مدیریت رسید ، حواله و موجودی انبار در عملیات انبارداری
بروزرسانی بهمن ۱۴۰۳
عملیات انبارداری شامل کلیه فعالیتهای مرتبط با ثبت اطلاعات ورود و خروج کالا به/از انبار میشود . عملیات انبارداری بعد از ثبت واحد در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به آدرس www.Nwms.ir انجام میشود. ثبت موجودی در سامانه، از طریق ثبت رسید و ثبت حواله انجام میشود؛ بدین صورت که با ورود کالا به انبار باید ((رسید )) ثبت شده که از این طریق موجودی انبار افزایش پیدا خواهد کرد. با خروج کالا از انبار باید (( حواله )) ثبت شود که از این طریق موجودی انبار کاهش می یابد.
مدیریت رسید
بهره بردار/انباردار باید به ازای ورود هر محموله کالا به انبار، یک (( ثبت رسید)) ثبت کند. سند رسید کالا که با عنوان (( قبض انبار )) نیز شناخته میشود، رسید سند ورود کالا به انبار است.
ثبت رسید
برای ثبت رسید جدید، از منوی عملیات انبارداری در صفحه اصلی حساب کاربری، زیرمنوی (( مدیریت رسید )) سپس (( ثبت رسید جدید )) را انتخاب کنید.
ابتدا انبار موردنظر و مالکیت آن را انتخاب کنید. با تایپ قسمتی از نام انبار یا انباردار، لیست موارد ثبت شده در سامانه نمایش داده میشود.
شماره داخلی رسید (شماره فاکتور)، تاریخ سند و ساعت ثبت سند را وارد نمایید.
نکته: لازم به ذکر است شماره داخلی رسید باید منحصربه فرد بوده و در رسیدهای قبلی استفاده نشده باشد .
نوع سند مرجع
بدون مرجع
اطلاعات مرجع در این حالت، نوع و شماره پلاک، کد ملی/کد فراگیر، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد راننده است.
نکته: در حالت نوع سند بدون مرجع، تکمیل هیچ یک از اطلاعات اجباری نمیباشد .
بارنامه
اطلاعات مرجع در این حالت، کد رهگیری، شماره و تاریخ صدور بارنامه، نوع و شماره پلاک، کد ملی/کد فراگیر، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد راننده است.
پته گمرکی
اطلاعات مرجع در این حالت، شماره پته گمرکی، نوع و شماره پلاک، کد ملی / کد فراگیر، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد راننده است نکته: پس از وارد کردن شماره پته گمرکی، گزینه استعلام پته گمرکی را انتخاب نمایید تا مشخصات پته از سامانه گمرک استعلام شود . برای آشنایی کامل با پته گمرکی اینجا مطالعه کنید.
حواله سامانه جامع انبارها
اطلاعات مرجع در این حالت، اطلاعات حواله صادرشده، نوع و شماره پلاک، کد ملی/کد فراگیر، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد راننده است. جهت ثبت کالا در انبارها )مقصد کالای حمل شده)، درصورتی که اطلاعات حواله صادرشده از طریق سامانه جامع انبارها در انبار مبدا (مبدا کالای حمل شده) را داشته باشید، میتوانید از دو طریق (( شناسه یکتا حواله )) یا (( شماره پلاک خودرو حامل )) اقدام به استعلام اطلاعات کالایی و مالکیتی نمایند.
اطلاعات تحویل دهنده کالا
در این بخش اطلاعات تحویل دهنده کالا را وارد نمایید. درصورتی که مشخصات تحویل دهنده با وارد کردن کدملی تکمیل نشده، تاریخ تولد خود را نیز وارد نمایید.
اطلاعات مالک کالا
در این بخش اطلاعات مالک کالا را وارد نمایید. در صورتی که مشخصات مالک با وارد کردن کدملی تکمیل نشده، تاریخ تولد خود را نیز وارد نمایید.
افزودن کالا
پس از انتخاب انبار و وارد کردن کد ملی مالک، برای اضافه کردن کالا گزینه (( افزودن کالا )) را انتخاب کنید.
جستجوی کالا
برای جستجوی کالای مورد نظر میتوانید از طریق جستجو بر اساس ((شناسه کالا )) یا (( شرح کالا )) انتخاب کنید.
جزئیات کالا
تکمیل تمامی فیلدهای بخش جزئیات کالا الزامی است. در صورت نیاز، وضعیت مستعمل و معیوب بودن کالا را مشخص کنید. نکته: توجه داشته باشید که برای هر کالا باید از یک واحد اندازه گیری ثابت استفاده نمایید . نکته: امکان انتخاب چندین کالا در یک رسید وجود دارد. پس از افزودن هر کالا میتوانید با انتخاب (( گزینه افزودن کالا )) کالای دیگری را به رسید اضافه کنید .
ثبت نهایی
پس از تکمیل اطلاعات باید اقدام به ثبت رسید به یکی از دو روش (( ثبت موقت )) یا (( ثبت قطعی )) کنید.
ثبت قطعی
با انتخاب گزینه (( ثبت قطعی )) امکان انتخاب ویرایش سند وجود ندارد. در صورت ثبت قطعی سند، امکان (( ابطال )) آن نیز فراهم می باشد. شما میتوانید با انتخاب گزینه (( ثبت قطعی و چاپ )) سند را چاپ نمایید. همچنین امکان قطعی کردن اسناد در وضعیت (( موقت )) نیز می باشد.
مدیریت حواله
به ازای خروج هر محموله کالا از انبار، باید یک سند حواله توسط بهره بردار انبار ثبت شود. سند حواله که تحت عنوان (( بیجک )) نیز شناخته میشود، نشان دهنده خروج کالا از انبار است.
ثبت حواله جدید
برای ثبت حواله جدید، از منوی عملیات انبارداری در صفحه اصلی حساب کاربری، زیرمنوی (( مدیریت حواله )) سپس گزینه (( ثبت حواله جدید )) را انتخاب کنید. ابتدا انبار موردنظر، وضعیت و مالکیت آن را انتخاب کنید. با تایپ قسمتی از نام انبار یا انباردار، لیست موارد ثبت شده در سامانه نمایش داده میشود. شماره داخلی حواله (فاکتور فروش)، تاریخ سند و ساعت ثبت سند را وارد نمایید.
نکته: شماره داخلی حواله باید منحصربه فرد بوده و در حواله های قبلی استفاده نشده باشد .
اطلاعات حمل
نوع پلاک، کدملی/فراگیر راننده، تاریخ تولید و نام و نام خانوادگی راننده را در بخش اطلاعات حمل وارد نمایید.
اطلاعات تحویل گیرنده
کدملی/شناسه ملی/کد فراگیر تحویل گیرنده، تاریخ تولد و نام تحویل گیرنده را در بخش اطلاعات تحویل گیرنده وارد نمایید.
اطلاعات انبار مقصد
کد پستی و آدرس انبار مقصد را وارد نمایید.
اطلاعات مالک کالا
کد ملی/شناسه ملی/کد فراگیر مالک کالا را وارد نمایید.
افزودن کالا
برای اضافه کردن کالا گزینه (( افزودن کالا )) را انتخاب کنید.
برای جستجوی کالای مورد نظر میتوانید از طریق جستجو بر اساس (( شناسه کالا )) و (( شرح کالا )) اقدام نمایید.
تکمیل تمامی فیلدهای بخش جزئیات کالا الزامی است. در فرایند ثبت حواله، ابتدا موجودی کالای درخواستی بررسی شده و در صورت موجودی کافی در انبار، امکان افزودن کالا به همان میزان فعال شده و گزینه (( قابل برداشت )) در بخش جزیئیات کالا نمایش داده می شود.
نکته: امکان انتخاب چندین کالا در یک حواله وجود دارد. پس از افزودن هر کالا میتوان با انتخاب گزینه افزودن کالا کالای دیگری را به حواله اضافه کرد.
اما اگر موجودی در زمان افزودن کالا کمتر از مقدار موجود انبار باشد، گزینه (( غیر قابل برداشت )) در بخش جزئیات کالا نمایش داده می شود.
نکته مهم: توجه داشته باشید که در هنگام برداشت کالا، باید از همان ردیف کالایی که در موجودی وجود دارد برداشت انجام شود؛ یعنی اطلاعات واردشده در حواله از نظر انبار، مالکیت کالا و مشخصات کالا ( شناسه کالا، نوع تولید، واحد اندازه گیری) باید با اطلاعات ثبت شده از همان کالا در رسیدها و موجودی کالا یکسان باشد .
ثبت نهایی
پس از تکمیل اطلاعات باید اقدام به ثبت رسید به یکی از دو روش (( ثبت موقت )) یا (( ثبت قطعی )) کنید.
ثبت قطعی
با انتخاب گزینه (( ثبت قطعی )) امکان انتخاب ویرایش سند وجود ندارد. در صورت ثبت قطعی سند، امکان (( ابطال )) آن نیز فراهم می باشد. شما میتوانید با انتخاب گزینه (( ثبت قطعی و چاپ )) سند را چاپ نمایید. همچنین امکان قطعی کردن اسناد در وضعیت (( موقت )) نیز می باشد.
موجودی کالا
محاسبه موجودی کالا در سامانه به صورت سیستمی انجام م یشود که این مقدار با عنوان (( موجودی انبار )) در منوی عملیات انبارداری در صفحه اصلی حساب کاربری شما قابل مشاهده است. ابتدا باید وضعیت و نام انبار را تعیین کنید. امکان مشاهده موجودی بر اساس کد / شناسه ملی مالک کالا، شناسه کالا، نوع تولید، موجودی قابل برداشت، تاریخ تغییر موجودی، کد پستی، نام و جزئیات نام کالا برقرار است.
نکته: مقادیرکالاهای نمایش داده شده در این بخش بر اساس موجودی لحظه ای انبارها است .
ثبت موجودی دوره ای (انبارگردانی)
ثبت موجودی دوره ای( انبارگردانی) ابزاری اختیاری جهت یکسان سازی موجودی فیزیکی کالا و موجودی سامانه با رعایت ضوابط مربوطه است. با این حال، نگهداریکننده کالا مسئول مطابقت موجودی واقعی انبار و مرکز نگهداری کالا با موجودی مندرج در سامانه است.
نکته: امکان ثبت موجودی دورهای در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ هر ماه برای بهر ه بردار انبار فراهم است و بهره بردار انبار می تواند در صورت نیاز اصلاح موجودی را انجام دهد .
برای انجام این فرآیند ابتدا باید وارد منو ثبت موجودی دوره ای شوید و سپس با انتخاب گزینه (( ثبت جدید )) اقدام به ثبت موجودی دوره ای کنید.