهای موردنیاز پرونده، وضعیت پرونده به (( آماده ثبت سفارش )) تغییر می یابد .
نکته: با مراجعه به بخش (( مدیریت مجوزها )) از منوی عملیات تجارت خارجی م یتوانید وضعیت درخواس تهای مجوز خود را مشاهده کنید.
وضعیت آماده ثبت سفارش
پس از تأیید مجوزها و تغییر وضعیت پرونده به (( آماده ثبت سفارش )) گزینه (( گزینه ثبت سفارش )) برای شما فعال خواهد شد.
با انتخاب این گزینه، پس از ارسال اطلاعات به سامانه ثبت.سفارش و طی کردن مراحل کارشناسی )در صورت نیاز پرونده به کارشناسی( پرونده شما وارد مرحله (( آماده پرداخت کارمزد)) خواهد شد .
ممکن است پس از انتخاب گزینه (( درخواست ثبت سفارش )) تا دقایقی (در صورت بروز اختلال در سیستم به مدت طولانی تر ) وضعیت پرونده (( در حال ثبت سفارش )) باقی بماند و پس از آن پرونده وارد مرحله بعد شود. درصورت یکه پرونده مدت زمان.زیادی در وضعیت در حال ثبت سفارش بماند کاربر میتواند با ثبت تیکت و یا تماس با پشتیبانی سامانه جامع تجارت نسبت به پیگیری خطا اقدام نماید.
وضعیت آماده پرداخت کارمزد
در وضعیت (( آماده پرداخت کارمزد)) امکان پرداخت کارمزد پرونده با انتخاب.گزینه (( پرداخت کارمزد)) برای شما فعال خواهد شد.
نکته: حداقل میزان کارمزد قابل پرداخت برای پرونده های ثبت سفارش در فرایندهای افتتاح، ویرایش، تمدید و تمدید/ویرایش همزمان معادل ریالی (( ۱۰۰ یورو )) در زمان پرداخت خواهد بود .
افتتاح
مبلغ کارمزد ثبت سفارش در فرایند افتتاح معادل ریالی (( یک دو هزارم مجموع مبلغ فوب کالاها، هزینه حمل و سایر هزینه ها )) در زمان پرداخت خواهد بود.
ویرایش
مبلغ کارمزد ثبت سفارش در فرایند ویرایش.معادل ریالی (( یک دو هزارم مابه التفاوت ارزی مجموع مبلغ فوب کالاها، هزینه حمل و سایر هزینه ها در درخواست جاری و درخواست قبلی پرونده ثبت سفارش )) خواهد بود.
تمدید
مبلغ کارمزد ثبت سفارش در فرایند.تمدید معادل ریالی (( یک دو هزارم مجموع مبلغ فوب کالاها تنها برای آن دسته از کالاهایی که تگ ترخیص آنها برابر با ترخیص نشده می باشد هزینه حمل و سایر هزینه ها )) در زمان پرداخت خواهد بود.
تمدید/ویرایش همزمان
محاسبه مبلغ کارمزد در این حالت دقیقا مشابه حالت تمد ید خواهد بود.
یکی از موارد اعتبار اسنادی یا بروات اسنادی بوده و « نکته: مبلغ کارمزد ثبت سفارش در فرایند تمدید برای پروند ههایی که ابزار پرداخت آنها معادل ریالی ،» ابزار پرداخت آنها نیز دارای اعتبار میباشد ۱۰۰ یورو در زمان پرداخت خواهد بود .
نکته: در صورتی که برای یک ردیف کالای ثبت سفارش، بخشی از کالا ترخیص شده باشد و کاربر.قصد داشته باشد که از مزیت عدم پرداخت کارمزد برای کالاه ای ترخیص شده استفاده نماید، باید آن ردیف.کالا را به میزان ترخیص شده رسانده و مابقی را بر روی ردیف کالای جدیدی ثبت نماید.
وضعیت ثبت سفارش
بعد از پرداخت کارمزد و انتقال به صفحه اصلی، شماره هشت رقمی ثبت سفارش برای شما قابل نمایش است و فرایند ثبت سفارش شما با موفقیت به پایان میرسد.