مقالات صادرات

مقالات واردات

سیاست و اقتصاد ژاپن

تحلیل محیط سیاسی و اقتصادی کشور ژاپن

سیاست و اقتصاد ژاپن

در این بخش از سایت به مطالعه و بررسی محیط سیاسی و اقتصادی کشور ژاپن می پردازیم.

با ما همراه باشید.

گمرک 

محیط اقتصادی ژاپن

ژاپن با جمعیتی حدود 28/128 میلیون نفر ، از لحاظ اقتصادی در رده ی سومین اقتصاد بزرگ جهان بر مبنای GDP قرار دارد.

سیستم اقتصادی ژاپن ، سرمایه داری و وابسته به مکانیزم بازار است. برتری این کشور در بسیاری از زمینه های فناوری زبان زد همگان می باشد. در سیستم اقتصادی ژاپن رابطه ی بخش خصوصی و دولتی دارای یکپارچگی کم نظیری است. در سال 2008 میلادی تولید ناخالص داخلی این کشور بر اساس برابری قدرت خرید 272/4 تریلیون دلار بوده است.

ژاپن به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان بعد از آمریکا و چین ، از ویژگی های خاص خود برخوردار است و اقتصاد بین المللی تحث تاثیر عملکرد بازرگانی این کشور قرار دارد. یکی از ویژگی های اقتصاد ژاپن وابستگی این کشور به واردات و صادرات است. ژاپن به سبب دارا بودن تکنولوژی پیشرفته و توان فرآوری مواد اولیه در سطح بسیار بالا از یک سو و با داشتن منابع طبیعی بسیار کم ، نیاز فراوانی به ورود مواد اولیه دارد.

با توجه به حجم 1 .GDP بر اساس برابری قدرت خرید ( PPP ) مبنای مقایسه قرار گرفته است . تولید بسیار بالا و بیش از نیاز داخلی ، گردش چرخ کارخانجات این کشور وابستگی شدید به صادرات کالا دارد. نشان های تجاری تولیدات ژاپن مانند تویوتا ، سونی ، فوجی و پاناسونیک شهرت جهانی دارند.

 

نکته :
 

با وجود برتری اقتصاد باز ژاپن در جهان ، بازار و در کل اقتصاد این کشور ، به شدت تحت حمایت و کنترل دولت است و جالب اینکه با وجود نقش گسترده دولت ژاپن در اقتصاد ، در مقایسه با کشورهای غربی سهم هزینه های دولتی در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است و بخش خصوصی بیش ترین سهم را در تولید ناخالص داخلی دارد.

 

وابستگی ژاپن به دولت برای تنظیم تجارت ، نشان دهنده ی پشتیبانی جدی دولت از تولید و تجارت این کشور در بازارهای جهانی است. وزارت اقتصاد ، تجارت و صنعت ژاپن این نقش مهم را بر عهده دارد. یکی از منابع اطلاعاتی عمده جهت توسعه ی تجارت خارجی ، سازمان تجارت خارجی ژاپن است که نمایندگان آن در سراسر جهان پراکنده بوده و پیوسته اطلاعات مورد نیاز درباره ی اوضاع اقتصادی و تجاری کشورهای جهان را به مسئولان ژاپنی می فرستند.

این سازمان در تهران نیز دفتر دارد. برخی از شرکت های ژاپنی با کمک دولت توانسته اند به ابرشرکت تبدیل شوند و بسیاری از شرکت های خارجی را در عرصه جهانی مجبور به ورشکستگی کنند.

سیاست دولت ژاپن به گونه ای است که کالاهای صنعتی این کشور به قیمت بالا در بازار داخلی عرضه می شود ، در حالی که همان کالا با قیمت پایین در بازار دیگر کشورهای جهان به فروش می رسد. بسیاری از سازندگان کالاهای صنعتی در جهان از این استراتژی استفاده می کنند. 

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

تعطیلات ملى

  • عید سال نو ۱ ژانویه
  • جشن بلوغ دومین دوشنبه از ماه ژانویه
  •  بنیاد ملی ۱۱ فوریه
  •  اعتدال بهاری حدود ۲۱ مارس روز شوا ۲۹ آوریل
  •  ادمان قانون اساسی ۳ مهی
  • حفاظت از گیاهان ۴ مه
  • روز کودک ۵ مه
 
  • قدردانی از دریا سومین دوشنبه ماه ژوئیه
  •  احترام به سالمندان سومین دوشنبه ماه سپتامبر
  •  اعتدال پائیزی حدود ۲۳ سپتامبر
  •  ورزش دومین دوشنبه ماه اکتبر
  •  فرهنگ ۳ نوامبر
  •  شکرگزاری از کار ۲۳ نوامبر
  • تولد امپراطور ۲۳ دسامبر

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

فرهنگ کسب و کار در ژاپن

در این هفته که به بررسی مجزای کشور ژاپن اختصاص داده شده است ، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب و کار این کشور ارائه می شود که می تواند یاری گر شما در تعامل مؤثرتر با مشتریان و شرکای ژاپنی باشد .

هر چند هر کدام از زیررده ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب و کار در ژاپن تمرکز دارد ، پیشنهاد می شود این بخش ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرار گیرند . ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب و کار ژاپن ، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سر و کار دارید ، احساس نیاز کنید .

در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

ساختارهای فضای کسب و کار در ژاپن

از زمان جنگ جهانی دوم ، تجارت ژاپن زیر سایه تعداد اندکی از شرکت های بسیار عظیم – موسوم به کنگلومرای تجاری – بوده و این شرکت ها تاثیر بسیار شگرفی بر اقتصاد این کشور داشته اند .

با این وجود در سال های اخیر ، اقتصاد ژاپن از نظر اندازه و ساختار این شرکت ها ، دگردیسی قابل ملاحظه ای یافته ، چنان که شبکه پیچیده ای از روابط بسته بین شرکت های کوچک و بزرگ به وجود آمده است .

رقابت بین شرکت های کوچک تر در این بخش بسیار شدید است که این پدیده منجر به بروز ورشکستگی های متعدد می شود . به همین دلیل مدتی است که مفهوم استخدام مادام العمر برای نیروی کار ، به صورت یک افسانه درآمده است .

 

نکته :
 

شرکت های ژاپنی ( به مثابه جامعه ژاپن ) ساختاری سلسله مراتبی دارند؛ چنان که هر فرد جایگاه خود را در گروه و نیز نسبت به سایرین ، به خوبی می داند . همین حس تعلق خاطر به گروه است که به شرکت های ژاپنی انسجام و اقتدار می بخشد .

 

رویکرد گروهی و کار تیمی  در ژاپن ، نه فقط مفاهیم و عبارات نظری که شیوه ای از زندگی هستند که تمام جنبه های حیات سازمانی در همه سطوح را تحت شعاع قرار می دهند . ساختار سلسله مراتبی ژاپن ، عمدتا بر مبنای هم اندیشی و همکاری است و نه فرآیند تصمیم سازی بالا به پایین که بیشتر معرف الگوهای سلسله مراتبی غربی است .

این بدان معناست که همه افراد درگیر ، شدیدا احساس تعهد و مسئولیت دارند .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

نقش زنان در تجارت در ژاپن

درآمد میانگین سالانه زنان در ژاپن حدود ۵۰ درصد میزان مشابه مردان است که آمار بسیار خوبی است . هرچند زنان از لحاظ حقوقی به برابری قابل ملاحظه ای با مردان رسیده اند ، هنوز نوعی تبعیض نانوشته نسبت به زنان در محیط های کاری وجود دارد .

غالباً کار های سطح پایین به زنان سپرده می شود و در هنگام ازدواج یا وضع حمل ، وضعیت استخدامی آنان به حالت تعلیق در می آید . هرچند در سالیان اخیر این روند رو به بهبودی نهاده ، هنوز این تغییرات ناچیز است . احتمالا تنها مشکل زنان غربی که در ژاپن کار می کنند ، مدیریت همکاران مرد خواهد بود؛ در غیر این صورت به لقب مرد افتخاری مفتخر خواهند شد .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

سبک های ارتباطی ژاپنی ها

احتمالا از بین تمامی جنبه های معامله با ژاپنی ها ، دشواری های ارتباطی موجب بیشترین سردرگمی و سوءتفاهم می شوند . مبانی ارتباطات ژاپنی را می توان بدین صورت خلاصه کرد: ظرافت و توجه به جزییات ، در محیطی که ظاهر فرد و آن چه در جمع اظهار می کند ( Tatemae ) از آن چه او واقعا فکر می کند ( Honne ) می تواند کاملا متفاوت باشد .

غالباً فاصله مابین Tatemae اظهاری و Honne احساسی بسیار زیاد است و حتی گاهی این دو می توانند کاملا در تضاد با هم باشند .

پیشبرد روابط در ژاپن غالباً مبتنی بر قدرت افراد در به فراست دریافتن مکنونات پنهان در لا به لای استعاره های کلامی  است و قطعا دریافتن این دوگانگی آشکار ، برای غیرژاپنی ها بسیار دشوار است . احتمالا بهترین بیان این است که برای اطمینان از درستی گزاره ها ، در مورد همه چیز می باید پرسش کرد .

 

نکته :
 

برای شفاف سازی هر موضوعی که نسبت به آن تردید دارید ، چندین مرتبه سوال کنید .

 

این واقعیت که خارجی ها به ندرت ژاپنی می دانند ؛ و انگلیسی صحبت کردن ژاپنی ها نیز در بهترین حالت دست و پا شکسته است ، به این دشواری های ارتباطی دامن می زند . بیشتر مکالمات انگلیسی بازرگانان در جلسات چند ملیتی ، درک نمی شود ؛ یا حتی بدتر از این اشتباه درک می شود .

نیاز به استفاده شفاف و دقیق زبان ، در هیچ موقعیتی ، بیش از این نشست ها نیست . تلفیق ابهام ژاپنی و فقدان ادراک ، منجر به مشکلاتی می شود که حل مساله و تصمیم گیری را دشوار و عذاب آور می کند . برای شفاف سازی هر موضوعی که نسبت به آن تردید دارید ، سوال کنید .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

سبک مدیریت ژاپنی

مدیریت ژاپنی بر جریان اطلاعات از سطوح پایین به سطوح بالا تاکید دارد . این رویکرد باعث می شود اطلاعات بیشتری نسبت به رویکرد مچ گیری در اختیار مدیران ارشد قرار گیرد . نتیجتا مشاهده شده است که خط مشی ها غالباً پیش از آنکه برای تصویب نهایی به رده های بالا گزارش شوند ، از رده های میانی نشات می گیرند .

یک مزیت آشکار این رویکرد آن است که افرادی که در اجرای تصمیمات نقش دارند ، در فرآیند شکل گیری آنها نیز حایز جایگاه پویایی هستند .

از مدیران انتظار می رود هر چه به جایگاه بالاتری در سازمان نایل می شوند ، افتاده تر و ساده تر ظاهر شوند . شخصیت فردی و فرهمندی ، جزء پیش نیازهای مدیریت موثر محسوب نمی شوند . وظیفه کلیدی مدیر ژاپنی ، ایجاد فضایی مناسب برای موفقیت گروه است .

 

نکته :
 

بدین منظور او باید همواره در دسترس و مشتاق به تشریک دانش خویش با گروه باشد . در ازای این رویکرد باز ، وی نیز از اعضای گروه توقع دارد او را در جریان کامل میزان پیشرفت ماموریت بگذارند . این گونه رابطه متقابل ، شاکله مدیریت موفق و کار تیمی  را می سازد .

 

دستورالعمل های مدیران ممکن است برای غربیان بی نهایت مبهم به نظر برسد؛ و این غالباً موجب سردرگمی و خستگی آنان می شود . در نگاه کلان ، تفاوت در سبک های ارتباطی عامل اصلی این مشکل است . ژاپنی ها به عنوان کاربران زبان رمزی ( که در آن ، آنچه فرد اظهار می کند ، لزوما منظور اصلی او نیست ) نیازمند دستورالعمل های مستقیم و صریح نیستند .

کارکنان ژاپنی منظور رییس را به فراست درمی یابند؛ و واکنش مقتضی را از خود بروز می دهند . از این رو هنگامی  که وظایف محوله مبهم یا مخدوش به نظر می رسند ، غالباً لازم است برای شفاف سازی آنها سوال کنید . تلاش برای فهم روشن مسایل از ابتدا ، بسیار سودمند تر از فهم مبهم و تولید نتایج ضعیف یا ایجاد تنش در رابطه است .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

فرهنگ تجارت ژاپنی

فرهنگ ژاپنی برخلاف اکثر فرهنگ های تجارت کشورهای دنیا که کم و بیش متاثر از فرهنگ آمریکایی است ، دست نخورده تر باقی مانده است . اکثر تاجران و مهاجران در اولین برخورد خود با ژاپنی ها احساس خوبی نخواهند داشت ، اما معمولاً بیشتر آنها بعد از مدتی این احساس را ترک کرده و از همکاران ژاپنی خود درس می گیرند .

در فرهنگ تجارت ژاپنی ، غیرمعمول نیست که قراردادها بر پایه رابطه های خصوصی و خانوادگی بنا شود . یعنی دو نفر باید از قبل با هم آشناییت داشته و همدیگر را خوب بشناسند . به معنای دیگر ، عقد قراردادها از روی احترام و آشناییت متقابل انجام می گیرد .

تجارت به طریقی انجام می گیرد که هر طرف از نظر اخلاقی به طرف مقابل متعهد و مسئول باشد .

برخلاف آمریکایی ها که بسیار رک گو  و  روراست هستند ، ژاپنی ها ترجیح می دهند همه مسائل را رک و روراست به آنها نگویید و آن مطلب را در لفافه و با اشاره مطرح کنید . همه تلاش آنها بر این است که آن نکته و مطلب باعث آزار و ناراحتی کسی نشود و به کسی بر نخورد .

برای این منظور باید سعی کنید تا قبل از حرف زدن آن را خوب بررسی کرده و برای جواب دادن به کسی عجله نکنید .

 

نکته :
 

در ژاپن وقت شناسی نشانه احترام است . هرچیز که باعث از بین رفتن غرور ، شان و اعتبار اجتماعی شود در تجارت و معاملات ژاپنی ها بسیار مضر است . برای این منظور شما باید همه توان خود را به کار گیرید تا این احترام حفظ شود . یکی از بهترین راه هایی که نشان می دهد شما برای طرف مقابلتان احترام زیادی قائل هستید ، این است که سر قرارها به موقع بروید و وقت شناس باشید .

 

در این کشور ارایه خدمات به مشتری در اولویت است . اگر به ژاپن سفر کنید ، از نزدیک مشاهده خواهید کرد که همه کارمندان و مسئولان همه ادارات ، برای خدمت به شما بسیار مشتاق و داوطلب خواهند بود . احتمالا از این مساله بسیار تعجب خواهید کرد . ژاپنی ها عقیده دارند که رسیدگی به کارهای ارباب رجوع در اولویت همه امور است .

ژاپن کشوری است که واژه « ما » به جای « من » در آن ارزش بسیار بالاتری دارد . آنها قبل از به مرحله عمل آوردن هر تصمیم مهمی ، آن را به بحث می گذارند . گروه گرایی به جای فردگرایی در این کشور رونق دارد . شما نیز قبل از اینکه بتوانید پیشنهادات خود را مطرح کرده یا به مرحله عمل درآورید ، باید عضو گروه شوید .

در ژاپن ترجیح داده می شود به جای فرستادن نامه ، فکس یا ایمیل ، مستقیما تماس گرفته شود . این به آن دلیل است که ارزش قائل شدن برای وقت طرف مقابل بسیار اهمیت دارد .

سر وقت حاضر شدن در جلسات ، بسیار مهم ، و نشانه احترام به سایر حاضران است . با این وجود به دلیل ذات تعاون محور فرآیند تصمیم گیری در ژاپن ، در اکثریت قریب به اتفاق موارد ، تعیین زمان دقیق اتمام جلسه دشوار است . پس همیشه مدت زمان را قدری بیشتر از میزانی که برای حصول نتایج تخمین می زنید ، در نظر بگیرید .

 

نکته :
 

جلسات معمولاً با بحث های مودبانه غیر تجاری پیرامون موضوعاتی چون دوستان و رابط های مشترک ، صلاحیت های شرکت شما ، غذای ژاپنی و نظایر آن آغاز می شوند . از این که وقت خود را به بحث پیرامون چنین مسائلی می گذرانید ، خشمگین نشوید ؛ چرا که این پدیده ، یک عنصر حیاتی در فرآیند برقراری ارتباط به شمار می رود . تنها هنگامی  که خطر خسارت دیدن جدی شد ، بی صبری خود را اظهار کنید .

 

مفهوم وا ( Wa ) که احتمالا بهترین ترجمه برای آن هماهنگی است ، بطن رویکرد ژاپنی تشکیل جلسات است . هر چند جست وجوی راه حل ها بسیار مهم است؛ اما این مهم نمی بایست به قیمت از دست رفتن آرامش حاصل شود . هیچ یک از حاضران مایل به بیان یک عقیده چالش بر انگیز نخواهد بود ؛ چرا که این عمل احتمالا منجر به بروز تعارض و تاثیر سوءنهادن بر وا می گردد .

ژاپن تصمیمات طی یک فرآیند هم اندیشی کامل در جلسات و با رعایت خدشه ناپذیر وا اتخاذ می شوند . در نتیجه ممکن است فرآیند تصمیم گیری بسیار طولانی و خسته کننده به نظر برسد . چنین موقعیت هایی شکیبایی بسیار مهم است : اظهار بی صبری و ناشکیبایی بر ( وا ) اثر منفی می گذارد .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

مذاکرات تجاری

ژاپنی ها اهل بحث و جدل نیستند . « نه » گفتن برایشان خیلی دشوار است و به همین خاطر باید همیشه مراقبت ارتباطات غیرکلامی آن ها باشید . سؤالات را طوری بپرسید که بتوانند با «بله» به آن پاسخ بدهند ؛ مثلاً بپرسید « آیا شما با این تصمیم مخالفید ؟ » .

تصمیم گیری گروهی و اتفاق نظر بسیار مهم است . یکی از عادات ژاپنی ها این است که برای مدت طولانی سکوت می کنند . در این مواقع صبور باشید و سعی کنید بفهمید که آیا طرف متوجه صحبت شما شده است یا خیر . آن ها توافقات و تفاهم نامه های کلی را بیشتر ترجیح می دهند تا در صورت بروز مشکل دستشان برای تغییر و اصلاح قرارداد باز باشد . در طول مذاکرات هرگز از کوره در نروید و صدایتان را بلند نکنید .

بعضی از آن ها وقتی می  خواهند به دقت به چیزی گوش کنند چشمان خود را می بندند . ژاپنی ها زیاد اهل امتیاز دادن نیستند و معتقدند طرفین باید با بهترین پیشنهاد خود سر میز مذاکره حاضر شوند . از نظر آن ها قراردادها قابل تجدید نظر هستند .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

مهم ترین نکات پیرامون فرهنگ کسب و کار در ژاپن

  • کسب و کار در ژاپن بر محور روابط شکل می گیرد . اگر روابط شما با افراد ذی ربط به قدر کافی عمیق نباشد ، احتمالا به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید .
  • لازم است که به شکل فاخری ادای احترام کنید . احترام به سن و سال جزئی از سنت ژاپنی ها است . پس چنانچه هیاتی با اعضای سالمندتر به همراه داشته باشید ، احتمالا مذاکرات شما بیشتر مثمر ثمر خواهد بود .
  • بکوشید همواره موقر و سیاستمدار مسلک باشید . از ابراز ناراحتی ، خستگی یا بی صبری احتراز کنید . این عواطف منفی می توانند تاثیر مخربی بر پیشرفت روابط داشته باشند .
  • ژاپنی ها را با اعمال فشار در موقعیتی قرار ندهید که مجبور شوند از حوزه ادب و وجاهت خارج شوند . از تحمیل تصمیمات و تعیین ضرب الاجل برای آنها اجتناب کنید .
  • تصمیمات در کوران جلسات طولانی هم اندیشانه اتخاذ می شوند . از آنجا که سرعت بخشیدن به این فرآیند تقریبا غیرممکن به نظر می رسد ، صبوری لازم است .
  • تا جایی که می توانید به دیگران کمک کنید و به آنها نیکی کنید . لطف و کرم افراد قطعا جبران خواهد شد .
 
  • بکوشید فروتن و افتاده باشید و نه گستاخ و صریح . افتادگی ویژگی شخصیتی ستوده ای است؛ در حالی که بی پروایی و اعتماد به نفس بیش از حد ، رفتار های بچگانه ای انگاشته می شوند .
  • از آنجا که ژاپنی ها علاقه ای به نه گفتن و مخالفت ندارند ، معمولاً اطمینان از حصول توافق یا اتخاذ واقعی تصمیمات ، دشوار است .
  • سطوح ادراک زبانی را هنگامی  که در ژاپن انگلیسی صحبت می کنید ، بالا برآورد نکنید . افراد زیادی به زبان انگلیسی مسلط هستند ؛ اما بسیاری افراد فقط وانمود می کنند که منظور شما را می فهمند .
  • هر مساله را چندین بار از زوایای مختلف بررسی کنید . برای آزمون میزان ادراک هر مبحث ، تعداد زیادی سوال تشریحی بپرسید .
  • توافقات شفاهی هم سنگ و هم بهای قرارداد های مکتوب هستند . در یک جامعه رابطه محور ، اعتبار وقایع را کیفیت روابط تعیین می کند؛ نه مناسبات قانونی .
  • زیاد راجع به محاسن خود صحبت نکنید؛ اما راجع به سازمان ، دپارتمان یا تیمی که به آن تعلق دارید ، تا حد امکان مثبت سخن بگویید . هرگز حتی به شوخی نظرات خفیف کننده پیرامون سازمان خود ابراز نکنید .
 
  • از شوخی در حین جلسات جدی تجاری و کاری پرهیز کنید . شوخی در این موارد ، بیجا قلمداد می شود . البته احتمالا در سایر موارد نیز نکته های شوخی های شما درک نمی شود .
  • به چشمان افراد خیلی خیره نشوید؛ چرا که رفتاری تهدیدآمیز و خصمانه تلقی می شود .
  • زبان بدن ژاپنی ها بسیار مختصر است؛ به گونه ای که دریافتن آن برای ناظر آموزش ندیده دشوار می نماید . ژاپنی ها در جلسات بسیار ساکن به نظر می رسند : آنها غالباً به حالتی خشک و رسمی می نشینند . مشاهده یک واکنش یا ابراز احساسات در میان ژاپنی ها بسیار نادر است و ارزیابی میزان پیشرفت برنامه ها یا مکنونات قلبی افراد از طریق آن بسیار دشوار است .
  • به طرف مقابل توجه نشان دهید . التفات نسبت به مسائل خانوادگی ، تفریحات ، سلامتی افراد و نظایر آن می تواند موجب تحکیم مبانی روابط گردد .
 
  • همواره برای رابط های کاری اصلی خود در ژاپن ، هدایایی به همراه ببرید . لازم نیست هدایا گرانقیمت باشند؛ اما همواره باید کادو شده باشند .
  • پوشش خود را مرتب ، ولی محافظه کارانه انتخاب کنید . ظاهر بسیار مهم است و احتمالا بر اساس ظاهرتان در مورد شما قضاوت خواهد شد . پوشش ژاپنی ها در محیط های تجاری معمولاً کت و شلوار ، پیراهن و کراوات تیره است .
  • در اوقات فراغت تا حد امکان در تفریحات حضور فعال داشته باشید . به یاد داشته باشید که فرآیند ایجاد ارتباط تا حد زیادی در وعده های صرف غذا شکل می گیرد .
  • اگر در سفر های کاری خود به ژاپن دچار تردید یا سردرگمی شدید ، احساس خود را سریع بروز ندهید . بکوشید واکنش خود را به چند ساعت بعد و شب هنگام موکول کنید ؛ یا از دوستان یا طرفین ژاپنی خود مشورت بگیرید .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

محیط سیاسی ژاپن

سیاست ژاپن مبتنی بر قانون اساسی این کشور است .

قانون اساسی ژاپن در سوم دسامبر سال 1946 به طور رسمی اعلام شد و از سوم ماه می سال 1947 به اجرا گذاشته شد .

در مقدمه قانون اساسی ژاپن از سه اصل زیر تحت عنوان « اصول اساسی سه گانه » یاد شده است .

  • احترام به حقوق اساسی بشر : به حقوق بشر مبتنی بر آزادی و برابری که حق تک تک انسان هاست احترام می گذاریم .
  • حاکمیت ملت : حق حاکمیت برای اداره امور کشور در اختیار ملت قرار دارد .
  • صلح طلبی : برای همیشه از جنگ احتراز می کنیم و ارتش نخواهیم داشت .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

نظام سیاسی

همان گونه که در اصل اول قانون اساسی تصریح شده است ، در حقیقت ژاپن با پذیرفتن امپراطور به عنوان نماد کشود ، دارای نظام مشروطه سلطنتی است . نیز امپراطور در امور اجرایی کشور دخالتی ندارد .

امپراطور صرفاً امور حکومتی تعیین شده در قانون اساسی را انجام می دهد . در این امور حکومتی امپراطور به پیشنهاد و با تعیین دولت ، در مراسمی تشریفاتی و رسمی فعالیت های متعددی نظیر اعلام رسمی قوانین ، فراخواندن نمایندگان مجلس ، انحلال مجلس نمایندگان ، تأیید عزل و نصب وزیران ، اهدای نشان های افتخار ، پذیرش سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی و غیره را انجام می دهد .

نیز به منظور تحقق اصول سه گانه که شاکله قانون اساسی را تشکیل می دهند ، قوای سیاسی در نظام حکومتی ژاپن به سه قوه تقسیم می شود .

در قانون اساسی ژاپن ، حق قانون گذاری به مجلس ، حق اجرا و مدیریت به دولت و حق اجرای عدالت به دستگاه قضایی ( دادگاه ها  ) اعطا شده است . بدین ترتیب با تقسیم قوای سیاسی در سه قوه و با نظارت قوا بر کار یکدیگر از تمرکز قدرت سیاسی در یک نقطه جلوگیری می شود که هدف از آن صیانت از آزادی های سیاسی ملت است .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

مجلس

مجلس در ژاپن تنها نهاد قانون  گذار کشور و بالاترین نهاد دارای قدرت سیاسی است . در ژاپن دو مجلس نمایندگان ( مجلس سفلی ) و مجلس مشاوران ( مجلس علیا ) وجود دارد که اعضای آن با انتخابات برگزیده می شوند و به تصویب قوانین ، تدوین بودجه ، تنظیم معاهدات و قراردادها و تعیین نخست وزیر دولت می پردازند .

مجلس حق بازرسی از قوه اجرایی را داراست و می تواند بر آنچه دولت انجام می دهد رسیدگی و نظارت کند و به دولت رای عدم اعتماد دهد . نیز می تواند با تشکیل دادگاه ویژه قضات ، قضات متخلف را عزل یا تنبیه کند .

تعداد اعضای مجلس نمایندگان 480 نفر است که از میان ژاپنی های بالاتر از 25 سال با انتخابات برگزیده می شوند . تمامی ملت ژاپن که به سن 20 سالگی رسیده باشند حق رأی دادن در انتخابات را دارند . مدت مسئولیت نمایندگان چهار سال است اما گاهی پیش از پایان این مدت مجلس منحل می گردد . انحلال مجلس و برگزاری انتخابات مجدد زمانی انجام می شود که ضرورت حصول اطمینان از آرای ملت احساس شود .

 

نکته :
 

تعداد اعضای مجلس مشاوران 242 نفر است که از میان ژاپنی های بالاتر از 30 سال با انتخابات برگزیده می شوند . مدت مسئولیت نمایندگان آن شش سال است و هر سه سال یک بار نیمی از نمایندگان تغییر می یابند . مجلس مشاوران نمی تواند منحل شود .

 

از میان مجلس نمایندگان و مجلس مشاوران ، مجلس نمایندگان جایگاه بالاتری دارد . معمولاً لوایح مصوب مجلس نمایندگان به مجلس مشاوران فرستاده می شود و در آنجا به بحث گذاشته می شود .

در صورت تصویب در این مرحله ، لوایح اجرایی خواهند شد اما در صورت عدم تصویب ، مجدداً مصوبه به مجلس نمایندگان ارجاع داده می شود تا در آنجا به شور گذاشته شود و در این مرحله ، در صورت موافقت بیش از دو سوم نمایندگان حاضر ، مصوبه صورت قانون به خود می گیرد .

طرح بودجه نیز نخست به مجلس نمایندگان تقدیم می شود و در آنجا به شور گذاشته می شود .

 

نکته :
 

چنانچه رأی دو مجلس در خصوص تعین نخست وزیر ، تدوین بودجه ، تنظیم قراردادها و تعیین مدت جلسات مجلس متفاوت باشد ، اگر ظرف مدتی معین پس از رأی مجلس نمایندگان ، در مجلس مشاوران رأی گیری انجام نگردد ، رأی مجلس نمایندگان به عنوان رأی دو مجلس در نظر گرفته خواهد شد .

 

در خصوص رأی عدم اعتماد به دولت ، مجلس نمایندگان به تنهایی می تواند اقدام کند .

نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت به تصویب قوانین می پردازند که اساس سیاست کشور را تشکیل می  دهد و به تنظیم بودجه و معاهدات کشور اقدام می ‎کنند . نیز در خصوص سیاست های عمومی ، نظارت بر کار کابینه دولت نیز از وظایف مجلس است .

به همین دلیل ،دو حق ویژه برای نمایندگان در قانون اساسی در نظر گرفته شده است که به موجب آن ها به جز در موارد مصرح در قانون ، نمایندگان در طول دوران نمایندگی مصونیت قضایی دارند و همچنین در خصوص نطق ها ، مناظرات و آراشان در خارج از مجلس مسئول و جوابگو نیستند .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

کابینه دولت

دولت نهادی پارلمانی است که از نخست وزیر ( صدراعظم ) و وزرای کابینه تشکیل می یابد .

نخست وزیر از میان نمایندگان مجلس و توسط مجلس انتخاب می شود و امپراطور او را منصوب می کند . وزرای کابینه نیز توسط نخست وزیر منصوب می شوند . با این شروط که اکثریت کابینه باید از میان نمایندگان انتخاب شوند ونیز تمامی وزرا باید از بین شهروندان غیرنظامی برگزیده شوند .

کابینه باید در مقابل مجلس مسئول باشد . در صورت احراز عدم کفایت کابینه در مجلس نمایندگان ، یا مجلس نمایندگان منحل می گردد و یا اعضای کابینه استعفای دسته جمعی می دهند . چنین نظامی را نظام پارلمانی می نامند .

 

نکته :
 

وظایف دولت عبارت اند از پیشبرد امور ادارات دولتی ، عقد قراردادها و معاهدات ، تهیه طرح بودجه ، تصویب آئین نامه های دولتی ، تعیین امور حکومتیِ به عهده امپراطور و رایزنی در مورد آن ، معرفی کردن رئیس دیوان عالی و انتصاب قضات دادگاه های تالی ، انحلال مجلس نمایندگان و غیره .

 

نخست وزیر اختیارات بسیاری نظیر انتصاب وزرای کابینه ، اداره جلسات هیئت دولت و نظارت بر کلیه بخش های دولت به عنوان نماینده دولت و تقدیم طرح به مجلس و غیره را داراست . ونیز بالاترین حق نظارت و هدایت نیروهای دفاع از خود و حق اداره نیروهای پلیس در مواقع اضطراری را دارد .

وزرای کابینه توسط نخست  وزیر منصوب می شوند و امپراطور آنان را تأیید می کند .

 

در حال حاضر وزرای کابینه ژاپن به شرح زیر هستند .

  • وز یر کشور و ارتباطات : رئیس وزارت کشور و ارتباطات
  • و زیر دادگستری : رئیس وزارت دادگستری
  • وز یر امور خارجه : رئیس وزارت امور خارجه
  • وزیر دارایی : رئیس وزارت دارایی
  • وز.یر آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علوم و فناوری : رئیس وزارت آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علوم و فناوری
  • وزی.ر بهداشت ، کار و بهزیستی : رئیس وزارت بهداشت ، کار و بهزیستی
  • و.زیر کشاورزی ، جنگلداری و شیلات : رئیس وزارت کشاورزی ، جنگلداری و شیلات
 
  •  اقتصاد ، بازرگانی و صنعت : رئیس وزارت اقتصاد ، بازرگانی و صنعت
  • زمین و ترابری : رئیس وزارت زمین و ترابری
  •  محیط زیست : رئیس وزارت محیط زیست
  • وزیر دفاع : رئیس وزارت دفاع
  • رئیس دبیرخانه کابینه : به امور اداری دفتر کابینه رسیدگی می کند .
  • رئیس کمیته امنیت عمومی : نماینده کمیته امنیت عمومی ( اداره پلیس )
  • وزیر مسئول امور اوکیناوا و نواحی شمالی : مسئول امور مرتبط با اوکیناوا و استان هوکّایدو .
  • وزیر مسئول گردش پول : مسئول امور مرتبط با گردش پول

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

ادارات کابینه

  • دبیرخانه کابینه ( تنظیم امور جلسات هیئت دولت ، امور اداری کابینه ، هماهنگی سیاست های نهادهای دولتی و غیره را انجام می دهد . بر کلیه وزارت خانه ها تفوق دارد )
  • اداره قانونگذاری کابینه ( رسیدگی به قوانین مصوب در دولت و بررسی های مربوط به قانونگذاری )
  • شورای امنیت ( اقدامات لازم در شرایط دفاع و شرایط فوق اضطراری را انجام می دهد )
  • اداره کارگزینی ( به امور پرسنلی کارکنان دولت می پردازد )
  • دفتر کابینه ( وظیفه کمک به کابینه را در طراحی و تنظیم سیاست ها دارد )

اداره دربار ، کمیته تجارت عادلانه ، کمیته امنیت عمومی ( اداره پلیس : نهاد ویژه کمیته امنیت عمومی  ) ، اداره گردش پول

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

مسئولیت های وزارتخانه ها

وزارت کشور و ارتباطات

مسئول نظام های مختلف مرتبط با ساختار اساسی حکومت و همچنین نظام های بنیادی حامی فعالیت های اقتصادی – اجتماعی ملت است .

وزارت دادگستری

مسئول حفظ و حراست از قوانین بنیادی کشور ، حفظ نظام قوانین و مقررات کشور ژاپن ، پاسداری از حقوق ملت ، اتخاذ تدابیر یکپارچه و مناسب در دعاوی مرتبط با منافع کشور و مدیریت عادلانه ورود و خروج کشور .

وزارت امور خارجه

به امور دیپلماتیک کشور می پردازد و از طریق دیپلمات های مقیم خارج ، به تماس و مذاکره با دولت های خارجی اقدام می کند و فعالیت هایی نظیر گردآوری و تحلیل اطلاعات ، حمایت از ژاپنی های مقیم خارج و فعالیت های فرهنگی عمومی را انجام می دهد .

وزارت دارایی

به امور مربوط به بودجه و نظام مالیات و امور پولی و امور قرضه ملی می پردازد .

وزارت آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علوم و فناوری

متولی توسعه آموزش ، علوم و فناوری ، فرهنگ و ورزش در کشور است .

وزارت بهداشت ، کار و بهزیستی

متولی درمان ، سلامتی ، رفاه ، بیمه بازنشستگی ، کار و استخدام در کشور است .

وزارت کشاورزی ، جنگل داری و شیلات

مسئول توسعه کشاورزی ، دامداری ، جنگلداری ، شیلات ، روستاها و همچنین تهیه سالم و پایدار مواد غذایی است .

وزارت اقتصاد ، بازرگانی و صنعت

متولی سیاست های صنعتی ، سیاست های بازرگانی ، فناوری صنعتی و تجارت در کشور است .

وزارت زمین و ترابری

مسئول برنامه ریزی های مربوط به زمین ، مدیریت ساخت و نگهداری رودها ، شهرها ، مسکن ، راه ها و بنادر ، و نیز متولی سیاست های مرتبط با حمل و نقل و گردشگری ، امور هواشناسی ، اقدامات پیشگیری از حوادث ، و حفظ امنیت و نظم عمومی دریاهای داخلی ژاپن .

وزارت محیط زیست

متولی حفاظت از محیط زیست کره زمین ، پیشگیری از آلودگی ، حفاظت و حمایت از زیست گاه های طبیعی و سایر اقدامات مربوط به حفظ محیط زیست .

وزارت دفاع

عهده دار مسئولیت دفاع ملی ژاپن .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

دادگاه ها

حق اجرای عدالت در اختیار دادگاه هاست . نیز دادگاه ها حق بازرسی قوانین ( حق بازرسی از قوانین مغایر با قانون اساسی ژاپن ) را دارند . دادگاه ها مطابق این حق ، تحقیق و و قضاوت می کنند که قوانین و امور اجرایی مغایر قانون اساسی ژاپن نباشند .

از آنجا که حق اجرای عدالت منحصراً در اختیار دادگاه هاست ، برپایی دادگاه های ویژه و دادگاه های دادرسی نهایی ممنوع است .

رئیس دیوان عالی را نخست وزیر معرفی و امپراطور منصوب می کند . سایر قضات توسط دولت منصوب می شوند . قضات دیوان عالی پس از انتصاب ، در اولین اتخابات مجلس نمایندگان و نیز هر 10 سال یک بار در انتخابات مجلس نمایندگان با رأی ملت مورد سنجش قرار می گیرند . بازنشستگی قضات سن 70 سالگی است .

قضات سایر دادگاه ها دوران مسئولیت 10 ساله دارند و پس از آن می توانند مجدداً منصوب شوند .

دادگاه های ژاپن از دیوان عالی و دادگاه های تالی تشکیل یافته اند . دادگاه های تالی خود متشکل از دادگاه های عالی ، دادگاه های محلی ، دادگاه های خانواده ، دادگاه های بدوی ودادگاه  عالی مالکیت فکری هستند .

دیوان عالی

از رئیس دیوان عالی و 14 قاضی دیوان عالی تشکیل یافته است .

در اینجا به شکایات افراد معترض به رأی دادگاه های عالی رسیدگی و حکم نهایی صادر می شود . یکسان سازی تفاسیر از قانون در چنین شکایاتی ، یکی از مهم ترین وظایف دیوان عالی کشور است .

نیز قضاوت نهایی در خصوص عدم مغایرت قوانین با قانون اساسی نیز از وظایف مهم دیوان عالی کشور است .

دادگاه های عالی

در سراسر کشور 8 دادگاه عالی وجود دارد . در این دادگاه ها به درخواست استیناف ، اعتراضات و شکایات نسبت به آرا ، احکام و دستورات دادگاه های محلی ، دادگاه های خانواده و دادگاه های بدوی رسیدگی می شود .

دادگاه های محلی

در سراسر کشور 253 دادگاه محلی وجود دارد و هریک مسئول ناحیه خاصی از کشور است و عموماً رسیدگی اولیه به منازعات کیفری و مدنی را انجام می‎ دهد . نیز رسیدگی ثانویه به درخواست های استیناف آرای دادگاه های بدوی و انجام امور مربوط به کلیه اسناد از وظایف دادگاه های محلی است .

دادگاه های خانواده

قضاوت و مصالحه در حوادث مربوط به خانواده ، حمایت از کودکان ، و تعقیب جزایی اولیه در خصوص جرم های اجتماعی را انجام می دهد .

دادگاه های بدوی

در سراسر کشور 438 دادگاه بدوی وجود دارد که مسئول رسیدگی اولیه و فوری به منازعات کیفری و مدنی پیش آمده در زندگی روزمره هستند . تلاش برای حل و فصل منازعات با گفتگوی طرفین در حضور شورای حل اختلاف نیز از دیگر وظایف دادگاه های بدوی است .

دادگاه عالی مالکیت فکری

یکی از شعبات دادگاه های عالی است که به طور تخصصی به موارد مربوط به مالکیت فکری می پردازد .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

نظام مناطق

کشور بر اساس قانون اساسی ژاپن ، با استفاده از شوراهای عمومی مناطق دارای نظام استقلال محلی محدود است .

شوراهای عمومی مناطق از دو سطح شوراهای عمومی مناطق بنیادی یعنی شوراهای شهر ، بخش و روستا و شوراهای عمومی مناطق گسترده یعنی شورای استان تشکیل یافته است .

شوراهای عمومی مناطق باید مجلس شورایی برقرار کند . اعضای این شورا و رئیس آن با انتخابات ساکنان مقیم منطقه انتخاب می شوند .

 

نکته :
 

شوراهای عمومی مناطق دارایی های شورا را مدیریت می کنند ، به امور اداری می پردازند و برای رفاه شهروندان اقدامات مستقلی به عمل می آورند . نیز می توانند در چهارچوب قانون به تصویب مقررات بپردازند .

 

امور بنیادی در شوراهای شهر و بخش و روستا مستقلاً انجام می شود و به امور در سطوح وسیع تر در شوراهای استان رسیدگی می شود .

در صورت احراز مغایرت قوانین مصوب شوراهای استان با اصول قانونگذاری و یا مصالح عمومی ، هر یک از وزرا می تواند درخواست اصلاح قانون را صادر کند ، اما اساساً استقلال و خود گردانی شوراهای عمومی مناطق باید همیشه مد نظر باشد .

به رئیس شورای استان “ استاندار ” و به رؤسای شوراهای شهر و بخش و روستا شهردار ، بخشدار و دهدار می گویند .

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 

نظام مالیات و دارایی

کسانی که در ژاپن زندگی می کنند باید لزوماً به کشور ژاپن و یا شوراهای عمومی مناطق مالیات بپردازند . مالیات در ژاپن بر دو قسم است که اولی را دولت اخذ می کند ( مالیات کشوری ) و دومی را شوراهای عمومی مناطق ( مالیات منطقه ای ) .

هر یک از این مالیات ها بسته به نوع پرداخت به دو دسته “ مالیات مستقیم ” و “ مالیات غیر مستقیم ” تقسیم می شوند .

 

نکته :
 

از مالیات های کشوری نوع مستقیم می توان به مالیات بر درآمد ، مالیات بر اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) ، مالیات بر ارث و مالیات بر انتقال سرمایه اشاره کرد . و از مالیات های غیر مستقیم می توان از مالیات بر مصرف ، مالیات مشروبات الکلی ، مالیات سیگار ، مالیات گاز و نفت ومالیات بر وزن خودرو نام برد .

از مالیات های منطقه ای استانی می توان به مالیات ساکنان استان ، مالیات بر کار ، مالیات بر خرید اموال غیر منقول و مالیات بر خرید خودرو نام برد .

از مالیات های منطقه ای شهر و بخش و روستا می توان به مالیات ساکنان شهر و بخش و روستا ، مالیات مستغلات ، مالیات خودروهای سبک و غیره نام برد .

 

مالیات هایی که بدین ترتیب اخذ می شوند را دولت و شوراهای عمومی مناطق مدیریت می کنند .

خدماتی که شوراهای عمومی مناطق ارائه می کنند نیز باید از محل اخذ مالیات ها تأمین اعتبار شود ، اما در حقیقت بین درآمدهای شوراهای عمومی مناطق مختلف اختلاف وجود دارد و اخذ مالیات به تنهایی نمی تواند تأمین کننده تمامی منابع مالی لازم باشد .

 

نکته :
 

بدین دلیل دولت با تنظیم اختلاف منابع مالی شوراهای عمومی مناطق با تقسیم مجدد مالیات های اخذ شده در مناطق و نیز کلیه منابع مالی بین شوراهای عمومی مناطق ، شرایطی فراهم می آورد که تمامی شهروندان به طور یکنواخت از خدمات مختلف بهره مند شوند . به این نظام ، “ نظام انتقال مالیات در مناطق ” می گویند .

 

 

شرح بودجه ژاپن در سال 2007 به قرار زیر است 

1- ملت ژاپن با فعالیت از طریق نمایندگان پارلمانی که عادلانه انتخاب می شوند ، برای ما و نوادگان ما از ثمره اتحاد ملل مختلف و موهبت صلح در سراسر خاک ژاپن دفاع می کنند و به واسطه فعالیت های دولت از بروز مجدد فاجعه جنگ جلوگیری کرده ، با اعلام قرار داشتن حق حاکمیت در اختیار مردم ، به تعیین قانون اساسی می پردازند .

در وهله اول سیاست ودیعه رسمی ملت است و صلاحیت خود را از ملت می گیرد و قدرت آن در اختیار نمایندگان ملت است و منافع آن به ملت می رسد . این برای نوع بشر اصلی جهانی است و قانون اساسی مبتنی بر این اصل است . ما هرگونه قانون ، قانون اساسی ژاپن یا فرامین امپراطوری مغایر با آن را مردود می دانیم .

 

نکته :
 

ملت ژاپن خواهان صلح دائمی هستند ، آرمان متعالی روابط بین انسان ها را عمیقاً درک می کنند ، به صداقت و عدالت ملل صلح دوست اعتماد دارند و برای حفظ امنیت و زندگی ما همت گماشته اند .

 

می خواهیم در جامعه ای بین المللی که برای حذف دائمی برده داری ، ظلم ، استبداد و تحجر از روی زمین کمر همت بسته است ، جایگاهی غرورآمیز داشته باشیم .  تأکید می کنیم که تمام مردم دنیا حق دارند به طور برابر از هراس و کمبود رهایی یابند و در صلح زندگی کنند .

اعتقاد داریم هیچ حکومتی نباید صرفاً به امور کشور خود مشغول شود و سایر کشورها را نادیده بگیرد و قواعد اخلاق سیاسی امری جهان شمول است و وظیفه هر کشوریست که با تبعیت از این قواعد ، صلح را در کشور خود جاری سازد و با کشورهای دیگر روابطی برابر برقرار سازد .

ملت ژاپن به شرافت کشور سوگند یاد می کنند که برای نیل به این آرمان و عقیده متعالی تمام توان خود را به کار گیرند .

 

2- اصل یکم قانون اساسی ژاپن : “ امپراطور نماد کشور ژاپن و نماد یکپارچگی ملت ژاپن است “

3- اصل چهارم قانون اساسی ژاپن : “ امپراطور صرفاً امور حکومتی تعیین شده در این قانون را انجام می دهد و قدرت دخالت در سیاست های کشور را ندارد “

4- اصل چهل و یکم قانون اساسی ژاپن : “ مجلس بالاترین نهاد دارای قدرت سیاسی و تنها نهاد قانون  گذار کشور است “

5- اصل شصت و پنجم قانون اساسی ژاپن : “ قدرت امور اجرایی در اختیار دولت است “

6- دادگاه ویژه قضات ، نهادی مستقل از بدنه مجلس است

7- اصل شصت و ششم قانون اساسی ژاپن : “ کابینه به موجب قانون از نخست وزیر به عنوان رییس هیأت و سایر وزیران تشکیل میگردد . “

8- اصل هفتاد و ششم قانون اساسی ژاپن : “ حق اجرای عدالت به طور کامل در اختیار دیوان عالی و دادگاه های تالی ای است که به موجب قانون بر پا می شوند “

9- اصل سی ام قانون اساسی ژاپن : ” افراد کشور به پرداخت مالیات به نحوی که قانون معین میکند ، موظف میباشند . ”

 

————-    سیاست و اقتصاد ژاپن    ————-

 


راهنمای جامع تجارت با ژاپن

راهنمای جامع صادرات ، واردات ، بازرگانی و تجارت کشور ژاپن با ایران و دیگر کشورهای جهان را به صورت جامع در لینک زیر مطالعه و آموزش ببینید .

 

درباره کشور ژاپن بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات در خصوص کشور ژاپن به لینک زیر مراجعه نمایید :

 


مقالات مرتبط با سیاست و اقتصاد ژاپن

 

بررسی کلی کشور ژاپن

لیست بانک های مهم کشور ژاپن

قانون و مقررات ژاپن در فعالیتهای اقتصادی و تجاری

آدرس سایت های سازمان های دولتی ژاپن و وزارتخانه ها

صادرات به ژاپن

تحلیل فرهنگ و اجتماع کشور ژاپن

منابع اطلاعاتی کشور ژاپن

واردات از ژاپن

قانون اساسی ژاپن

نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 18 ساعت قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
لزوم صدور گواهی مبدا برای محصولات سبزی و صیفی با عنایت به جلسه شورای.معاونین مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ و مصوبات جلسه روز...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
جزئیاتی از شیوه جدید رفع تعهد ارزی/ صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می شود...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
سیستمی شدن تبصره های 1و 2 ذیل بند 2 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در سامانه...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
“آشنایی با اتاق تعاون ایران ”اتاق تعاون به عنوان عالیترین نهاد مردمی بخش تعاونی کشور تمامی مساعی خود را برای...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما