صادرات میوه های خشک

صادرات میوه های خشک

صادرات میوه خشک

 
صادرات میوه های خشک

 

 
میوه های خشک ( خشکبار ) ، یا خشکه بار یا میوه خشک به میوه‌های خشک شده و برخی مغز دانه ها گفته می شود. مغز دانه هایی مانند پسته ، بادام ، فندق ، گردو خشک و میوه‌های خشک مانند کشمش ، کشمش سبز ، کشمش سبز تیزابی ، برگه ، آلو بخارا ، قیسی خشک ، برگه هلو ، برگه زردآلو ، برگه آلو ، برگه آلوچه و برگه آلبالو ، خرما ، انجیر خشک .
خشکبار جزو آجیل حساب نمی شود. در قدیم آن را میوه خشک می گفته‌اند.
 
 
 

بررسی جغرافیای میوه های خشک

آجیل های خوراکی و میوه های خشک دو گروه مختلف از محصولات هستند که معمولاً توسط شرکت های بازرگانی در تجارت بین المللی مورد معامله قرار می گیرند. دلیل این امر، ماندگاری بیشتر آنها در مقایسه با میوه و سبزیجات تازه و همچنین شرایط ذخیره و نگهداری راحتتر است. آجیل های خوراکی و میوه های خشک بیشتر به عنوان میان وعده استفاده شده و یا به عنوان مواد اولیه در نانوایی یا شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

آجیل معمولا مغز میوه ای است که از یک پوسته سخت و یک دانه تشکیل شده است ، که مصرف خوراکی دارد. اما به صورت کلی ، به طیف گسترده ای از دانه های خشک شده نیز آجیل گفته می شود و شامل تعدادی دانه بدون پوسته سخت (به عنوان مثال مغز بادام)می باشد.
میوه خشک اما میوه ای است که طی فرآیندی مقادیر زیادی آب از آن حذف شده است. این کار یا به صورت طبیعی ، از طریق تمیز کردن ، یا با استفاده از خشک کن های تخصصی یا کم آب انجام می شود.

تولید جهانی میوه های خشک

میوه های خشک مطابق با ( PCI ) شاخص پیچیدگی.محصول ۶۸۰ مین محصول معامله شده و ۹۰۶ مین محصول.پیچیده است.

صادرکنندگان برتر میوه های خشک کشورهای از جمله : ترکیه (۳۰۴ میلیون دلار) ، ایالات متحده (۲۳۴ میلیون دلار) ، آلمان (۲۲۸ میلیون دلار) ، شیلی (۲۲۳ میلیون دلار) و چین (۱۶۹ میلیون دلار) هستند .

واردکنندگان برتر میوه های خشک کشورهایی از جمله : ایالات متحده آمریکا (۲۰۷ میلیون دلار) ، آلمان (۲۰۲ میلیون دلار) ، انگلیس (۱۹۰ میلیون دلار) ، چین (۱۳۷ میلیون دلار) و فرانسه (۱۰۳ میلیون دلار) هستند .

 

کشورهای صادرکننده میوه های خشک

این نقشه میزان صادرات میوه های خشک را در کشورهای صادرکننده میوه های خشک نشان می دهد . با کلیک کردن روی هر کشور در نمودار می توانید در خصوص صادرات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

 

کشورهای واردکننده زعفران

این نقشه میزان واردات میوه های خشک را در کشورهای واردکننده میوه های خشک نشان می دهد . با کلیک کردن روی هر کشور در نمودار می توانید در خصوص واردات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

انواع خشکبار صادراتی مورد توجه در کشورهای اروپایی

تولید پسته اتحادیه اروپا برای تامین تقاضای کشورهای عضو کافی نیست و به همین دلیل از کشورهای آمریکا و ایران وارد می کند؛ در واقع اتحادیه اروپا به علت تولید بسیار محدود، وارد کننده خالص پسته است و تقریبا صد درصد از کل این بازار را از طریق خرید عمده پسته از ایران و امریکا تامین میکنند و آمریکا بزرگترین رقیب ایران در زمینه تولید و صادرات پسته است. محصولاتی که با افزایش تقاضا رو به رو هستند عبارتند از بادام، آجیل برزیلی، فندق و آلو خشک.

 

تولید خشکبار در ایران

ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده پسته ، انجیر خشک ، خرما و کشمش در جهان است و با استفاده از توان تولیدی خود توانسته است در زمینه ی صادرات خشکبار به اروپا مانند صادرات پسته و صادرات خرما، رقیبی بزرگ برای سایر کشورهای تولید کننده است.

خشکبار ایران از پرفروش ترین محصولات ایران در دنیا است، و ۵ درصد از میزان کل صادرات مربوط به صادرات خشکبار می باشد؛ بر اساس آمار موجود، صادرات خشکبار ایران سالانه بیش از دو میلیارد دلار است.

 

صادرات میوه خشک، ۵۰ کشور بازار فروش خشکبار ایران

واردات آجیل بادام زمینی در اروپا رو به رشد است که به علت گرایش مصرف کننده به سمت زندگی سالم تر افزایش یافته است. هلند ، صادرات به آلمان ، انگلیس و بازارهای رو به رشد در اروپای مرکزی و شرقی فرصت هایی را برای تأمین کنندگان خشکبار فراهم می کند. صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی با آزمایش های مکرر آزمایشگاهی ، همراه با استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت ( CSR ) می تواند مزایای بزرگی را برای صادرکنندگان خشکبار فراهم کند.

بر اساس آمار اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در هفت ماهه اول سال ۱۳۹۶ ، صادرات پسته ایران و مغز پسته به وزن ۳۸۵۳۵.۱۲۳ تن و به ارزش ۵۳۰۶۲۳۲۹۴ دلار، در صدر محصولات صادرات خشکبار ایران بوده است.

انواع کشمش نیز با وزن ۵۱۴۰۳.۹۱۹ تن و ارزش ۹۰۸۱۴.۰۳۵ دلار در رتبه دوم قرار داشته است. ایران در صادرات پسته نخستین کشور و در صادرات کشمش سومین کشور صادر کننده است.

از میان خشکبار صادر شده از ایران، بخش عمده ای از صادرات خشکبار،  صادارت پسته ، صادرات کشمش و صادرات خرما به اروپا بوده است؛ کشورهای اروپای شرقی نیز بازار صادرات خرما بوده است. یکی از بازار های بزرگ صادرات خشکبار ، کشورهای اروپایی هستند که در ادامه آمار و ارقام میزان واردات ، نوع محصول مورد تقاضا و کشورهای متقاضی خشکبار به تفکیک بررسی خواهد شد.

 

آمار صادرات خشکبار و مصرف در اروپا

اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازار خشکبار دنیا است؛ و بیش از ۴۰ درصد کل واردات جهانی را تشکیل می‌دهد . حجم واردات خشکبار به اروپا به طور پیوسته در حال افزایش است. چشم انداز صادرات میوه خشک در اروپا در مدت طولانی مثبت بوده است و انتظار می رود که در سالهای آتی همچنان رشد داشته باشد.

از سال ۲۰۱۲ واردات خشکبار در سال از جهت مالی  ۱۰ درصد افزایش داشته است و در سال ۲۰۱۶ به ۱۱ میلیارد دلار در سال رسیده است. در همان بازه زمانی واردات اروپا به لحاظ کمیت سالانه ۵ درصد افزایش داشته است و ۲.۷ میلیون تن رسیده است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت گذاری کالا ها به بخش ” قیمت گذاری کالا های صادراتی ” سایت ، مراجعه نمایید.

 

قوانین صادرات میوه خشک

کیفیت خشکبار صادراتی

برای گرفتن مجوز صادرات خشکبار محصولات باید کیفیت مرغوب و خوبی داشته باشد؛ به همین دلیل  بر روی خشکبار صادراتی باید نام کامل کشور مبدا نوشته شود؛ محصولاتی که استاندارد خاصی را کسب نکرده باشند باید استاندارد عمومی را  داشته باشند.

شیوع مایکوتوکسین ها در آجیل بادام زمینی نسبت به سایر محصولات زراعی مانند آجیل یا ذرت کمتر است. منابع اکثر اما نه همه اینها را قبول دارند که آفلاتوکسین مشکلی در تولید آجیل بادام زمینی نیست زیرا پوسته های آنها حاوی کاردول است و این مانع از ایجاد آفلاتوکسین ها می شود. با این حال ، آجیل بادام زمینی باید با قوانین سختگیرانه اروپا در مورد حداکثر میزان مجاز آلاینده ها مطابقت داشته باشد.

وجود مقادیر بسیار کمی سالمونلا و E. Coli در غذاهای آماده یا فرآوری شده ، از جمله بادام زمینی ، عامل مهم بیماریهای ناشی از غذا است. فروشندگان آجیل درختان باید در برنامه های تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی ( HACCP ) خود ، سالمونلا و E. Coli را به عنوان عمده خطرات بهداشت عمومی در نظر بگیرند.

 

رایج ترین الزامات مورد نیاز برای صادرات خشکبار ، در زیر آورده شده است:
  • میزان رطوبت ( حداکثر آن برای انواع محصولات تعریف شده است )

  • اندازه ( برای انواع میوه های خشک و آجیل ها متفاوت است )

  • میزان و نوع مواد نگهدارنده

  • رتبه کیفیت

برچسب خشکبار صادراتی

در تجارت خشکبار برچسب های زیر باید بر روی محصولات وجود داشته باشد.

  • نام محصول بایداعلام شود؛ در صورتی که به صورت طبیعی خشک شده است و یا شکر به آن اضافه شده است ( برای برخی از میوه های خشک ) باید مشخص شود.

  • اطلاعات در مورد آجیل ها باید حاوی مشخصات باشد به ویژه اگر در پوست باشند.
  • برای برخی از میوه های خشک که دارای دانه یا هسته هستند؛ برچسب باید این ویژگی را اعلام کند.
  • علاوه بر درجه بندی، مشخصات و سال تولید محصول باید بر روی برچسب مشخص شود.

بسته بندی خشکبار برای صادرات

بسته بندی صادراتی محصولات میوه خشک و آجیل باید ویژگی های زیر را.داشته باشد:

  • حغاظت از ویژگی ها و کیفیت.محصول
  • محافظت.محصول آلودگی ( آلودگی ابزار بسته بندی را هم شامل می شود )

  • محافظت از بو، مزه، رنگ و سایر ویژگی های محصول

باید ایمنی محصولات غذایی اندازه گیری شود و اطمینان حاصل شود که هیچ سطح بالا و غیر استانداری از مواد شیمیایی وارد مواد غذایی نشده است.

قاعده کلی برای بسته بندی صادرات وجود ندارد ؛ اما میوه.خشک و آجیل های با پوست معمولا در.جعبه کارتن با آستر.پلاستیکی بسته بندی می شوند. آجیل بدون پوست که برای عمده فروشی.به کار می رود معمولا در کیسه های پلاستیکی بو یا کنفی بسته بندی می شود.

آنها همچنین می توانند در جعبه های چوبی بسته بندی شوند.در معامله با اروپا حجم استاندارد ۱۰ کیلوگرم است.

کیفیت، برچسب زنی و بسته بندی از.ویژگی هایی است که در نحوه صادرات کالا و خشکبار به اروپا باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه برای آشنایی بیشتر در خصوص بسته بندی کالا صادراتی به بخش ” نکات مهم و کاربردی در زمینه بسته بندی کالا صادراتی ” سایت ، مراجعه کنید.

 

 

آموزش صفر تا صد فرایند صادرات کالا

سایت ixport در حوضه صادرات کالا ، مقالات جامعی را در خصوص.تجارت و بازرگانی بین المللی ، در بخش راهنمای جامع صادرات ارائه کرده است. این بخش شما را با مفاهیم و فرایند صادرات آشنا می کند. بخش آموزش صادرات شامل : پکیج آموزش جامع صادرات و طرح کسب و کار صادرات ( Business Plan ) و همچنین گالری فیلم های آموزش صادرات می باشد. بخش تحلیل بازارهای صادراتی کشورها نیز شما را برای ورود به بازار کشورهای مختلف آماده می سازد ، ما در این بخش ، به تفکیک ، به بررسی کشورها پرداخته ایم.

قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در اجرای اصل یکصد و...
تاریخ انتشار : 10 دقیقه قبل
ابلاغ احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور 🔹 تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی بودجه نسبت به وصول منابع بر...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ 📣 قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
گواهی چک جایگزین ضمانت‌نامه بانکی در گمرک شد پیرو بخشنامه شماره ١۴٠٢/٨۶٧٩٣۵ مورخ ١۴٠٢/٠۶/٢٨ به پیوست تصویر.نامه شماره /٢٢٠/٢٢٩٢٩ ص...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
عدم شمول عوارض صادراتی قانون بودجه سال ١۴٠٢ بر محصولات صادراتی از محل ورود موقت برای پردازش پیرو بخشنامه شماره...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
ابلاغ مصوبه انتقال کالا بین مناطق ویژه اقتصادی ۱ و ۲ بندر بوشهر کالاهایی که مطابق.تبصره (۴) ماده (۶۰) قانون...
تاریخ انتشار : 2 هفته قبل
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما