مقالات صادرات

مقالات واردات

قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری

قانون تجارت با ترکیه

قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری را به صورت کامل در مقاله زیر بررسی نمایید :

  • قانون اساسی ترکیه
  • حقوق مالکیت ترکیه
  • قانون گمرکی ترکیه
  • قانون بانکی ترکیه
  • قانون مالیاتی ترکیه
  • قوانین ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه
  • قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ترکیه

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

قانون اساسی ترکیه

این کتاب شامل 7 فصل و آخرین اصلاحات آن مطلق به تاریخ 1987 تاکنون ، با ترجمه ی على حكیم پور می باشد . برای مشاهده و دانلود قانون اساسی کشور ترکیه به مقاله ” قانون اساسی ترکیه ” مراجعه نمایید .

کتاب قانون اساسی ترکیه شامل فصل های زیر می باشد :

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

حقوق مالکیت ترکیه

دارایی های نامشهود و حقوق مرتبط با آن ها ، از دیرباز به عنوان یکی از مشغله های ذهنی بشر در کسب وکار به حساب می آمده است . این امر ، با تغییرات اخیر نظیر روند جهانی شدن ، افزایش اهمیت فناوری در صنایع ، مشارکت های فناورانه و  … تشدید گردیده و موجب شده است تا دارایی های فکری و دانشی ، به یکی از مهم ترین دارایی ها و منابع کسب وکار بدل شود .

بدیهی است که در چنین شرایطی ، حفاظت از دارایی های فکری ، به یکی از اولویت های صنایع ، به ویژه شرکت ها و صنایع مبتنی بر فناوری های پیشرفته ، بدل خواهد شد .

در دهه های اخیر ، با افزایش نقش حقوق مالکیت فکری در اقتصاد ، فرهنگ و سیاست و توجه بیش از پیش سیاست گذاران به این مقوله کلیدی ، سیستم های مالکیت فکری ، اعم از سیستم پتنت ، نشان ها و علائم تجاری و یا کپی رایت ، در کشورهای مختلف دچار تغییر و تکامل فراوانی گردیده است .

در این نوشتار ، به معرفی نظام مالکیت فکری ترکیه ، به عنوان یکی از همسایگان ایران و یکی از کشورهای مهم از منظر اقتصاد و فناوری در منطقه ، خواهیم پرداخت . با توجه به پیشینه تاریخی این کشور و قرار گرفتن بخشی از آن در اروپا و بخشی دیگر در آسیا ، مبادلات فراوان بین ایران و ترکیه و نیز ، رشد و توسعه اقتصادی قابل قبول این کشور طی سال های اخیر ، بررسی دقیق سیاست های « IP » در ترکیه و چگونگی فرآیندهای اصلی ثبت و محافظت از دارایی های فکری ، می تواند در شناخت زیرساخت های مالکیت فکری این کشور راهگشا باشد .

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

حقوق مالکیت فکری در ترکیه

نظام مالکیت فکری در ترکیه ، شامل مجموعه ای از زیر سیستم های « IP » ، مانند سیستم پتنت و علائم و نشان های تجاری است . به طور کلی ، در این کشور ، حقوق زیر به رسمیت شناخته شده است :

  • حقوق مالکیت صنعتی مرتبط با اختراعات ( شامل پتنت ها و یوتیلیتی مدل ها ) ؛
  • علائم و نشان های تجاری ؛
  • طراحی های صنعتی؛
  • علائم و نشان های جغرافیایی ؛
  • توپوگرافی مدارهای یکپارچه « integrated circuit » ؛
  • کپی رایت ؛
  • اسرار تجاری .

بر این اساس ، حقوق مالکیت فکری در ترکیه را می توان به دو بخش اصلی حقوق ثبت شده و حقوق ثبت نشده تقسیم نمود . حقوق ثبت نشده ، بدون نیاز به هرگونه رویه خاص و به صورت کاملاً خودکار ایجاد می گردد . این در حالی است که حقوق ثبت شده ، می بایست طی یک فرآیند مشخص و از قبل تعیین شده ، به ثبت رسیده و زیر چتر حفاظتی سیستم های « IP » قرار گیرد . لازم به ذکر است که حفاظت از حقوق مالکیت فکری در ترکیه ، ذیل قوانین حقوقی مصوب و نیز برخی از قوانین و مقررات عمومی ، مانند « رقابت عادلانه » ، انجام می گیرد .

 

الف ) انواع حقوق ثبت شده

1- پتنت ها و یوتیلیتی مدل ها :

سیستم پتنت ، یکی از مهم ترین ابزارهای حفاظت از دارایی های فکری به شمار می رود که از اختراعات و دستاوردهای فناورانه مخترعین ، نوآوران و فناوران ، در مقابل بهره برداری های غیرمجاز دیگران ، محافظت می نماید .

در سیستم پتنت ترکیه ، می توان درخواست ثبت اختراع را به عنوان یک پتنت و یا یوتیلیتی مدل ، ارائه نمود که شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر خواهند داشت .

 

مثال :
 

برای مثال ، پتنت ها و یوتیلیتی مدل ها ، هر دو نیاز به احراز شرایط تازگی و جدید بودن و نیز کاربرد صنعتی دارند . البته این الزامات در مورد یوتیلیتی مدل ها تا حدی کمتر سختگیرانه بوده و نیاز به احراز الزام « گام ابتکاری » نیز وجود ندارد . مدت زمان حفاظت از پتنت و یوتیلیتی مدل نیز با یکدیگر متفاوت است .

حقوق انحصاری اعطا شده برای بهره برداری از یک پتنت ، برابر با ۲۰ سال و یوتیلیتی مدل ، برابر با ۱۰ سال خواهد بود . از سوی دیگر ، فرآیند ثبت یوتیلیتی مدل ها بسیار ساده تر و سریع تر از ثبت یک پتنت است و بنا بر آمار دفتر ثبت اختراع ترکیه ، میانگین این زمان برای یوتیلیتی مدل ها ، تقریباً برابر با ۱۲ ماه است .

 

ثبت درخواست ، می تواند از طریق دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ترکیه و یا با استفاده از ابزار بسیار کارآمد « PCT » ، انجام گیرد . در صورتی که درخواست در سیستم پتنت ملی ترکیه به ثبت برسد ، حداکثر ۲ ماه پس از تاریخ ثبت ، تأییدیه ای مبنی بر پذیرش درخواست برای متقاضی ارسال می شود . متقاضی در هنگام ثبت درخواست و یا طی یک بازه ۱۲ ماهه پس از آن ، می بایست نسبت به ارسال درخواست جستجو که اصطلاحاً جستجوی دانش پیشین « Prior Art Search » نامیده می شود ، اقدام نماید .

عدم ثبت درخواست جستجو ، موجب رد پرونده ثبت اختراع خواهد شد . با دریافت تأییدیه از دفتر ثبت اختراع ترکیه مبنی بر قبول شدن گزارش جستجوی فوق ، متقاضی یک مهلت 3 ماهه برای ارسال درخواست ارزیابی در اختیار دارد . عدم احراز شرایط پتنت شدن در هر یک از ارزیابی های سه گانه فوق ، می تواند منجر به رد پرونده گردیده که در این صورت ، متقاضی می تواند نسبت به ارسال درخواست تجدید نظر به دپارتمان ارزیابی مجدد « REED » ، اقدام نماید .

پس از انتشار پتنت ، یک مهلت ۶ ماهه ، برای افرادی که اعتراض یا مخالفتی با پتنت فوق دارند ، پیش بینی شده است . پس از پایان مهلت مقرر و تأیید نهایی درخواست ، متقاضی می بایست هزینه های سالیانه نگهداری که از سال سوم آغاز می گردد را پرداخت نماید .

 

نکته :
 

بنا بر گزارش جدید وایپو در زمینه وضعیت حقوق مالکیت فکری و روند تغییرات آن در سال ۲۰۱۷ میلادی که تحت عنوان « World Intellectual Property 2018 » انتشار یافته است ، ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی ، با ۸۵۵۵ درخواست ثبت پتنت ، در رده بیستم دفاتر ثبت اختراع قرار گرفته است . جالب اینجا است که در بین ۲۰ کشور نخست ، تنها دو کشور چین و ترکیه توانسته اند رشدی دو رقمی ( به ترتیب ، ۱۴ .۲ و ۲۴ .۹ درصد ) را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی تجربه نمایند .

 

این رشد چشمگیر دو رقمی که در سه سال گذشته برای ترکیه تکرار شده است ، جایگاه این کشور را در فهرست دفاتر ثبت اختراع برتر ، به شدت ارتقاء داده است . این رشد به نحوی است که از رده ۲۵ در سال ۲۰۱۴ میلادی ، تا رده بیستم در سال ۲۰۱۷ ، پیش آمده است .

گفتنی است ، بخش عمده رشد درخواست های ثبت پتنت ترکیه ، به مخترعین و شرکت های فناور ترک متعلق است و در واقع از ۸۵۵۵ درخواست پتنت این کشور ، تنها ۴ .۴ درصد آن ها به شرکت های خارجی اختصاص داشته و مابقی ، از سوی فناوران و شرکت های محلی به ثبت رسیده اند .

 

نکته :
 

لازم به ذکر است که تعداد پتنت های گرنت شده ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی ، برابر با ۱۹۰۰ مورد بوده است که از این تعداد ، ۱۷۵۷ پتنت ، به ساکنین و ۱۴۳ مورد نیز ، به شرکت ها و فناوران خارجی اختصاص دارد . همچنین ، تعداد درخواست های یوتیلیتی مدل ترکیه در این سال ، برابر با ۳۳۲۰ درخواست بوده است که کاهشی ۶ .۱ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می دهد .

 

از این تعداد ، ۳۲۵۶ درخواست ، به ساکنین و تنها ۶۴ درخواست ، به افراد و شرکت های خارجی اختصاص دارد . تعداد یوتیلیتی مدل های گرنت شده ترکیه نیز برابر با ۲۰۸۸ مورد بوده است .

تعداد درخواست های به ثبت رسیده ترکیه ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع «PCT» ، طی سال های ۲۰۱۵ ، ۲۰۱۶و ۲۰۱۷ میلادی ، به ترتیب برابر با ۱۰۱۰ ، ۱۰۶۵ و ۱۲۳۵ درخواست بوده است که مشابه با روند صعودی درخواست های ثبت اختراع این کشور است .

از مهم ترین ثبت کنندگان درخواست های «PCT» این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ARCELIK ANONIM SIRKETI : تعداد ۲۸۷ درخواست
  • FORD OTOMOTIV SANAYI A . S : تعداد ۳۶ درخواست
  • TOFAS TURK OTOMOBIL FABRIKASI ANONIM SIRKETI : تعداد ۲۶ درخواست

 

2- علائم تجاری :

یکی از ابزارهای مورد استقبال جهت حفاظت از برند و اعتبار کسب وکار ، ثبت علائم و نشان های تجاری است که می تواند طیف وسیعی از المان ها و طرح های گرافیکی ، نوشته ها ( نام اشخاص ، حروف و اعداد ) و … را در بر گیرد . امروزه حتی شکل کالاها و نوع بسته بندی آن ها ، علائم صوتی ، حرکتی و حتی یک رنگ خاص نیز می توانند به عنوان یک نشان تجاری منحصربه فرد ، به ثبت برسند .

اعتبار یک نشان تجاری ثبت شده در ترکیه ، برابر با ۱۰ سال است که پس از اتمام این دوره زمانی ، متقاضی می تواند با ارائه درخواست تمدید ، آن را برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله دیگر تمدید اعتبار نماید . لازم به ذکر است که درخواست های تمدید ، دارای محدودیت تکرار نیستند و متقاضی هر بار می تواند پس از پایان دوره زمانی اعتبار ، نسبت به تمدید مجدد آن اقدام نماید .

 

نکته :
 

گفتنی است ، با توجه به عضویت ترکیه در پروتکل مادرید ، امکان ثبت درخواست بین المللی برای حفاظت از یک نشان تجاری خاص نیز وجود دارد .

 

پس از ثبت درخواست و ارزیابی الزامات مرتبط با نشان های تجاری ، نتیجه به متقاضی اعلام می شود . پس از انتشار نشان ثبت شده ، ۲ ماه فرصت ( از تاریخ انتشار آن ) ، برای دریافت درخواست های مخالفت پیش بینی شده است ، تا اگر فرد یا نهادی ، با ثبت نشان تجاری فوق مخالفتی داشته و آن را نقض حقوق خود می داند ، نسبت به ثبت درخواست اعتراض خود اقدام نماید . لازم به ذکر است که فرآیند ثبت نشان تجاری در ترکیه ، به طور متوسط ۹ ماه به طول می انجامد .

در صورتی که نتیجه ارزیابی درخواست ثبت نشان تجاری ، رد درخواست بوده و یا نشان انتشار یافته ، با درخواست مخالفت از سوی فرد یا نهاد دیگری مواجه شود ، متقاضی 2 ماه فرصت دارد تا پاسخ خود را ارائه نماید . پس از اتمام این فرصت ، دپارتمان ارزیابی مجدد ، اقدام به بررسی جوابیه نموده و تصمیم خود را اعلام می دارد که این تصمیم ، نهایی بوده و لازم الاجرا خواهد بود .

لغو اعتبار یک نشان تجاری در ترکیه ، به دو روش می تواند انجام گیرد؛ در روش نخست ، اگر نشان فوق بدون هیچ گونه دلیل موجه ، به مدت ۵ سال ( از زمان ثبت و یا ۵ سال به صورت مستمر و متوالی ) مورد استفاده قرار نگیرد ، دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ترکیه ، مجاز است تا آن نشان تجاری را لغو اعتبار نماید .

 

نکته :
 

این روش را اصطلاحاً « Non-Use Action » می نامند و طبق قانون مالکیت صنعتی ترکیه ، از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ ، اجرایی خواهد شد . روش دوم ، درخواست لغو یا « Cancellation Action » نام دارد که هر شخص ثالث می تواند بر مبنای دانش پیشین ، درخواست لغو اعتبار یک نشان تجاری را از طریق دادگاه مرتبط داشته باشد .

 

گزارش وایپو از روند ثبت نشان های تجاری در سال ۲۰۱۷ میلادی ، نشان می دهد که ترکیه عملکردی موفق در این زمینه داشته و در بین ده کشور برتر دارای پرونده های ثبت علائم تجاری جای دارد . این کشور ، با « ۲۴۷۴۷۶ » درخواست ثبت علائم تجاری ، در رده نهم دفاتر ثبت اختراع و نشان های تجاری و پس از کشورهایی نظیر روسیه ، هند و فرانسه قرار گرفته است .

گفتنی است ، بخش « خدمات کسب و کار » با بیشترین اقبال برای ثبت نشان تجاری در ترکیه مواجه شده است . پس از این بخش که ۲۱ درصد از کل درخواست های ثبت نشان تجاری را به خود اختصاص داده است ، « کشاورزی » با ۱۷ درصد و « تحقیق و فناوری » با ۱۱ درصد ، در رده های بعدی جای گرفته است .

 

3- طراحی های صنعتی :

حفاظت از محصولات و تولیدات نوآورانه ، از طریق ثبت شکل ظاهری آن ها ( به صورت کلی و یا جزئی ) ، از دیگر مواردی است که کسب وکارهای مدرن از آن بهره می برند . در قانون مالکیت فکری ترکیه ، آمده است که ظاهر محصول ، می تواند از طریق ویژگی های متفاوتی ، نظیر خط ، رنگ ، بافت ، شکل ، فرم و مواد ، ایجاد گردد و تمامی این موارد ، قابلیت ثبت در یک طراحی صنعتی خاص را دارا است .

ترکیه در زمینه ثبت طراحی های صنعتی ، یکی از کشورهای فعال در سطح جهان به شمار می آید . طبق گزارش وایپو ، چین در سال ۲۰۱۷ میلادی موفق شده است ، بیش از نیمی از درخواست های ثبت طراحی های صنعتی ( ۶۲۸۶۵۸ درخواست ) را به خود اختصاص دهد و ترکیه پس از اتحادیه اروپا و کره جنوبی ، با ۴۶۸۷۵ درخواست ، در رده چهارم جای گرفته است . جالب اینجا است که این کشور ، توانسته است بالاتر از آمریکا ، با ۴۵۸۸۱ درخواست ، قرار گیرد .

 

4- نشان های جغرافیایی :

یکی از ابزارهای منحصربه فرد برای حفاظت از محصولات و تولیدات یک منطقه جغرافیایی خاص ، ثبت آن ها از طریق منشأ جغرافیایی محصول است . در این حالت ، محصول خاصی که کیفیت ، شهرت و یا مشخصه های آن ، مرتبط با یک محل ، منطقه یا حتی یک کشور است ، قابلیت ثبت به عنوان یک نشان جغرافیایی را دارا خواهد بود .

بنا بر قوانین و دستورالعمل های حفاظت از نشان های جغرافیایی در ترکیه ، یک محصول یا فرآورده مرتبط با یک منطقه خاص ، برای آن که بتواند تحت حفاظت قرار گیرد ، بایستی در یکی از کلاس های مشخص ، شامل « فلزات » ، « محصولات طبیعی » ، « محصولات کشاورزی » ، « محصولات صنعتی » و « صنایع دستی و محصولات مرتبط » ، قرار گیرد .

اسناد مورد نیاز برای درخواست ثبت یک نشان جغرافیایی ، عبارتند از :
  • یک درخواست اولیه که حاوی اطلاعات متقاضی
  • نام محصول
  • تعریف محصول و ویژگی هایی است که آن را متمایز می سازد
  • یک سند اطلاعاتی یا نقشه که به وضوح منطقه جغرافیایی و قلمرو تولید محصول را مشخص سازد
  • شواهدی برای مشخص نمودن این که آیا محصول می تواند به عنوان یک اسم مبدأ تعیین شود
  • استفاده و کاربری نشان جغرافیایی و نیز
  • هزینه های درخواست

گفتنی است ، بنا بر گزارش وایپو از وضعیت ثبت نشان های جغرافیایی در سال ۲۰۱۷ میلادی ، ترکیه با ۳۱۳ درخواست ، توانسته است در رده هفدهم کشورهای برتر قرار گیرد .

 

ب ) انواع حقوق ثبت نشده

1- کپی رایت :

حقوق کپی رایت ، برای محافظت از آثار فکری و هنری نویسندگان ، هنرمندان و … بکار می رود . یک کتاب ، رمان یا یک موسیقی خاص را تصور نمایید که توسط نویسنده یا یک آهنگساز نوآور ، خلق شده است . این آثار ، به محض آفرینش ، تحت حفاظت قوانین کپی رایت قرار می گیرند و هرگونه سوءاستفاده از آن ها ، می تواند نقض حقوق کپی رایت محسوب شود .

بدیهی است که این آثار ، نیاز به ثبت نداشته و صرفاً در صورت نقض از سوی دیگران ، نیاز به ثبت درخواست پیگیری دارند . گفتنی است ، ثبت درخواست جهت مشخص شدن زمان آفرینش اثر و ادعای مالکیت آن ، الزامی نبوده و به صورت اختیاری انجام می گیرد .

بنا بر قانون مالکیت فکری ترکیه ، از سه کانال می توان نسبت به ثبت یک اثر فکری/ هنری ، ذیل قانون کپی رایت اقدام نمود که این کانال های سه گانه ، عبارتند از :
  • وزارت فرهنگ
  • دفتر اسناد رسمی
  • شرکت های ارائه دهنده خدمات مهروموم الکترونیکی

 

2- حقوق طراحی :

یکی دیگر از انواع حقوق ثبت نشده که در قانون جدید مالکیت صنعتی ترکیه معرفی شده است ، حفاظت از حقوق طراحی است که برای طراحی های جدید مرتبط با کاراکترهای شخصی بکار می رود . دوره حفاظت از این طراحی ها ، 3 ساله است که از زمان معرفی عمومی آن ها آغاز می گردد .

 

3- اسرار تجاری :

اسرار تجاری ، نوع دیگری از ابزارهای حفاظت از دارایی های فکری است که برای حفاظت از اطلاعات افشا نشده یک کسب وکار که حاوی مزایای رقابتی است ، کاربرد دارد . شما می توانید تمامی اطلاعات فنی و غیرفنی خود که دارای ارزش تجاری هستند را به عنوان یک راز تجاری محافظت نمایید . شرط کلیدی در این زمینه ، عدم افشای این اطلاعات است که بدیهی است ، در مقایسه با روش هایی مانند سیستم پتنت ، دارای ریسک ها و مخاطراتی مرتبط با افشای ناخواسته اطلاعات برای رقبا می باشد .

حفاظت از اسرار تجاری ذیل قوانین و مقررات « رقابت عادلانه » قرار دارد و برای بهره برداری از آن ، باید موافقت نامه های عدم افشا یا « Non-Disclosure Agreement » ، منعقد نمود . ( یکی از بهترین مثال ها در این زمینه ، قراردادهای حفظ محرمانگی اطلاعات با کارکنان است که از خارج نمودن اطلاعات در اختیار و بهره برداری های رقیب ، ممانعت می نماید . )

 

نکته :
 

گفتنی است ، فرآیندهای ثبت پتنت ها ، یوتیلیتی مدل ها ، علائم تجاری ، طراحی های صنعتی و نشان های جغرافیایی ، ذیل دفتر ثبت اختراع و نشان های تجاری ترکیه و با توجه به قانون مالکیت فکری انجام می گیرد .

 

قانون مالکیت فکری ترکیه ، مبتنی بر قانون مالکیت صنعتی به شماره « ۶۷۶۹ » و قانون آثار فکری و هنری به شماره « ۵۸۴۶ » است که الزامات و شرایط مندرج در برخی توافقنامه های بین المللی امضاء شده از سوی ترکیه نیز ، در آن لحاظ شده است . علاوه بر این ، حقوق « IP » در ترکیه ، سازگاری بالایی با الزامات اروپایی داشته و سعی شده است تا بر مبنای دستورالعمل های اتحادیه اروپا در زمینه اجرای حقوق مالکیت فکری ، عمل شود .

 

کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی

همان طور که ذکر شد ، ترکیه بسیاری از کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی حوزه مالکیت فکری را به امضاء رسانیده است که از آن جمله ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • کنوانسیون پاریس ( ثبت علائم تجاری و یا پتنت )؛
  • توافقنامه لاهه ( طراحی های صنعتی ذیل قانون ژنو )؛
  • پروتکل مادرید ( علائم و نشان های تجاری )؛
  • پیمان همکاری ثبت اختراع « PCT » ( درخواست های ثبت پتنت )؛
  • کنوانسیون رم ( حفاظت از حقوق کپی رایت )؛
  • کنوانسیون « UPOV » ( سیستمی هماهنگ برای حفاظت از حقوق پرورش دهندگان و تولیدکنندگان گیاهان )؛
  • کنوانسیون برن ( حقوق کپی رایت ) .

 

مثال :
 

برای مثال ، می توان به مجموعه قوانین ثبت اختراع ، نشان های جغرافیایی ، کپی رایت ( قانون مرتبط با آثار فکری و هنری ) ، علائم تجاری و طراحی های صنعتی اشاره نمود که البته در کنار آن ها ، مجموعه ای از بندها و تبصره های حقوقی ، در قانون کیفری ترکیه ، به اجرایی شدن حقوق « IP » کمک می کنند .

 

علاوه بر موارد فوق ، ترکیه یکی از اعضای کنوانسیون ثبت اختراع اروپا ( کنوانسیونی برای ایجاد یک رویه واحد برای ثبت ، انتشار و تأیید پتنت در ۳۸ کشور اروپایی ) و نیز ، سازمان تجارت جهانی « WTO » است . با توجه به امضای موافقت نامه « TRIPS » از سوی این کشور ، ایجاد حداقلی از سطوح حفاظتی سیستم پتنت در ترکیه ، از سوی سیاست گذاران و متولیان این امر ، تضمین گردیده است .

یکی از ویژگی های جالب توجه ترکیه از منظر حقوق مالکیت فکری ، پشتیبانی طیف وسیعی از قوانین کیفری ، مدنی و اداری ، از صاحبان حقوق « IP » در این کشور است . 

 

توسعه و تکامل سیستم « IP » در ترکیه

طی سال های اخیر ، سیستم « IP » در ترکیه ، با توسعه و تکامل چشمگیری مواجه بوده است که هدف عمده از این تغییرات و بهبودهای مستمر ، افزایش آگاهی ها از ارزش و اهمیت فزاینده دارایی های فکری و حمایت از دارندگان حقوق « IP » ، به ویژه در حوزه اجرایی شدن حقوق انحصاری و جلوگیری از نقض آن ها است .

برخی از پیشرفت های صورت گرفته ، نظیر ردیابی جعل و سوءاستفاده از دارایی های فکری محافظت شده ، ناشی از همکاری و تعامل نزدیک نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و گردشگری ، کمیسیون های ضد جعل و سرقت دارایی های فکری ، پلیس و قوه قضاییه است که توانسته اند آموزش هایی کامل و مؤثر ، در مبارزه با این گونه اقدامات ترتیب دهند .

حتی واحدهای ویژه ای تحت عنوان « IPR Police » نیز در این کشور راه اندازی شده است که عملکرد آن ها در مبارزه با بهره برداری های غیرمجاز از حقوق مالکیت فکری ، بسیار کارآمد بوده است .

 

نکته :
 

یکی از روندهای محسوس در زمینه بهبود وضعیت مالکیت فکری در ترکیه ، ارتقاء ظرفیت دفتر ثبت اختراع این کشور « Turkish Patent Institute-TPI » است که در نتیجه برنامه های آموزشی و مدون ، بهبود گفتمان بین ذینفعان حوزه « IP » و نیز ، تطبیق تصمیمات نهایی آن با دادگاه های حقوقی مرتبط با حقوق مالکیت فکری ، توانسته است تا عملکردی درخشان از خود به جای گذاشته و درخواست های تجدیدنظر را تا حد بسیاری کاهش دهد .

 

دادگاه های « IP » در ترکیه

یکی از نهادهای اثرگذار در کارآمدی سیستم « IP » یک کشور ، دادگاه های حقوقی مرتبط با این حوزه است که با بهره مندی از یک قانون منسجم و فراگیر مالکیت فکری ، می تواند اجرای حقوق انحصاری اعطا شده به مخترعین ، نوآوران و فناوران را تضمین نماید .

بدیهی است که هماهنگی بین نهادهای متولی حقوق مالکیت فکری و دادگاه های حقوقی و پیروی از یک رویه هماهنگ در بررسی دعوی های حقوقی ایجاد شده ، می تواند کارایی سیستم « IP » را به شدت افزایش دهد . در ترکیه ، ۲۳ دادگاه ویژه منطقه ای در حوزه حقوق مالکیت فکری وجود دارد که در شهرهایی نظیر آنکارا ، استانبول و ازمیر ، مستقر شده اند .

علاوه بر این ، دفتر ویژه دادستانی نیز مسئولیت تحقیقات در حوزه « IPR » را بر عهده دارد . لازم به ذکر است که سایر پرونده های حقوقی ، اعم از پرونده های کیفری و مدنی ، توسط این دادگاه ها قابل پیگیری نبوده و حوزه فعالیت دادگاه های فوق ، منحصر به دعوی های حقوقی حوزه مالکیت فکری است .

 

نکته :
 

بر اساس موارد پیش بینی شده در قوانین حقوقی ترکیه ، دادگاه های مالکیت فکری در این کشور ، می توانند دستوراتی اولیه برای متوقف نمودن یک نقض آشکار « IP » را قبل و یا در خلال روند رسیدگی صادر نمایند که البته این امر ، بسیار نادر است .

 

در واقع ، برای صدور چنین احکامی ، می بایست شواهد بسیار قوی از نقض حقوق مالکیت فکری وجود داشته باشد که در چنین شرایطی ، برای جلوگیری از خسارات بیشتر دارندگان « IP » ، دستور توقف صادر می گردد .

از ویژگی های دادگاه های « IP » در ترکیه ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :
  • دادگاه می تواند علاوه بر توقف اقدامات نقض کننده حقوق مالکیت فکری و دستور پرداخت خسارت ، مصادره و تخریب محصولات تقلبی و تمامی تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده را نیز حکم نماید .
  • پیگیری نقض حقوق « IP » ، از طریق ثبت درخواست رسیدگی نزد دادستان عمومی امکان پذیر است . وکلای ثبت اختراع ، مجاز به نمایندگی از یکی از طرفین در پرونده های حقوقی « IP » نبوده و تنها وکلا و حقوقدانان ثبت شده در سیستم قضایی ترکیه ، می توانند این کار را بر عهده گیرند .
  • پلیس ملی ترکیه ، ذیل دستورات و احکام صادر شده از سوی دادستانی و سایر مقامات اداری ذیصلاح ، عملیات قانونی خاصی را در حوزه حقوق مالکیت فکری به انجام می رساند . در سال ۲۰۰۳ میلادی و با هدف تقویت همکاری ها ، دفتری تحت عنوان « IPR Office » ، به عنوان زیرمجموعه ریاست پلیس ترکیه راه اندازی شده است که بیشتر در زمینه مبارزه با نقض حقوق کپی رایت ، فعالیت دارد .

 

نکته :
 

یکی از ابزارهای مؤثر ترکیه در محافظت از حقوق مالکیت فکری ، پرونده های گمرکی است که با استفاده از یک سیستم تبادل اطلاعات الکترونیکی ، به صاحبان حقوق « IP » اجازه می دهد تا اطلاعات لازم برای بازدید روزمره مقامات گمرکی از کالاهای وارد شده را به سادگی ارائه نمایند .

 

گفتنی است ، اطلاعات فوق در زمینه های گوناگون حقوق مالکیت فکری ، اعم از آثار هنری و ادبی ( کپی رایت ) ، پتنت ها و یوتیلیتی مدل ها ، حقوق مرتبط با طراحی های صنعتی ، علائم تجاری ، جغرافیایی و … قابل ثبت در ادارات گمرک ترکیه است .

 

چالش ها و نقاط ضعف سیستم مالکیت فکری ترکیه

کمیسیون اروپا ، در ارزیابی های خود از وضعیت سیستم مالکیت فکری ترکیه که در قالب طرح « DG Trade IPR 2010 » انجام گرفته است ، به نقاط ضعف جدی این سیستم ، به ویژه در زمینه علائم و نشان های تجاری و نیز ، طراحی های صنعتی تأکید دارد .

البته در این گزارش ، قید شده است که پیشرفت های قابل توجهی در زمینه توسعه دستورالعمل های جدید برای ثبت و ارزیابی درخواست های پتنت ، طراحی ها و علائم تجاری ، صورت گرفته است ، اما نیاز به اصلاحات جدی تری وجود دارد .

 

نکته :
 

یک نکته بسیار مهم ، ضعف جدی در تعامل بین صاحبان حقوق مالکیت فکری و نهادهای متولی ، مانند « TPI » است که موجب شده است ، برخی مشکلات سیستماتیک پابرجا بمانند .

 

رویه های قضایی زمان بر ، تناقض در احکام صادر شده از سوی دادگاه ها ، محدودیت در تعداد قاضی های تخصصی در حوزه « IPR » ، ضعف های مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات در فرآیند جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی به بازار و … ، از مواردی است که سیستم مالکیت فکری ترکیه با آن ها مواجه است .

علاوه بر این ، اگر چه قوانین و آیین نامه های مصوب در ترکیه ، عمدتاً با قوانین اتحادیه اروپا سازگار است ، با این حال ، موانعی جدی برای اجرای مؤثر این قوانین به چشم می خورد .

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

قانون گمرکی ترکیه

ترکیه در اول ژانویه 1996 به اتحادیه گمرکی اروپا پیوست . به دنبال این الحاق نظام جدید صادرات کالا و واردات ترکیه در هشت فصل شامل لیست حدود 18000 قلم کالا می ‏باشد و با 8 تا 12 رقم در نظام گمرکی ترکیه هماهنگ شناسایی می‏ شوند . دولت ترکیه در نتیجه قرار داد اتحادیه و نظام گمرکی ترکیه ، حقوق گمرکی را برای اعضا به صفر رساند .

اگر چه ترکیه هنوز بعضی از اقلام و محصولات حساس را مستثنی کرده است و تعرفه‏ های این اقلام عموماً بالاتر از تعرفه‏ های گمرکی مشترک است ، با این حال تعرفه‏ های این اقلام را نیز هماهنگ با عوارض واردکنندگان کالا به ترکیه باید مالیات بر ارزش افزوده نیز بپردازند .

 

نکته :
 

محاسبه می ‏شود و واردکنندگان هم چنین مشمول CIF -4 در ترکیه عوارض واردات منحصراً به قیمت‏ های به اضافه نرخ عوارض و هر گونه کارمزد دیگری که CIF پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قیمت‏های قبل از ترخیص کالا از گمرك وضع شده است تا سقف 23 % می‏باشند .

بیشتر تولیدات صنعتی دارای نرخ کارمزد 15 % هستند . مالیات بر ارزش افزوده هم چنین از واردات کالا هایی که در داخل تولید می‏شوند ، اخذ می‏شود .

 

کالاهای سرمایه ای ، بعضی از مواد خام ، صادرات کالا و واردات ترکیه برای مؤسسات و شرکت ‏های دولتی و محصولاتی که برای سرمایه گذاری در ترکیه در زمینه‏ هایی که دولت آنها را به عنوان مشوق سرمایه گذاری در ترکیه در نظر گرفته ، از پرداخت کارمزد‏های واردات معاف هستند . در حال حاضر ، یک وارد کننده برای واردات تمامی کالاهای مورد نظر تنها به یک شماره مالیاتی نیاز دارد .

 

نکته :
 

لازم به ذکر است که ترکیه عضو سازمان جهانی تجارت بوده و سیستم و نظام گمرکی ترکیه خود را تحت الزامات آن سازمان نیز تنظیم می‏ کند .

 

با توجه به توافقات به عمل آمده بین کشور ترکیه و جامعه اروپا ، حقوق گمرکی ، کدهای تعرفه ‏های گمرکی و شرح کالاهای مختلف مطابق با مقررات تعریف شده شورای جامعه اروپا بوده و نرخ‏های تعرفه نیز مطابق با تعرفه ‏های و از ابتدای سال 1998 معتبر می‏باشد .

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

موانع تعرف‏ه ای و غیر تعرفه ای نظام گمرکی ترکیه

همانگونه كه اشاره شد در حال حاضر تركیه در طبقه بندی كالاها از سیستم هماهنگ جدول تعرفه ‏ها به سه ستون تقسیم شده است :

نرخ‏ های دولت كامله الوداد EU – و اتحادیه اروپایی EFTA – نرخ‏ های تعرفه مربوط به كشورهای عضو موافقت نامه تجارت آزاد اروپا در محدوده بین صفر تا 25 MEN نرخ ‏های تعرفه ، MFN duties عوارض صندوق مسكن نرخ‏ های دولت كامله الوداد MFN – درصد برای بخش عمده ای ازكالاهای مورد استفاده قرار گیرد .نرخ‏ های بالای 15 درصد برای نهاده های صنعتی است .

نفت ، هم چنین محصولات شیمیایی آلی و محصولات صنعتی مشمول با آزادسازی واردات و برداشتن محدودیت‏ های مقداری و مجوزهای واردات ، می‏توان نظام گمرکی تركیه را در ردیف آزادترین نظام‏ های وارداتی در بین كشورهای در حال توسعه قلمداد كرد .

محصولات كشاورزی یا محصولات غذایی فرآوری شده و در كنار آنها دخانیات ( با تعرفه 117 درصد ) كلا دارای تعرفه ‏های بالای 25 درصد هستند .

 

نکته :
 

كاهش موقتی حقوق و عوارض گمرك واردات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمركی در مورد ورود نفت خام ( برای پالایش ) نهاده ‏های صنعتی ، ماشین آلات و كالاهای سرمایه ای برای استفاده در صنعت منسوجات و واردات آهن و فولاد و صنایع شیمیایی برای دریافت كنندگان مشوق‏ های سرمایه گذاری با صدور گواهی نامه ‏های تشویق قابل دسترسی است .

 

ابرازهای تشویق را قوانین و مصوبات مربوط مشخص كرد‏ه اند و در روزانه رسمی منتشر می‏شود . معاونت خزانه داری و تجارت خارجی مسوولیت اقدام و سرپرستی برنامه ‏های تشویقی را بر عهده دارد .

ابزارهای شبه تعرفه ای هزینه ‏های اضافی عوارضی صندوق مسكن دارای نرخ‏ های مشخصی است .عوامل اصلی در نظر گرفته شده در تعیین پرداخت ‏های عوارض صندوق ، مربوط به جایگزینی سیاست‏ های قبلی كنترل واردات از طریق سهمیه بندی و محدودیت ‏های مقداری است كه به منظور كاه ش مشكلات تراز پرداخت‏ ها ، كنترل افزایش بیش از حد قیمت‏ ها ، برقراری موازنه بین سطح قیمت‏ های داخلی و خارجی و هم چنین ، ایجاد درآمد برای صندوق مسكن انجام می‏گیرد .

اقدامات و محدودیت های كمی . كشور تركیه سیستم اخذ مجوز برای واردات را از 17 ژانویه 1990 منسوخ اعلام كرده است . بنابراین ، واردات تمامی كالاها ( به استثنای كالاهای منتخب و كالاهای ممنوع ) آزاد است .

 
  • واردات تجهیزات مربوط به مخابرات ، نیازمند موافقت قبلی مسوولان و مقامات پست و تلگراف و تلفن تركیه است .
  • درمورد واردات كالا های حساس نیز اجازه واردات لازم است .درمورد شیر خشك كنترل واردات برای حمایت از تولید داخلی در مقابل نوسانات قیمت ‏های جهانی انجام می‏گیرد .
  • طیق پروتكل مونترال ، در ارتباط با از بین رفتن لایه اوزون ، واردات مواد و اشیای تهدیدكننده و از بین برنده لایه اوزون ممنوع است .
  • واردات پودرهای انرژی زا ، مواد منفجره ، فیوزها و چاشنی‏ ها انفجاری و انواع مهمات ممنوع است . 5-اقدامات فنی ، مطابقت گواهی‏ های استاندارد با استانداردهای كیفیت ، هم چنین ، گواهی های بهداشت برای محصولات دارویی ، دا م و محصولات دامی ، گیاه انواع كود ، محصولات غذایی فرآوری شده ، وسایل برقی خانگی ، انواع مختلف ابزار و ماشین آلات ، تایر و قطعات وسایل نقلیه موتوری ، رادیو و تلویزیون ، تجهیزات مربوط به توزین و محصولات فلزی و آهنی .
  • واردات محصولات غذایی ، دارویی ، دامپزشكی ، محصولات كشاورزی ، تغذیه دام و زل سنگ مشمول كنترل كیفیت می‏شوند .
 

تعرفه‏ های ترجیحی تحت موافقت نامه ‏های تجاری . براساس پروتكل تعرفه‏ های ترجیحی مورخ 17 فوریه 1992 بین اعضای سازمان همكاری اقتصادی اكو تركیه تعرفه‏ های خود را برای كالاهای زیر به میزان 10 درصد كاهش داده است : حنا و ساقه‏ های گیاهی ، سنگ مرمر ، محصولات دارویی ، پاك كننده‏ ها و شوینده ‏ها ، انواع چرم ، كاغذ و مقوا ، پمپ های سانتریفوژ ( گریز از مركز برای مواد مایع ) كمپرسورها و انواع لوازم و تجهیزات ورزشی .

براساس موافقت نامه گمركی بین تركیه و اتحادیه اروپایی ، تركیه حقوق و عوارض گمركی برای بعضی كالاها ( مواد خام ) را به میزان 10 درصد كاهش می‏دهد ، این كاهش طی ی ك دوره زمانی بالای 20 سال انجام می‏شود و درمورد سایر گروه‏ های كالایی ( محصولات شیمیایی ، آهن و فولاد ، منسوجات و محصولات كشاورزی ) نیز بین 5 تا 10 درصد كاهش در طی یك دوره زمانی 22 ساله موردنظر مشمول كاهش ( EFTA ) است كه از سال 1973 آغاز شده است ، ضمنا واردات از كشورهای عضو موافق تنامه تجارت آزاد اروپا

 

1- نكات عمومی

در نظام واردات سال 1998 ، تعداد 10 لیست درارتباط با مقررات و حقوق گمركی و 18 ابلاغیه رسمی در رابطه با نحوه سفارش ‏ها و تهیه كالا توسط بخش عمومی و ه مچنین ، در رابطه با مقررات مربوط به بهداشت و سلامت ی انسان و دام ، حفاظت از محیط زیست و حقوق مصرف كننده به چشم می‏خورد .

موارد فوق الذكر به شرح زیر خلاصه می‏گردند :
  • باتوجه به توافق ‏های بعمل آمده بین كشور تركیه و جامعه اروپا ، حقوق گمركی ، كدهای تعرفه‏ های گمركی و شرح كالاهای ( CCT ) مختلف ، مطابق با مقررات تعریف شده شورای جامع ه اروپا بوده و نرخ‏های تعرفه نیز مطابق با تعرفه ‏های گمركی مشتركی بوده و از ابتدای سال 1998 معتبر می‏باشد .
  • همانند نرخ‏ های تعرفه های گمركی مشترك كه توسط جامعه اروپا در مورد كشورهای ثالث اعمال م یشود ( و این نرخ از اول ماه هفتم سال 1998 معتبر است )لذا یك ستون اضافی نیز در نومانكلاتور( طبقه بندی كالاها )مركب یا به صورت زیرنویس در نظر گرفته 5 مصوبه سال 1996 نظام واردات تركیه نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته و ی ك -4-3- شده و بر این اسا س لیست‏ های شماره 2 ستون اضافی برای محصولات بین فصل‏ های 1 تا 24 برای كشورهای ثالث مورد استفاده قرار گرفته است .

 

2- محصولات صنعتی

  • مقررات مربوط به محصولا ت صنعتی در لیست شماره 2 نظام واردات تركیه آمده است .
    برای ( EFTA ) و كشورهای عضو سازمان تجارت آزاد اروپا ( EC ) با به انجام رسیدن اتحاد گمركی ، نر خهای حمایتی جامعه اروپا 5 درصد / واردات محصولات صنعتی از تركیه كلا حذف شده است .درضمن ، متوسط نرخ ‏های تعرفه برای واردات از كشور ثالث به 3 رسیده است .در نتیجه ، اختلاف بین متوسط نرخ‏های حمایتی تركیه و جامعه اروپا در سال 1998 به خاطر نر خ های بالاتری است كه توسط تركیه روی واردات تعداد محدودی از محصولات با مبداء كشورهای ثالث اعمال می‏شود .
 
  • با نایل شدن به اهداف صنعتی ، حقوق گمركی واردات كالاها ی حساس از كشور ثالث( با كدهای نظام هماهنگ 7207 )تا 25 درصد 2 درصد به / از 3 ( EFTA ) و افتا ( EU ) كاهش خواهد یافت .به عبارت دیگر ، حقوق گمركی برای كشورها ، با مبداء اتحادیه اروپا 1/4 درصد كاهش خواهد یافت .
    گاز طبیعی و لامپ‏ های لوله ای تلویزیون‏ های رنگی كه در نظام واردات سال 1997 جزو لیست شمار ه 6 بودند ، به لیست شماره 2 اعمال می‏شود . ( CCT ) منتقل شده اند كه در خصوص این كالاها نیز نرخ‏های تعرفه ‏های گمركی مشترك
  • همانند سیستم شناور اتحادی ه اروپا ، ترتیبی اتخاذ شده است تا عوارض گمركی برای واردات قطعی محصولات صنعتی مذكور به صورت شناور باشد .
 
  • حقوق گمركی برای محصولاتی مانند تجهیزات الكترونیكی و قطعات و ملحقات آن و مدارهای الكترونیكی كه دارای درجات و همانند اتحادیه و اروپایی كاهش ( WTO ) متفاوتی از فن آوری هستند ، طبق برنامه زمان بندی شده توسط سازمان جهانی تجارت می‏یابد .
    این نرخ‏ها در چارچوب ( LCD ) برای 556 محصول اعلام شده است .
  • نرخ‏های ترجیحی اعطا شده به 50 كشور كمتر توسعه یافته موافقت نامه كنفرانس وزیران سازمان جهانی تجارت در سنگاپور ، با هدف گسترش و تسهیل شرایط دسترسی بازار برای كشورهای كمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده است .

 

3- محصولات كشاورزی

نرخ‏های حمایتی محصولات كشاورزی مطابق با الزامات و تعهدات سازمان تجاری برای سال 1998 می‏باشد .

  • عوارض گمركی برای واردا ت محصولا كشاورزی از قبیل خربزه ، هندوانه ، بادام و مركبات در حدود الزامات سازمان جهانی تجارت افزایش یافته است .
  • عوارض گمركی انواع گوشت و دام زنده برای حفظ تعادل و برقراری توازن بین بازار داخلی و بازار خارجی افزایش یافته است .
  • با در نظر گرفتن نیازهای بخش صنعتی و بازار داخلی و با هدف پشتیبانی و حمایت از صادرات کالا ، عوارض گمركی واردات محصولات مختلف ( تن ماهی ، روغن تخم برزک برای مصارف فنی و صنعتی ، عسل و مربا مورد استفاده در بیماری‏های دیابتی ) كاهش یافته اند . و تركیه ، 44 درصد از عوارض مذكور برای واردات محصولات ( EFTA ) به موجب موافقت نامه بین كشورهای افتا كاهش پیدا كرده است . 

 

4- محصولات كشاورزی فرآوری شده

شورای همكاری ، دومین كاهش 30 درصدی در زیرمجموعه كشاورزی برای واردات انواع ماكارونی و اسپاگتی ، محصولات قنادی و بیسكویت بعمل آمده است . درنتیجه این كاهش ، متوسط نرخ ‏های حمایتی برای محصولات كشاورزی فرآوری شده در نظام واردات تركیه در سال 1998 آمده و و 33 درصد برای كشورهای ثالث است . ( EFTA ) و سازمان تجارت آزاد اروپا ( EU ) حدود 13 درصد برای اتحادیه اروپایی است .

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

تحلیل صادرات انواع گروه های کالایی

تحلیل گروه های کالایی مختلف به صادرکنندگان کمک می کند تا با مقایسه فرصت ها در کشورهای مختلف ، بازار صادرات کالا ی خود را بشناسند و تجارت موفق تری داشته باشند . این مقاله شامل تحلیل کالاهایی همچون :

برای مطالعه مقاله به بخش ” تحلیل صادرات انواع گروه های کالایی ” سایت ixport مراجعه نمایید.

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

قوانین بانکی ترکیه

سیستم بانکی در ترکیه 

سیستم بانکی در ترکیه بر اساس اصول بازار آزاد مالی فعالیت می کند. نرخ های بهره توسط بازار تعیین می شود و بانک مرکزی در این امر دخالت نمی کند ولی نرخ وام به بانک های تجاری که توسط بانک مرکزی اعطا می شود بر نرخ بازار تأثیر گذار است.

 

بانک های ترکیه 

بانک های ترکیه همانند سایر بانک های خارجی در رقابت با یکدیگر به سر می برند و برای اعطای وام به مشتریان شان به رقابت می پردازند . معمولا نرخ بهره ی بانکی با توجه به نرخ تورم در تغییر است . در حال حاضر نرخ بهره ی واقعی در ترکیه در مقام دوم جهان قرار دارد.

به عبارتی بیش ترین بهره در جهان پس از نیوزلند در ترکیه پرداخت می شود . سپرده گذاری در بانک های دولتی در ضمانت صد در صدی دولت ترکیه می باشد و سپرده ها در بانک های خصوصی تا سقف ده هزار لیر ( معادل 9 هزار دلار ) دارای تضمین دولتی می باشند.

برخی از شعب بانک های خارجی در ترکیه عملا با اتباع ایرانی کار نمی کنند و به دلیل برخی تصمیمات داخلی و یا بخشنامه ای که از طرف مدیریت بانک شان صادر شده است، به ایرانیان ارائه خدمت نمی کنند.

لذا به اتباع ایرانی توصیه می شود که در بانک های دولتی و یا خصوصی با مالکیت ترک ، حساب باز کرده و با این بانک ها ارتباط برقرار کنند.

 

قانون مالیاتی ترکیه

  1. مالیات مستقیم
  2. مالیات غیر مستقیم

 

انواع تشویق های مالیاتی :

  • در کشور ترکیه بر اساس منطقه و نوع محصول و میزان سرمایه گذاری ، انواع تشویقی که سرمایه گذار دریافت می کند متفاوت است.
  • میزان مالیات بر واردات در کشور ترکیه بر اساس جدول شماره تعرفه کالاها و باتوجه به نوع کالاها متفاوت می باشد.
  • کالاهای در گردش آزاد را می توان از مناطق آزاد و بدون هرگونه پرداخت حقوق گمرکی به ترکیه یا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاد. علاوه بر این، بدون عوارض گمرکی کالا از مبدأ کشور سوم در ورود به مناطق آزاد و خروج به کشور های ثالاث استفاده شود.
  • از آنجاکه کالاهای فروخته شده از ترکیه به مناطقب آزاد منوط به قوانین صادرات کالا است کاربران منطقه آزاد می توانند کالا و خدمات را از ترکیه بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خریداری کنند. کالاهایی که از کشورهای خارجی در مناطق آزاد به فروش می رسند از پرداخت عوارض گمرکی، تعرفه ها و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، چون مالیات مربوط به آنها جهت تسهیلات مالی در مرحله واردات پرداخت شده است.

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

قوانین ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

کشور ترکیه ۲۱ منطقه آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد . به دلیل وجود تسهیلات زیر بنایی قوی و معافیت های مختلف قانونی و مالیاتی ، این مناطق جذابیت فراوانی برای سرمایه گذاران و تجار خارجی دارند .

مهم ترین فرازهای قانون مناطق آزاد ترکیه  که شامل مزایا و معافیت های موجود در این مناطق هستند ، عبارتند از :

  1. معافیت مالیاتی : درآمد های حاصله از فعالیت های تولیدی در مناطق آزاد از مالیات بر درآمد معاف خواهند شد .
  2. امکان حضور دراز مدت در مناطق آزاد و تجاری ترکیه : واحد های تجاری و اداری آماده موجود در مناطق آزاد ترکیه ، به مدت ۱۰ سال برای فعالیت های تجاری و ۲۰ سال برای فعالیت های تولیدی اجاره داده می شوند ، اما چنان چه سرمایه گذار خود اقدام به احداث نماید ، قرارداد اجاره برای فعالیت های تجاری ۲۰ ساله و برای فعالیت های تولیدی ۳۰ ساله خواهد بود. قرارداد ها تا ۹۹ سال قابل تمدید می باشد که می توانند با مراجعه به سازمان های مربوطه تمدید نمایند .
  3. معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده برای کالا ها و مواد اولیه ای که از دیگر کشور ها وارد منطقه آزاد ترکیه می شوند .
  4. انتقال نقدینگی : درآمد های حاصل از فعالیت در مناطق آزاد به راحتی و با آزادی کامل قابل انتقال به داخل خاک ترکیه ، ایران و یا کشور های دیگر است و نیاز به اخذ مجوز خاصی نیست .
  5. زیرساخت ها : زیرساختهای موجود در مناطق آزاد ترکیه بسیار پیشرفته بوده و با حداقل بوروکراسی ، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد . اکثر مناطق آزاد در کنار بنادر بزرگ ترکیه قرار گرفته است که امکانات حمل و نقل دریایی را هم فراهم آورد .

 

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ترکیه

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی ترکیه در ۷ ماده تنظیم شده و دارای یک آیین نامه اجرایی می باشد . آیین نامه این قانون نیز خود شامل ۴ بخش و ۱۳ ماده است که در ماده سوم این قانون ، اصول سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ترکیه به شرح زیر برشمرده شده است و به صورت کامل توضیح داده شده است :

  1. آزادی سرمایه گذاری و معاملات داخلی : سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری مستقیم در خاک کشور ترکیه ، یا انجام معامله با سرمایه گذاران داخلی ترکیه آزاد هستند .
  2. سلب مالکیت و مصادره : اموال سرمایه گذاران خارجی سلب مالکیت یا مصادره نخواهد شد مگر برای اهداف و مصالح عمومی که در این صورت نیز مطابق فرایند های قانونی ، خسارت ها جبران خواهند شد .
  3. خروج اموال : سرمایه گذاران خارجی برای خارج کردن اموال خویش از ترکیه کاملا آزاد خواهند بود .
  4. مالکیت اموال غیرمنقول : سرمایه گذاران خارجی برای مالکیت اموال غیرمنقول در خاک کشور ترکیه محدودیت و ممانعتی نخواهند داشت و به راحتی می توانید انجام دهند .
  5. حل اختلاف : چنانچه در جریان سرمایه گذاری هر گونه اختلافی به وجد بیاید ، سرمایه گذار خارجی می تواند به دادگاه های رسمی کشور ترکیه مراجعه نماید .
  6. ارزش گذاری سرمایه غیرنقدی : سرمایه های غیرنقدی سرمایه گذاران خارجی بر اساس قانون تجارت ترکیه ارزش گذاری می شوند .
  7. استخدام کارکنان خارجی : شرکت های خارجی موضوع این قانون ، می توانند اتباع خارجی را که از وزارت کار و امنیت اجتماعی دارای مجوز کار و فعالیت هستند به استخدام شرکت درآورند .
  8. افتتاح دفتر نمایندگی : به شرکتهای خارجی به صورت قانونی اجازه داده می شود که دفاتر نمایندگی خویش را مطابق قانون افتتاح کنند .

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

صادرات به ترکیه

مجموع واردات کالا کشور ترکیه در سال ۲۰۱۷ ، ۲۱۴ میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به ۲۰ مین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرده است.

مقاله ” صادرات به ترکیه ” شامل اطلاعات کاملی در خصوص برترین کالاهای وارداتی ترکیه ، کشورهای صادرکننده به ترکیه ، بیشترین مبدا واردات از قاره ها به کشور ترکیه ، به همراه نمودار های کاربردی و … می باشد.

برای مطالعه و بررسی بازار واردات ترکیه از بخش ” صادرات به ترکیه ” سایت ixport دیدن فرمایید.

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 

واردات از ترکیه

مجموع صادرات کالا ی کشور ترکیه در سال ۲۰۱۷ ، ۱۶۶ میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به ۲۷ مین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرده است .

مقاله ” واردات از ترکیه ” شامل اطلاعات کاملی در خصوص برترین کالاهای صادراتی ترکیه ، کشورهای واردکننده از ترکیه ، بیشترین مبدا صادرات به قاره ها ، از کشور ترکیه ، به همراه نمودار های کاربردی و … می باشد.

برای مطالعه و بررسی بازار صادرات ترکیه از بخش ” واردات از ترکیه ” سایت ixport دیدن فرمایید.

 

————-    قانون و مقررات ترکیه در فعالیتهای اقتصادی و تجاری   ————-

 
 

راهنمای جامع تجارت با ترکیه

راهنمای جامع صادرات ، واردات ، بازرگانی و تجارت کشور ترکیه با ایران و دیگر کشورهای جهان را به صورت جامع در لینک زیر مطالعه و آموزش ببینید .
 
فهرست مطالب :
  • بررسی کلی کشور ترکیه
  • بررسی بازار واردات از کشور ترکیه
  • بررسی بازار صادرات به کشور ترکیه
  • سیاست و اقتصاد ترکیه
  • گمرک ، قوانین و مقررات و استانداردهای کشور ترکیه
  • تحلیل فرهنگ و اجتماع کشور ترکیه
  • منابع اطلاعاتی کشور ترکیه
  • اتاق بازرگانی ایران و ترکیه
  • چالش های بازار ترکیه
  • فرصتهای بازار کشور ترکیه

 

درباره کشور ترکیه بیشتر بدانیم :
 
برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات در خصوص کشور ترکیه به لینک زیر مراجعه نمایید :
 

 

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 4 ساعت قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
لزوم صدور گواهی مبدا برای محصولات سبزی و صیفی با عنایت به جلسه شورای.معاونین مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ و مصوبات جلسه روز...
تاریخ انتشار : 1 روز قبل
جزئیاتی از شیوه جدید رفع تعهد ارزی/ صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می شود...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
سیستمی شدن تبصره های 1و 2 ذیل بند 2 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در سامانه...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
“آشنایی با اتاق تعاون ایران ”اتاق تعاون به عنوان عالیترین نهاد مردمی بخش تعاونی کشور تمامی مساعی خود را برای...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما