جایگاه نمایندگان و توزیع کنندگان در صادرات
اکثر شرکتهای ایرانی برای ارائه کسب و کار خود به بازارهای بینالمللی، متکی به نمایندگان و توزیع کنندگان خود میباشند.
اغلب تفاوت بین نقش نمایندگان و توزیع کنندگان میتواند گیجکننده باشد، بنابراین قبل از ورود به هر بحثی بهتر است که تفاوت بین این دو را بدانید.
تعاریف و مسئولیت نمایندگان و توزیع کنندگان میتواند بسته به نوع کشور یا صنعت متفاوت باشد، بنابراین در هنگام داد و ستد با نمایندگان و توزیع کنندگان آینده خود در خارج از کشور، ضروری است که نقشها و مسئولیتهای خاص آنها را به خوبی تعریف کنید.
اطلاعات ارائه شده در این مقاله درباره نمایندگان و توزیع کنندگان عمومی است. نقش نمایندگان شما و تعهدات شریک شما نیز بستگی به توافق فردی شما با آنها دارد، بنابراین مهم است که جزئیات آن را در یک قرارداد ثبت کرده و گمان نکنید که آنها متعهد به انجام تمام فعالیتهایی هستند که نمایندگان و توزیع کنندگان معمولاً به عهده میگیرند.
————————— آموزش صادرات
—————————
نقش یک نماینده (عامل) در مقایسه با توزیع کننده
نقش نماینده (Agent)
نمایندگان مالکیت کالاها را نمیگیرند اما بهصورت یک عامل تأمینکننده کالا، فعالیت میکنند. آنها توسط صادرکنندگان خدمات نیز استخدام میشوند تا این خدمات را در بازارهای خارج از کشور عرضه کنند.
حقوق یک نماینده عموماً توسط صادرکننده و بر اساس یک کمیسیون از میزان فروش پرداخت میشود. صادرکننده سفارشات مشتریان را از نماینده دریافت میکند، اما کالاها یا خدمات را مستقیماً به مشتریان ارائه داده، صورتحساب مشتریان را نوشته و پرداختهای مشتریان را جمعآوری میکند. تنظیم قیمت فروش نیز جز مسئولیتهای صادر کننده است هرچند احتمالاً عامل (نماینده)، شرایط بازار محلی را برای کمک به تصمیمگیری در مورد قیمتگذاری به صادرکننده ارائه میکند.
نمایندگان عموماً در بازار صادراتی مستقر هستند و اغلب دارای نمایندگی چندین محصول یا خطوط خدماتی متقابل هستند. آنها ممکن است بهعنوان یک عامل انحصاری برای کالاها یا خدمات یک شرکت در یک بازار صادرات خاص یا بهعنوان یکی از نمایندگان شخص صادرکننده در آن بازار فعالیت کنند، یعنی بطور غیرانحصاری.
————————— آموزش صادرات
—————————
مزایای انجام کار توسط نماینده یا عامل
مزایای زیادی در انجام یک کسب و کار از طریق یک عامل وجود دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- نماینده شما بر روی برند سازی، بازاریابی و قیمتگذاری کنترل دارد.
- توافق نامههای نمایندگی مبتنی بر کمیسیون میتواند یک انگیزه و مشوق خوب برای حجم بالاتر فروش محصولات شما باشد.
- نمایندگان نسبت به توزیعکنندگان تمایل به داشتن رنج محصولات کمتری دارند، به این معنی که آنها میتوانند تمرکز بیشتری بر محصولات شما داشته باشند.
در ادامه جهت آشنایی با برند سازی بین المللی ، به مقاله برند سازی بین المللی سایت مراجعه نمایید.
————————— آموزش صادرات
—————————
معایب کار کردن از طریق نماینده یا عامل
کار کردن از طریق یک عامل دارای معایبی نیز هست:
- عامل فروش ممکن است نسبت به یک توزیعکننده دارای منابع کمتری باشد.
- کار مبتنی بر کمیسیون میتواند به معنی تعهد کمتر نماینده به موفقیت شما نیز باشد.
- برای یک ارتباط موفق بین نماینده و مشتری، پشتیبانی مناسب و قابل توجه درزمینهٔ مدیریت و بازاریابی در خارج از کشور ضروری است. تلاشی بیشتری از کسبوکار لازم است، ازجمله انجام سفارشات مستقیم مشتریان و دریافت پرداختها.
- برای کنترل اثربخشی یک نماینده، توجه جدی و دقیقی لازم است.
- یک نماینده ضعیف علاوه بر از بین بردن فرصتهای شما در بازار، تلاشهای بازاریابی و اعتبار شما را نیز تضعیف میکند.
- کار از طریق نمایندگان (بهصورت مخالف توزیعکنندگان) حافظت کمتری در برابر خطر عدم پرداخت، نوسانات ارز، رد محصول، ادعای گارانتی و غیره ارائه میدهد.
- چنانچه نماینده شما توسط یک رقیب اغفال شود، خطر از دست دادن سهم بازار برای شما وجود دارد.
————————— آموزش صادرات
—————————
نقش توزیع کننده چیست؟
یک توزیعکننده، کالاها را خریداری میکند . یعنی توزیعکننده ها کالاها را گرفته و سپس کالاها را به مشتریان نهایی محلی که ممکن است خرده فروشان یا مصرفکنندگان باشند، میفروشد. در برخی موارد، توزیعکننده ممکن است کالاها را به سایر عمده فروشانی بفروشد که بعداً این کالاها را به خرده فروشان محلی یا کاربران نهایی میفروشند.
توزیعکنندگان ممکن است حامل خطوط تکمیلی و رقابتی باشند و معمولاً خدمات پس از فروش ارائه میدهند.
نمایندگان و توزیع کنندگان با اضافه کردن یک سود ناخالص به محصولات، هزینهها را میپردازند و دستمزد آنها بالاتر از نمایندگان است زیرا معمولاً آنها ارائهدهنده فهرست موجودیها، افزایشدهنده اعتبار در برابر مشتریان و مسئول بازاریابی هستند.
از آنجا که یک توزیعکننده نسبت به یک عامل، دارای مسئولیت بیشتری درزمینهٔ فروش محصول شما در بازار است، نیاز به سود ناخالص بیشتری دارند. این ممکن است بر نحوه قیمتگذاری محصولات شما تأثیر بگذارد؛ شما احتمالاً نیاز به جذب سود ناخالص توزیعکننده دارید در غیر این صورت قیمتگذاری شما برای مشتری نهایی بیشازحد بالا خواهد بود. برخی از صادرکنندگان دریافتهاند که قادر به استفاده از توزیعکننده نیستند زیرا درصد سود از فروش خالص آنها برای تأمین سود کافی برای توزیعکننده و یک قیمت رقابتی برای کاربران نهایی بسیار کم است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جایگاه توزیع کننده، انتخاب مناسب و مزایا و معایب استفاده از این مدل ، به بخش بعدی را مطالعه نمایید.
————————— آموزش صادرات
—————————
مزایا و محاسن کار با توزیع کننده
- صادرکننده دارای یک مشتری بزرگ است که بسیاری از مشتریان کوچکتر بازار را تأمین میکند.
- صادرکننده کنترل خود بروی برخی از توزیعها را حفظ میکند.
- توزیعکننده خدمات پشتیبانی مشتریان را تأمین میکند.
- توزیعکننده برای کاهش زمان انجام سفارش مشتریان، موجودی را در بازار حفظ میکند.
- توزیعکننده به پرداخت برای بازاریابی و تبلیغ محصول شما در بازار کمک میکند.
- توزیعکننده یک پایگاه مشتری برای محصول شما ایجاد میکند.
- توزیعکننده بیش از روند معمول بازار فعالیت میکند و موجب صرفهجویی در وقت و هزینه شما میشود.
- خطرات بازار عمدتاً بر عهده توزیعکنندگان است.
- توزیعکننده ممکن است ارائهدهنده گارانتی و خدمات محصولات باشد.
————————— آموزش صادرات
—————————
معایب کار با توزیع کننده
- شما کنترلی بر فرایند فروش ندارید.
- هزینههای فروش از طریق یک توزیعکننده، میتواند محصول را وادار به ترک عرصه رقابت بازار کند: برای مثال، یک توزیعکننده ممکن است نرخ فروش محصول شما را قبل از رسیدن به یک خردهفروش تا 50 درصد یا بیشتر افزایش دهد.
- اطلاعات توزیعکنندگان و کارکنان فروش آنها در مورد محصولات شما، از افراد خود شما کمتر خواهد بود.
- شما ممکن است از بازار حذف شوید در صورتی که از تغییر شرایط بازار مطلع نباشید.
- شما ممکن است ندانید که مشتریان شما چه کسانی هستند.
- ازآنجاکه یک توزیعکننده مسئولیت بازاریابی و ارتقاء محصول را بر عهده دارد، شما ممکن است کنترل کاملی بر عنوان تجاری محصول خود نداشته باشید.
- اگر توزیعکننده بهجای یک توزیعکننده متخصص، یک عمدهفروش باشد، ممکن است بهاندازه عمدهفروشان دیگر قادر به فروش نباشند.
- توزیعکننده ممکن است نیروی فروش برای معرفی محصولات جدید در بازارهای بزرگ نداشته باشد.
- توزیعکننده ممکن است چندین محصول را نمایندگی کند، بنابراین توجه و زمان او برای محصول شما کاهش مییابد.
- حق فروش برای محصول شما یک حق ارزشمند است و نباید بدون آنالیز کامل گزینههای موجود واگذار شود.
- اگر از خدمات توزیعکننده خود راضی نباشید، برکنار کردن او ممکن است کار دشواری باشد.
انحصاری در مقایسه با غیرانحصاری
انتصاب نمایندگان و توزیع کنندگان بر مبنای انحصاری ، که در آن عامل یا توزیعکننده دارای حق انحصاری محصول شما در یک حوزه مشخص هستند – به عامل یا توزیعکننده اجازه میدهد تا کسبوکار خود را بدون رقابت در این ناحیه ایجاد کنند.
بسیاری از نمایندگان و توزیعکنندگان تمایل به انحصار دارند زیرا تلاش و منابع مالی خود را در ایجاد آگاهی نام تجاری سرمایهگذاری میکنند تا یک بازار برای محصول شما ایجاد نمایند. شهرت، برند قویتر، یک طرح منحصربهفرد ارزشمندتر خواهد بود.
ایده خوبی است که قبل از ورود به مذاکره با شرکای احتمالی، مسئله انحصاری و غیرانحصاری را در نظر داشته باشید. اگر قصد ایجاد توافق بر اساس یک طرح انحصاری دارید، ارزیابی عملکرد و نیز یک بند برای خاتمه در صورت ناکارایی طرح، باید در توافقنامه تعیین شود.
————————— آموزش صادرات
—————————
نکات مهم انتخاب نمایندگان و توزیع کنندگان
مهمترین فاکتور در انتخاب یک عامل یا توزیعکننده، این است که شما میتوانید یک رابطه کاری نزدیک برقرار کنید. شما باید قادر به ایجاد سطح بالایی از اعتماد و ارتباط منظم باشید. اگر از کار با یکدیگر لذت ببرید، کسبوکار و دادوستد بسیار سادهتر خواهد بود.
پیش از انتخاب یک شریک در خارج از کشور، شما باید یک پروسه تحقیق دقیق را طی کنید و با تعدادی از نمایندگان یا توزیعکنندگان احتمالی- شاید چهار یا پنج نفر – صحبت نمایید.
قبل از تصمیمگیری نهایی، از شرکای احتمالی خود برای بررسی و تایید سوابق تجاری آنها سؤال کنید و همچنین استفاده از یک آژانس بررسی اعتبار برای تائید ثبات مالی آنها را در نظر داشته باشید.
همچنین مهم است که با شرکای احتمالی خود بهجای ایران در محل دادوستد آنها ملاقاتی را برنامه ریزی نمایید. آنها باید محل دادوستد خود را برای اولین بار به شما نشان دهند، این کار علاوه بر اینکه شما را از میزان شناخت آنها از بازار مطلع میکند، به شما فرصتی برای شناخت بهتر آنها میدهد.
صادرکنندگانی که تنها متکی بر ارتباطات ایمیلی با شرکای خارج از کشور خود هستند، اغلب دارای سوءتفاهمهایی هستند که منجر به روابط مسئلهدار میشود. هرچند ایمیل برای تائید مباحثات ایدئال است، ملاقات شخصی و یا حتی استفاده از تلفن یا اسکایپ در مراحل اولیه میتواند یک روش مناسب درجهت کاهش سوءتفاهمها باشد.
به خاطر داشته باشید که شما برای پیروزی در کسبوکار و بازار، به دانش و ارتباطات محلی نماینده خود متکی هستید، پس اطمینان حاصل کنید که رابطه واقعی است. برای ایجاد یک رابطه و کار در چارچوب مهارتهای اصولی نحوه کار با یکدیگر و مفاد موجود در یک توافقنامه، شما ممکن است نیاز به چندین مرتبه ملاقات داشته باشید.
قبل از تهیه پیشنویس یک قرارداد باید در مورد وظایف هر فرد به توافق برسید. سپس باید از یک مشاوره حقوقی برای کسب توافقنامه صادره کمک بگیرید. پیشنویس توافقنامه و ایجاد تغییرات هنگامیکه دو طرف دارای دیدگاههای متفاوتی در مورد مسائل اصلی هستند، میتواند اتلاف زمان و پول باشد، پس عاقلانهتر است که در ابتدا در مورد مسائل بزرگ به توافق برسیم و سپس مراحل قانونی را آغاز کنیم.
————————— آموزش صادرات
—————————
شناخت بازار : ویژگی های یک نماینده خوب
نماینده انتخابی شما باید درک کاملی از محصولات و قیمتهای رقابتی داشته باشد تا به بهسازی محصول، الزامات تبلیغاتی یا تغییرات کمک کند.
- آیا این نماینده دارای شبکه و ارتباطات مناسب است؟
- این نماینده دارای چندین سال تجربه در حوزه بازار شما است؟ شما ممکن است نماینده را برای شرکتی انتخاب کنید که مقرر و دارای شبکه خوبی از تماسها باشد اما منعطف و تغییرپذیر نباشد. یا ممکن است یک شرکت جوان و پرانرژی را ترجیح بدهید که مصمم به اثبات خود، منعطف و مبتکر است اما دارای تجربه و تماسهای گسترده نباشد.
- آیا این نماینده دانش و اطلاعات خوبی از بازار محلی دارد؟ نمايندگان خوب بايد قادر به کمک در برنامه بازاريابی شما بوده و شما را از مزایای دانش بازار محلی خود بهرهمند سازند.
نکاتی که هنگام کار با یک نماینده یا عامل باید بخاطر داشته باشید
- درزمینهٔ بازدیدهای منظم از بازار برنامهریزی کنید.
- درزمینهٔ آموزش منظم برای آنها در محدوده خود برنامهریزی کنید.
- یک جدول زمانی منظم برای بررسی عملکرد داشته باشید.
- استانداردهای عملکرد واقعبینانهای تنظیم کنید و هنگام تغییر شرایط بازار آنها را بازبینی کنید.
- یک روش فسخ مشخص و واضح داشته باشید.
- صادرکنندگان برای بازخورد مفید و اطلاعات مربوطه ممکن است بهشدت به عامل خود متکی باشند. اطمینان حاصل کنید که خودتان شرایط محلی و بازخورد بازار را بررسی نمایید.
یکراه برای شفافسازی افکار خود در هنگام انتخاب یک نماینده یا یک توزیعکننده، ایجاد یک پروفایل شراکت ایدئال و مقایسه نامزدها در برابر مجموعهای استاندارد از معیارها و ضوابط است.
نماینده یا توزیعکننده باید درک خوبی از بازار داشته باشد، بنابراین مشتریان فعلی، تماسها، شبکهها و مکان خود در بازار هدف را بهدقت زیر نظر داشته باشید.
در اینجا به چند مورد از سوالاتی که میتوانید از نمایندگان آینده سؤال کنید، اشاره میکنیم:
- برای بررسی ثبات، سعی کنید سابقه آنها با سایر مشتریان را پیدا کنید
منابع مالی شما چیست؟ میزان اعتبار شما چقدر است؟ (آژانسهای اعتباری هستند که میتوانند گزارشهایی مربوط به میزان اعتبار شریک احتمالی ارائه دهند).
- برای بررسی اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات آنها سؤال کنید:
آیا تجربه فعالیت با خطوط مشابه (محصول) دارید؟ نقاط قوت بازاریابی و خدمات شما چیست؟
- برای بررسی قابلیت هایشان سؤال کنید:
چه مدتی است که شما یک نماینده یا توزیعکننده هستید؟ نمونهای از موفقیتهای خود با سایر مشتریان را بیان کنید؟ برای توزیعکنندگان در مورد نقاط قوت آنها در بازاریابی و خدمات مشتریان سؤال کنید.
- برای بررسی سازگاری آنها با شرکت شما بپرسید:
اندازه کسبوکار شما چقدر است؟ از چه سیستمهایی استفاده میکنید؟ چند کارمند دارید؟ چگونه کارکنان خود را انتخاب میکنید؟ کارکنان شما قبل از استخدام توسط شما، دارای چه تجاربی بودند؟ چگونه واجد شرایط انجام این کار شدند؟ آیا شما با سایر شرکتهای استرالیایی کارکردهاید؟ اگر چنین است، چه شرکتی و برای چه مدت؟ به چه زبانهایی [رئیس شرکت] صحبت میکنید؟
- برای بررسی ترکیب کالا یا خدمات یک عامل سؤال کنید:
چه چیزی را در مورد محصول یا خدمات من میپسندید؟ آیا شما نماینده شرکتی با محصولات یا خدماتی بودهاید که با محصولات و خدمات من مغایرت دارد؟ پیشبینی فروش محصولات و خدمات من چگونه است؟ – و چرا؟ (اطمینان حاصل کنید که این پیشبینیهای فروش واقعی هستند)
- برای بررسی اینکه آیا شبکه توزیع آنها چیزی است که شما نیاز دارید سؤال کنید:
پوشش جغرافیایی شما چگونه است؟ شما شخصاً چقدر به هرکدام از این بازارها مراجعه میکنید؟ آیا در هر یک از این بازارها کارمند دارید؟ آیا تابهحال در بازارهای تحت پوشش خود با مشکلات سیاسی مواجه شدهاید؟ اگر چنین است، نتیجه چه بود؟ آیا تابهحال مجبور به ترک بازار شدهاید؟ اگر چنین است، چرا؟
- برای بررسی قابلیت فروش و سیاستهای بازاریابی آنها سؤال کنید:
آیا قادرید به نشان دادن نمونههایی از توانایی فروش خود به من هستید؟ از چه نوع سیاستهای بازاریابی استفاده میکنید؟ چه مشوقهایی به کارکنان خود میدهید؟ کارکنان شما چگونه آموزشدیده و سرپرستی میشوند؟
- برای بررسی تخصص تبلیغاتی آنها سؤال کنید:
رویکرد شما در مورد بودجه بازاریابی چیست؟ چه تجربهای در مدیریت بودجههای بازاریابی داشتهاید؟ با رسانهها در بازارهای تحت پوشش خود چگونه رفتار میکنید؟ چه تجربهای در برخورد با رسانهها داشتهاید؟ با رسانهها در بازارهایی که به زبان شما صحبت نمیکنند چگونه برخورد میکنید؟ (اگر قابلاجرا باشد)
- برای بررسی سهولت موقعیت و امکانات آنها سؤال کنید:
برای سهولت دسترسی مشتریان از چه امکاناتی برخوردار هستید؟ محل انبار شما کجاست؟ اندازه آن چقدر است؟ چگونه محافظت میشود؟ از انبار خود چه خدماتی برای مشتریان خود ارائه میدهید.
————————— آموزش صادرات
—————————
نکاتی که هنگام ورود به یک آژانس یا عقد قرارداد با یک توزیعکننده، باید در نظر داشته باشید
عقد قرارداد با نمایندگان و توزیع کنندگان ، یک سند حقوقی است، حتی اگر یک توافق کلامی باشد. شرکت های بزرگ تجاری توصیه میکنند که قرارداد را بهصورت یک پیماننامه مستند تنظیم کرده و قبل از هر امضایی با یک مشاور حرفهای قانونی درزمینهٔ قراردادهای بینالمللی مشورت کنید.
توافقنامه شما باید تمام شرایط و ضوابط رابطه بین عامل / تأمینکننده را بدون ابهام تنظیم کند.
قبل از پیشنویس توافقنامه، باید با هر چیزی در مورد رابطه بین عامل / تأمینکننده کاملا موافق باشید.
مجدداً تاکید می شود که مشورت با یک مشاور حقوقی در هنگام تهیه توافقنامه، ضروری است.
پیشنویس توافقنامه و ایجاد تغییرات درزمانی که طرفین قرارداد در مورد مسائل اصلی اختلافنظر دارند، اتلاف وقت و هزینه است. عاقلانه است که ابتدا در اصول مهم به توافق برسید و سپس شروع به عقد قرارداد واقعی نمایید.
————————— آموزش صادرات
—————————
مسائل کلیدی که در مورد آن باید با عامل احتمالی خود صحبت کرده و قبل از ورود به یک توافقنامه حقوقی به سطح بالایی از توافق دستیابید، عبارتند از:
- رنج (تعداد و انواع ) محصولات.
- شما بهعنوان صادرکننده (تأمینکننده) چه چیزی ارائه خواهید داد: برای مثال، بروشورهای چاپی، لیست قیمت، جلسات آشنایی مختصر با محصول جدید، آموزش محصولات و غیره.
- تهیه نمونه: در چه قیمتی، چه کسی برای هزینه های جانبی، بسته بندی و حملونقل آنها هزینه میکند، مدتزمانی که نمونهها در دسترس خواهد بود و روند و پرداخت برای بازگشت آنها.
- ناحیه پوشش: حوزه جغرافیایی و بخش دادوستد.
- نحوه عرضه کالاها.
- نحوه مدیریت فروش آنلاین.
- کمیسیون: مقدار و شرایط.
- گزارش: ماهانه یا سهماهه و محتوای گزارشها
- ارتباطات: نحوه بررسی مناسبت ارتباطات در مورد مسائل اصلی. بهعنوانمثال – تأخیر در تحویل یا مسائل عمده مشتریان.
- مدیریت برند: شما میتوانید کنترلهایی را برای استفاده از نام تجاری خودتنظیم کنید.
- مالکیت علائم تجاری و مالکیت معنوی
————————— آموزش صادرات
—————————
یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان هنگام تهیه قرارداد با آن مواجه هستند عدم وجود مقررات یکسان در سراسر جهان است. این به این معنی است که طرفین باید در درجه اول به قوانین مندرج در توافقنامههای خود مراجعه کنند که بهنوبه خود، تهیه پیشنویس دقیق از چنین توافقنامههای حیاتی میشود.
اکثر صادرکنندگان با تهیه پیشنویس یک قرارداد حق توزیع بینالمللی مواجه خواهند شد. نمونه قرارداد توزیع کنندگی اتاق بازرگانی بین المللی (CC Model Distributorship Contract)، یک چارچوب قراردادی یکسان را ارائه میدهد که حاوی شیوه عمومی تجارت بینالمللی است.
————————— آموزش صادرات
—————————
تقریباً تمام شرکتهای مشغول در تجارت بینالمللی با توزیعکنندگانی در خارج از کشور کار میکنند. در اینجا به چندین نکته مهم در برخورد با توزیعکننده اشاره میکنیم:
- توزیعکنندگان خود را انتخاب کنید – اجازه ندهید توزیعکنندگان شما را انتخاب کنند.
- به دنبال توزیعکنندگانی باشید که قادر به گسترش بازارهای شما هستند، نهتنها فروش محصولات شما.
- مهارتها، کیفیتها و شبکههای توزیع هر توزیعکننده ممکن است متفاوت باشد – اطمینان حاصل کنید که در مورد انتظارات خود بهطور شفاف صحبت کنید.
- هرگز تصور نکنید که یک توزیعکننده، بدون گفتگو ابتدایی، یک کار را انجام خواهد داد.
- معیارهای عملکرد را در توافقنامه بهطور واضح تنظیم کنید و توزیعکننده را از نزدیک کنترل کنید.
- قبل از امضای یک توافقنامه، توزیعکننده را بهخوبی بشناسید.
————————— آموزش صادرات
—————————
سلب مسئولیت
سایت ایکسپورت عملکرد یا مفید بودن هر محتوای این بخش و نیز مسئولیت دقت و سودمندی هرگونه اطلاعات موجود در این گزارش را تأیید یا تضمین نمیکند.
برای ارزیابی هر گونه تعامل تجاری کالاها و خدمات، لطفاً احتیاط تجاری لازم را بهجا آورید.
ایکسپورت مسئولیتی در قبال خسارت مرتبط با استفاده از این اطلاعات را ندارد و مسئولیت هرگونه اعتماد، کاملاً بر عهده کاربران است.
————————— آموزش صادرات
—————————
آموزش صفر تا صد فرایند صادرات کالا
سایت ixport در حوضه صادرات ، مقالات جامعی را در خصوص تجارت و بازرگانی بین المللی ، در بخش راهنمای جامع صادرات ارائه کرده است. این بخش شما را با مفاهیم و فرایند صادرات آشنا می کند. بخش آموزش صادرات شامل : پکیج آموزش جامع صادرات و طرح کسب و کار صادرات ( Business Plan ) می باشد. بخش تحلیل بازارهای صادراتی کشورها نیز شما را برای ورود به بازار کشورهای مختلف آماده می سازد ، ما در این بخش ، به تفکیک ، به بررسی کشورها پرداخته ایم.
پکیج صفر تا صد آموزش صادرات شامل ۱۷ فصل می باشد
علاقه مندان میتوانند تمامی فصول دوره آموزش صادرات را از طریق لینک زیر دانلود نمایند .
دانلود پکیج آموزش جامع صادرات
برگزاری دوره و فروش بسته های جامع آموزش بازرگانی
چرا از سایت IXPORT خرید کنیم؟
شما با خرید بسته های آموزشی و ثبت نام در دوره های سایت آیکسپورت میتوانید از امکانات زیر بهره مند شوید:
دریافت کد تخفیف ۶۰ هزارتومانی برای خرید بعدی
۲۰ دقیقه مشاوره رایگان توسط متخصصان حرفه ای در امور بازرگانی
فهرست مطالب آموزش صادرات |
|
قیمت گذاری کالاهای صادراتی |
تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی |
برای بازگشت به صفحه راهنمای جامع صادرات اینجا کلیک کنید.