ثبت صورتحساب مالیاتی طلا ( سامانه تجارت داخلی )
بروزرسانی ۱۴۰۳
فروشنده کالا ( ارسال کننده فاکتور )
جهت ثبت صورتحساب مالیاتی طلا در آغاز می بایست به سایت سامانه جامع تجارت وارد شوید و حساب کاربری خود را ایجاد نمایید .
جهت آموزش ثبت نام در سامانه جامع تجارت به این لینک مراجعه کنید .
بعد از ورود به صفحه کاربری خود در سامانه جامع تجارت مطابق عکس زیر از لینک سمت راست معرفی شرکت و انتخاب یکی از نقش های جاری گام بعدی را طی می کنید
در این مرحله مطابق عکس زیر بارگذاری صلاحیت یا نقش تاجر داخلی را انتخاب می کنید ، توجه داشته باشید برای بارگذاری صلاحیت می بایست مدارک حراز هویت خود را بارگذاری نمایید .
بعد از ورود به مرحله بعدی فیلدهایی برای شما نمایش داده می شود . در این مرحله فیلد استعلام تاجر داخلی را انتخاب کنید و روی دکمه فعالیت جدید تجاری کلیک کنید و نسبت به معرفی نقش تاجر داخلی مطابق عکس زیر اقدام کنید .
شما در این مرحله اطلاعات اولیه ثبت نام شده در سامانه مانند نام شرکت ، شماره موبایل ثبت نام شده ، آدرس و کد پستی بصورت پیش فرض ذکر می گردد و قابل ویرایش نمی باشد .
شما در این مرحله صرفا حوزه فعالیت را (( فروش شمش ، مسکوکات و مصنوعات طلا)) انتخاب کرده و نوع فعالیت را (( عمده فروش )) انتخاب کنید و در صورت صحیح بودن روی گزینه ثبت اطلاعات کلیک می کنید .
در این مرحله مجدد به صفحه اصلی سامانه جامع تجارت خود وارد شود و از فیلد نقش جاری (( تاجر داخلی )) را انتخاب می کنید . در.این مرحله از منو سمت راست ( عملیات پایه ) فیلد ( مدیریت حساب مالیاتی ) را انتخاب می کنید .
در این مرحله می بایست کد اقتصادی و شناسه.حافظه مالیاتی را از سامانه مودیان دریافت و درج نمایید .
بعد از ثبت اطلاعات ، در منو سمت راست از قسمت ( عملیات تجارت داخلی ) فیلد گزینه صورت.حساب.مالیاتی را انتخاب نمایید و در مرحله بعد روی.صورتحساب جدید کلیک کنید .
در این مرحله باید مطابق عکس زیر اطلاعات را تکمیل کنید
- نوع فروش را از فیلدهای ( فروش به تاجر ، فروش به مصرف کننده ، برگشت از فروش ، سند اصلاحی انتخاب کنید )
- تاریخ صورتحساب و شماره.صورتحساب را وارد کنید
- کد ملی یا شناسه.ملی خریدار را وارد کنید .
- گزینه افزودن کالا را انتخاب کنید .
نکته : در صورت فروش به فرد عضو یا غیر عضو سامانه.جامع تجارت گزینه فروش به تاجر را انتخاب کنید .
در این قسمت اطلاعات فاکتور از قبیل ( نوع کالا ، شناسه کالا ، وزن ، واحد اندازه گیری مبلغ واحد ، نوع ارز ، نرخ برابری ، اجرت ، سود ، حق العمل ، مالیات ارزش افزوده و دیگر.عوارض را وارد می کنید )
توجه داشته باشید مالیات بعهده خریدار است و مابقی.موارد.نحوه تسویه و مالیات براساس اجباری یا اختیاری بودن تکمیل کنید و در نهایت گزینه.صدور فاکتور را انتخاب کنید .
در این مرحله به صفحه اصلی عملیات.تجارت داخلی وارد شوید ، در صورتی که می خواهید از فاکتور مورد نظر پرینت دریافت کنید گزینه پرینت.صورتحساب را انتخاب کنید .
در.این مرحله حتما به قسمت استعلام صورت.حساب وارد شوید ، در صورتی که.فاکتور توسط اداره مالیات تایید نشود به وضعیت (( حذف شده )) تغییر نموده است و در صورتی که (( در انتظار تایید )) باشد مورد قبول بوده و به کارتابل خریدار منتقل شده است .
در صفحه زیر می توانید کل فاکتورهای خود را ملاحظه کنید و در صورتی که یک فاکتور.ابطال شده باشد گزینه ابطال فاکتور را انتخاب کنید .
خریدار ( دریافت کننده فاکتور )
در.صورت دریافت کننده.فاکتور ( خریدار ) هستید از طریق سامانه.جامع تجارت خود قسمت ( عملیات پایه ) فیلد مدیریت اسناد ورودی را انتخاب کنید .
در.این بخش می توانید تمامی فاکتورهای که به نام شما و برای شما ثبت شده است را ملاحظه کنید و از فیلد روبرو اقدام به عدم تایید / تایید نماید.
در صورت تایید می توانید از قسمت.چاپ فاکتور ، فاکتور مورد نظر خود را چاب نمایید.