واردات از چین

برگزاری دوره آموزش صادرات واردات

واردات از چین

 

آنچه که در این مقاله خواهید خواند :

  • کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشور چین
  • مزایای واردات از چین
  • لیست برخی از کالاهای صادر شده از چین به ایران
  • چند گام برای یافتن تولیدکنندگان در چین
  • بهترین سایت ( بازار )‌ های B2B در چین
  • مراحل واردات از چین
  • هزینه واردات از چین
  • کاهش هزینه های واردات کالا از چین
  • انواع روش های حمل بار از چین به ایران ( هوایی و دریایی )
  • عوامل موثر در قیمت گذاری حمل کالا از چین به ایران و سایر کشورها
  • مهم ترین نمایشگاه های چین به همراه تاریخ برگزاری
  • انواع کلاهبرداری تجاری
  • هشدارهای لازم جهت تجارت با شرکت های چینی
  • ویژگی های جدید پروانه کسب و کار در چین
  • سرمایه گذاری و انتخاب ساختار حقوقی فعاليت تجاری در چين
  • مالیات ها
  • فرهنگ مذاکرات تجاری
  • آداب مذاکرات تجاری

 

واردات از چین

 

کشور چین از دیرباز بزرگترین شریک تجاری ایران بوده و بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشورمان را تامین می کند. به دلیل محدود شدن مراودات تجاری ایران با سایر کشورها، واردات از چین در سال های اخیر افزایش یافته است.

علاوه بر این کشور چین به خاطر تولیدات انبوه با استفاده از فناوری روز دنیا، دستمزد پایین کارگر و همچنین دستکاری در نرخ ارز، توانسته است کالاهای با کیفیت اما با قیمت پایین تر نسبت به کشورهای دیگر تولید کند. به این ترتیب در سال های اخیر چین توانسته است به میزان زیادی بازار کل دنیا را احاطه کند.

فیلم آموزشی « آموزش جامع تجارت با چین و واردات از چین »

 

کاربران عزیز :

فایل پاورپوینت تجارت با چین به صورت کاملا رایگان در اختیار شما گذاشته شده است. جهت مشاهده و دانلود فایل PDF می توانید با عضویت در سایت ixport به لینک دانلود دسترسی داشته باشید.

آموزش جامع تجارت با چین و واردات از چین

 


وضعیت واردات از چین به چه صورت است؟

 

از گذشته‌های دور تا به حال کشور چین یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شده و در حال حاضر نیز حجم بالایی از صادرات و واردات ایران به این کشور اختصاص یافته است.

در سالیان گذشته نیز آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که معمولا دو کشور چین و امارات متحده عربی به ترتیب رتبه اول و دوم را در صادرات کالا به ایران دارند. آمارهای گمرک در سال ۹۷ نیز حاکی از آن است که همچنان کالاهای چینی با اختلاف در صدر کالاهای وارداتی به ایران هستند.

کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که بعد از چین کالاهای آن ها به ایران وارد می‌شود و در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند. در زمینه صادرات نیز آمارهای رسمی منتشر شده در سالیان گذشته نشان می‌دهد که معمولا صادرات به عراق در رتبه اول و بعد از آن چین در رتبه دوم قرار داشته است.

 

به عنوان مثال

آمارهای سه ماهه از تجارت در سال ۹۸ نشان می‌دهد که این کشور هم در صادرات و هم واردات رتبه اول را در تجارت با ایران داشته است. به طوری که در این مدت به میزان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالا از چین به ایران وارد شده و کمی بیش از این مقدار نیز از ایران به چین کالا صادر شده است.

 

حجم بالای تجارت با این کشور آسیایی باعث شده تا بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی به فکر واردات از چین باشند. به نحوی که در سالیان اخیر موضوعاتی مانند واردات لباس از چین یا واردات گوشی از چین به دغدغه بسیاری از تجار تبدیل شده است. با این حال، هنوز برای بسیار از این افراد چگونگی واردات کالا به کشور مورد سوال بوده و از آن اطلاع خاصی ندارند.

 


آمار واردات از کشور چین

 

مجموع صادرات کالا ی کشور چین در سال ۲۰۱۷ ، ۲.۴۱ تریلیون دلار بود که همین امر این کشور را به بزرگ ترین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرد. بیشترین کالای صادراتی چین به ترتیب شامل صادرات ماشین آلات ، صادرات منسوجات ، صادرات کالاهای متفرقه ، صادرات فلزات ، صادرات مواد شیمیایی ، صادرات پلاستیک و لاستیک ، صادرات سازه ها ، صادرات کلاه و کفش می باشد.

کالاهای صادراتی چین ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند. با کلیک کردن روی هر محصول در نمودار می توانید در خصوص صادرات آن محصول اطلاعات بیشتر دریافت نمایید.

 

 


کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشور چین

 

کشورهای برتر مقصد کالاهای صادراتی کشور چین عبارتند از :

      • ایالات متحده آمریکا
      • تایوان
      • ژاپن
      • آلمان
      • کره جنوبی
      • استرالیا

بیشترین مقصد صادرات به ترتیب در قاره های آسیا، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و اقیانوسیه می باشد. صادرات کالاها به کشورهای مقصد از چین ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند. با کلیک کردن روی هر کشور ( یا قاره ) در نمودار می توانید در خصوص صادرات کالا به آن کشور ( یا قاره )، اطلاعات بیشتر دریافت نمایید.

 


مزایای واردات از چین

 
  • قیمت کالاهای چینی بسیار ارزان است

کشور چین با به کارگیری نیروی کار ارزان قیمت توانسته است انواع و اقسام کالاهای مختلف را با قیمت تمام شده بسیار پایین تر به بازار عرضه کند و همین امر اکثر تاجران را در سراسر دنیا به سوی خرید از این کشور جلب کرده است. در واقع کاهش هزینه واردات می تواند برای تاجران بسیار سودمند باشد، همچنین ارائه کالاهای وارداتی با قیمت مناسب منجر به جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش خواهد شد.

  • کشور چین تولید کننده کالاهای منحصر به فرد و نادر است

اکثر تولیدکنندگان چینی همواره از نوآوری های ویژه ای در ساخت محصولات خود استفاده می کنند، بر همین اساس کالاهای منحصر به فرد و کمیاب زیادی در چین تولید می شود. فناوری های جدید به کار رفته در کالاهای چینی می تواند فرصت فروش فوق العاده ای را در سراسر دنیا و همینطور کشور ما فراهم نماید چرا که تقاضای بازار برای استفاده از تولیدات جدید و نوآورانه چینی به طور فزاینده ای در تمام دنیا در حال افزایش است.

  • بسیاری از کالاهای چینی با بهترین کیفیت در دسترس هستند

بیشتر مردم فکر می کنند تمام کالاهای چینی بی کیفیت و بی دوام هستند در صورتی که این باور کاملاً اشتباه است. اکثر تولیدکنندگان چینی کیفیت محصولات خود را تضمین می کنند، همچنین شرایطی فراهم شده است تا قبل از خرید انبوه با ارسال نمونه بار و بررسی و آزمایش آن، از کیفیت محصول مطمئن شد و سپس اقدام به واردات انبوه کالای مورد نظر نمود. بنابراین ، هیچ نگرانی در مورد وارد کردن کالاهای ارزان و در عین حال با کیفیت وجود ندارد.

  • واردات از چین دارای حاشیه سود بالایی است

واردات کالا از چین به عنوان یکی از سودآورترین تجارت های بین المللی شناخته می شود. حتی در برخی مواقع که قیمت کالا در چین برای تاجران بسیار ارزان تمام می شود، واردات و فروش آن در کشوری دیگر سودی نزدیک به ۱۰۰ درصد را نیز به دنبال خواهد داشت.

  • با وارادات کالاهای چینی تجارت آنلاین شما سریع تر رشد خواهد کرد

اگر قصد آغاز یک تجارت آنلاین موفق را دارید به شما پیشنهاد می کنیم کالای خود را از بازار چین تامین نمایید. با این کار به طور خودکار تجارت شما به سرعت رشد خواهد کرد و به یک عرضه کننده بزرگ کالاهای وارداتی چینی تبدیل خواهید شد.

 

لیست برخی از کالاهای صادر شده از چین به ایران

 


چند گام برای یافتن تولیدکنندگان در چین

 
۱.نمایشگاه ها

نمایشگاه ها محلی هستند که شرکت ها و تولیدکنندگان محصولات و خدمات خود را برای جذب مشتری به نمایش می گذارند. نمایشگاه ها مکانی عالی برای ملاقات حضوری با تولیدکنندگان کالا و خدمات است که می تواند اطمینان خاطر بیشتری نسبت به یک شرکتی که هیچ گونه شناختی از آن ندارید، در خارج از کشور برای شما فراهم کند.

در نمایشگاه ها، خریداران می توانند به طور مستقیم با فروشندگان در ارتباط باشند و از آن ها سوال کنند. در گذشته که سایت ها و اینترنت نبود، نمایشگاه ها راه اصلی ایجاد روابط و تجارت بین تولیدکنندگان و فروشندگان بود. با بازدید از نمایشگاه ها، شما با تولیدکنندگان محلی ملاقات می کنید که می تواند در مورد تدارکات و حمل و نقل برای شما مفید باشد. در ادامه مقاله، برخی از مهم ترین مراکزی که در آن تولیدکنندگان متمرکز هستند آورده شده است. این لیست می تواند در جستجوها و انجام مسافرت های کاری بسیار حائز اهمیت باشد.

نقشه ای از مناطق (شهرهای) تولیدی در کشور چین

۲. سایت های تجارت آنلاین

Etradeasia یکی از بزرگترین سایت های تجاری جهان با بیش از ۷۰۰۰۰۰ عضو و یک میلیون محصول است. این سایت، مکانی عالی برای خریداران و تولیدکنندگان است. قطعا شما می توانید تولیدکنندگان مناسبی را در این سایت پیدا کنید. این گزینه نسبت به برخی از بازارهای عمده آنلاین کمتر شناخته شده است.

جهت مشاهده سایت Etradeasia ، وارد شوید

۳. شورای توسعه تجارت هنگ کنگ

شورای توسعه تجارت هنگ کنگ (HKTDC) بازوی بازاریابی بین المللی برای تولیدکنندگان مستقر در هنگ کنگ، معامله گران و ارائه دهندگان خدمات است. این سایت برای طیف وسیعی از محصولات، از قطعات و لوازم جانبی خودرو گرفته تا وسایل الکترونیکی، جواهرات، منسوجات و اسباب بازی ها است. تماس با تامین کنندگان بسیار ساده است. حتی یک جعبه پیام پاپ آپ نیز وجود دارد که به طور مستقیم از طریق ایمیل به تامین کننده ارسال می شود. قبل از اینکه در مورد تولید احتمالی محصول خود با آن ها تماس بگیرید.

جهت مشاهده شورای توسعه تجارت هنگ کنگ ، وارد شوید

 


بهترین سایت ( بازار )‌ های B2B در چین

 
  • سایت علی بابا

سایت علی بابا با تخمین ۲۷۹ میلیون خریدار فعال و ۸.۵ میلیون فروشنده فعال، بزرگترین فهرست تامین کننده جهان است. تا حد زیادی به عنوان سرویس B2B تنظیم شده است. بیشتر تولیدکنندگان Alibaba دارای MOQ (حداقل مقدار سفارش) هستند و این بدان معناست که شما باید به صورت عمده خرید کنید و این به معنی خرید کالا با قیمت خوب است.

شما می توانید تامین کنندگان و تولیدکنندگان را به سادگی با جستجوی محصول خود و عبارات “برچسب خصوصی” یا “سازنده” در نوار جستجو پیدا کنید. با این حال، اگر شما یک خریدار تأیید شده باشید، می توانید به فهرست دقیق تری در سایت Alibaba دسترسی پیدا کنید. این سایت به شما این امکان را می دهد تا تأمین کنندگان باتجربه را جستجو کنید، سوابق تجاری آن ها را مشاهده کنید، برخی از مشتریان اصلی آن ها را مشاهده کنید و سایر اطلاعات پیش زمینه را به دست آورید.

جهت مشاهده سایت علی بابا ، وارد شوید

  • سایت علی اکسپرس

سایت AliExpress ، متعلق به Alibaba است، اما برای ارائه خدمات به بازار دیگری ساخته شده است. در AliExpress تعداد زیادی تولیدکننده پیدا نخواهید کرد، اما نکته مثبت این است که می توانید سفارشات کمتری نیز ثبت کنید. اگر با سرمایه محدود می خواهید شروع کنید این سایت گزینه خوبی است.

 

  • Global Sources

Global Sources یک شرکت رسانه ای پیشرو در B2B و تسهیل کننده اصلی تجارت با چین است. دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ است. بیش از ۱ میلیون خریدار بین المللی، شامل ۹۵ مورد از ۱۰۰ خرده فروش برتر جهان، از Global Sources برای به دست آوردن اطلاعات محصول و شرکت استفاده می کنند. این سرویس ها همچنین راه حل های بازاریابی یکپارچه ای را برای ایجاد تصویر شرکت ها، بازده فروش و برنده شدن سفارشات خریداران در بیش از ۲۴۰ کشور به تامین کنندگان ارائه می دهند.

جهت مشاهده سایت Global Sources وارد شوید

  • made in china.com

Made-in-China.com توسط Focus Technology Co توسعه یافته است و توسط آن اداره می شود. Focus Technology پیشگام و پیشرو در زمینه تجارت الکترونیکی در چین است و در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد. این اطلاعات کاملترین، دقیق ترین و به روزترین اطلاعات را در مورد محصولات چینی و تأمین کنندگان چینی موجود در هر نقطه از وب فراهم می کند.

جهت مشاهده سایت made in china.com وارد شوید

  • Trade Key

Tradekey یک شرکت جهانی است که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و در بسیاری از کشورها حضور دارد. این یکی از بزرگترین بازارهای الکترونیکی بین المللی در سراسر جهان برای کشورهای صادرکننده و واردکننده محسوب می شود. این شرکت، بازرگانان را به راحتی با فروشندگان کل، خریداران، واردکنندگان و صادر کنندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان در بیش از ۲۴۰ کشور جهان متصل می کند. ماهانه میلیون ها نفر از TradeKey بازدید می کنند.

جهت مشاهده سایت Tradekey وارد شوید

  • China.cn

China.cn برای صنعت تولید چین و تجارت خارجی ایجاد شده است. China.cn در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و انقلابی بزرگ در صنعت چین ایجاد کرده است و به بیش از ۶۴ کشور کمک می کند.

جهت مشاهده سایت China.cn وارد شوید

  • DIY Trade

DIY Trade ، یکی از شناخته شده ترین (B2B) پلت فرم تجارت آنلاین در جهان با بیش از ۵ میلیون محصول می باشد. در سال ۱۹۹۹ با نام eBigChina.com راه اندازی شد و در مه ۲۰۰۶ به DIYTrade.com تغییر نام داد.

جهت مشاهده سایت DIY Trade وارد شوید

  • Hi Supplier

HiSupplier یکی از منحصر به فردترین سیستم عامل اشتراک تامین کنندگان در جهان است که تامین کنندگان واجد شرایط را به یک سایت مشترک برای به اشتراک گذاری منابع گرد هم آورده است. این سایت شامل ۲۶ صنعت خاص با بیش از ۱۰۰۰ زیر مجموعه است. این سایت همچنین انواع مختلفی از ابزارهای سفارشی را در اختیار شما قرار می دهد که به جستجوی تهیه کننده مناسب کمک می کنند.

جهت مشاهده سایت Hi Supplier وارد شوید

  • China Asean Trade

این وبسایت یک بستر تجارت بین المللی است که فرصتی را برای محافل صنعتی و تجاری برای خرید، فروش، عمده فروشی و پرداخت فراهم می کند. ChinaAseanTrade در ۱۰ سال اخیر تأسیس شده است. در ۱۰ کشور جهان کاربر دارند و بیش از ۶۸۰ میلیون نفر تجارت می کنند.

جهت مشاهده سایت China Asean Trade وارد شوید

 


مراحل واردات از چین

 

چند مرحله اصلی را برای واردات از این کشور به ایران باید بگذرانید. این مراحل عبارت است از:

  • انتخاب محصول

با توجه به شرایط کشور چین و همچنین شرایط واردات ایران، کالا را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید کالایی که انتخاب کردید، ممکن است در شهرهای مختلف چین، با کیفتی‌های متفاوت تولید شود. در نتیجه حواس‌تان به کیفیت محصول مورد نظرتان نیز باشد. چندین روش وجود دارد که می توانید محصولات خود را انتخاب کنید :

  • به خارج از کشور سفر کنید و مقدمات کار را به تنهایی انجام دهید.
  • محصولات را به صورت آنلاین دنبال کنید.
  • در نمایشگاه ها شرکت کنید.

 

نکته :

کالای مناسب برای واردات ، کالایی است که کوچک و سبک باشد. زیرا این امکان را برای شما فراهم می کند تا در واردات ، ذخیره سازی و سپس ارسال کالا به مشتریان خود، در هزینه ها صرفه جویی کنید.

 

  • اطمینان حاصل کنید که هیچ مانعی برای واردات کالای شما وجود ندارد

هنگامی که کالایی را برای واردات در نظر گرفتید، اطمینان حاصل کنید که از بروز موانعی مانند عدم رعایت استانداردهای ایمنی ، حقوق گمرکی بالا یا محدودیت های حامل جلوگیری می کند. به همین دلیل سعی کنید محصول شما در ابتدا با استانداردهای ایمنی و شرایط برچسب گذاری مطابقت کامل داشته باشد.

  • انتخاب فروشنده

پس از تصمیم گیری درباره محصول خود، قدم بعدی شما یافتن یک فروشنده مناسب است. برای اکثر واردکنندگان، بازار خرید و فروش، سایت Alibaba است. نکته مهم مورد توجه این است که تأمین کننده ای که در سایت Alibaba می یابید، ممکن است سازنده کالا نباشد بلکه به احتمال زیاد، یک شرکت عمده فروشی یا بازرگانی باشد. پس باید کارخانه، تولید کننده و یا شرکت مورد نظر را اعتبارسنجی کنید.

در چین فروشنده‌ ها چند دسته‌اند :

  • تولیدکننده
  • مونتاژ کننده
  • شرکت‌های بزرگ و کوچک
  • شرکت‌های وارد کننده

با توجه به گروه کالایی که انتخاب می‌کنید، فروشنده را می‌توانید از طریق سرچ در وب سایت‌های B2B، مثل علی بابا پیدا کنید که اطلاعات تماس تولیدکننده‌های چینی را به دست آورده و با آن‌ها مکاتبه کنید. در ادامه جهت مشاهده بهترین سایت های B2B ، مقاله معرفی بهترین سایت های B2B را مطالعه فرمایید.

  • دریافت مشخصات فنی و نمونه کالا

بهتر است برای آنکه از گول زدن برخی از فروشندگان چینی در امان بمانید، قبل از خرید، یک نمونه کالا دریافت کرده و به دقت آن را بررسی کنید. لیست قیمت را هم بگیرید.

 

  • دریافت اطلاعات گمرکی

در این قسمت باید از تعرفه گمرکی و شرایط ورود کالا به کشور باخبر باشید. هزینه‌های گمرکی و حمل و نقل را در نظر بگیرید و قیمت نهایی کالا را محاسبه کنید. قیمت نهایی، تمام هزینه‌های کالا از خرید تا ترخیص و حمل و نقل است.

 

  • دریافت پیش فاکتور

قبل از دریافت پرفورما یا همان پیش فاکتور بر سر قیمت و نحوه پرداخت و تحویل کالا توافق کنید. همزمان از چند شرکت چینی معتبر، پیش فاکتور دریافت کنید و بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را برای خرید نهایی انتخاب کنید.

  • ارسال حواله

باید بخشی از مبلغ را به صورت درآمد ارزی با دلار یا یوان حواله بزنید تا در صورت عدم موجودی کالا، تولید کننده اقدام به تولید کالای مورد نظر شما کند.

  • ثبت سفارش

در گذشته، ثبت سفارش، قبل از ورود کالا انجام می‌شد تا روند ترخیص زودتر انجام شود. اما در حال حاضر برای ثبت سفارش باید شماره قبض انبار را داشته باشید. بعد از ثبت سفارش کد اظهار کالا ( اظهارنامه گمرکی ) باید به سیستم گمرک ابلاغ شود که معمولا حدود یکی دو روز زمان می‌برد.

  • اینکوترمز

اینکوترمز ، شرایط حمل و نقل استاندارد است که باید بین فروشنده و خریدار توافق شود. در غیر اینصورت هیچ ناو هواپیمابر یا اقیانوس پیما، حمل و نقل را قبول نمی کند.

هنگام شروع کار با Incoterms ، به موارد زیر توجه کنید :

  • تحویل درب کارخانه Ex Works ( EXW ) :

در این روش فروشنده، کالا را در محل تولید و یا انبار کالا به خریدار تحویل می دهد و کلیه مسئولیت ها و هزینه ها، اعم از بارگیری، حمل و نقل، بیمه، گمرك و ریسک خرابی کالا بر عهده خریدار است.

  • تحویل در نقطه ای معین در کشور مبدأ ( FCA ) :

به معنای این است که فروشنده کالا را پس از ترخیص صادراتی در محل مقرر به حمل کننده تعیین شده از سوی خریدار تحویل می دهد. با توجه به اینکه محل تحویل کشور خریدار باشد، بارگیری با خریدار است و نقطه ریسک فرایند می باشد. هزینه حمل و بیمه با خریدار است، همچنین معمولاً و ( نه الزاماً ) عقد قرارداد حمل و بیمه به عهده خریدار می باشد.

  • Free On Board ( FOB ) :

فوب یا FOB زمانی اتفاق می افتد که فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی در بندر مبدأ عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و همچنین عقد قرارداد حمل از بندر تحویل، بیمه و بازرسی به عهده خریدار می باشد.

  • تحویل در پایانه کشور مقصد ( DAT ) :

این اصطلاح بدین معنی است که فروشنده تمام هزینه های حمل و نقل ( هزینه صادرات ، حمل ، تخلیه از حامل اصلی در بندر مقصد و هزینه های بندر مقصد ) و فرض قبول تمامی ریسک ها تا پایانه مقصد را عهده دار می شود. پایانه می تواند بندر، فرودگاه و مکان تبادل کالا تلقی گردد. ضمن اینکه حقوق ورودی، مالیات و هزینه های گمرکی برعهده خریدار می باشد.

  • تحویل در نقطه های معین در کشور مقصد ( DAP ) :

این اصطلاح می تواند برای تمامی حالات حمل و نقل استفاده شود و یا در فرآیندی که در آن بیش از یک حالت حمل ونقل وجود داشته باشد. فروشنده مسئول هماهنگی حمل و تحویل کالا، آماده سازی جهت انجام تخلیه بار از وسیله نقلیه، در محل مورد توافق می باشد. در این روش پرداخت مالیات و پوشش بیمه بر عهده فروشنده نمی باشد.

  • تحویل در کنار کشتی ( FAS ) :

محل خاتمه ریسک فروشنده کنار کشتی در بندر است. مسئولیت عقد و پرداخت هزینه حمل، بیمه و بازرسی به عهده خریدار است.

  • ترخیص کالا

خرید و ترخیص کالا یک فرایند پیچیده و زمانبر است. در ابتدا باید با طرف چینی خود مذاکره کنید و بعد از توافق بر سر قیمت، تعداد کالا، زمان تحویل و روش حمل و .. قرارداد را منعقد کنید. سپس قبل از ارسال محموله، کالا را از نظر کیفیت و سلامت و اصالت همان چیزی که سفارش داده‌ بودید بررسی کنید.

بعد از دریافت پیش فاکتور محموله را به گمرک چین منتقل می‌کنید. روال تشریفات گمرکی چین و حقوق گمرکی را طی کرده و محموله را آماده ارسال به گمرک ایران می‌کنید. معمولا کالاهای وارداتی چینی در گمرک بندرعباس ترخیص می‌شوند.

در این مرحله ثبت سفارش در وزارت بازرگانی انجام می‌شود که برای این کار نیاز به کارت بازرگانی دارید. اگر کالای شما نیاز به استاندارد اجباری داشته باشد، به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و اگر باید از نهاد یا ارگانی خاصی مجوز ورود بگیرد، در این مرحله انجام می‌شود. برای ترخیص کالا از گمرک شما به قبض انبار، بارنامه ، پکینگ لیست ، پیش فاکتور و گواهی مبدا نیاز خواهید داشت.

 


هزینه واردات از چین

 

هزینه‌های به موارد زیادی بستگی دارد. هزینه‌ها شامل خرید کالا در مبدا که فوب کالا نامیده می‌شود، هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری، باربری، تخلیه، کارشناسی کالا و… است. جمع هزینه‌های زیر، قیمت واردات کالا را به شما می‌دهد.

قیمت خرید کالا از کارخانه چین که معادل حواله یوان و کارمزد آن است.

  • هزینه برداشت کالا از کارخانه تا بندر یا فرودگاه
  • ترخیص از گمرک چین و حمل هوایی یا دریایی به گمرک ایران
  • ترخیص کالا از گمرک ایران
  • خروج از گمرک ایران و حمل تا انبار موردنظر

با جمع مبالغ فوق، هزینه واردات از چین را می‌توانید محاسبه کنید.

 


کاهش هزینه های واردات کالا از چین

 
  • یافتن بهترین تعرفه واردات و ارزش گمرکی :

در شرایط امروز، گمرک هرروز تغییرات بسیار زیادی در تعرفه ها و ارزش ها گمرکی دارد. به طوری که به صورت روزانه ارزش های گمرکی در TSC دائما تغییر می کند و تجار بایستی همیشه برای ترخیص کالا از گمرک به دنبال بهترین تعرفه ها باشند، کافی است یک تعرفه اشتباه در ثبت سفارش و بارنامه ثبت شود. همین می تواند ترخیص کالای شما را با مشکل روبه رو کند.

خیلی از اوقات کالای شما نیازمند استاندارد اجباری و دریافت سایر مجوزات ترخیص کالا نیست اما صاحب کالاها و تجار چه عمدا و چه سهوا تعرفه HS کد اشتباهی را در بارنامه ثبت می کنند که این خود باعث هزینه های جبران ناپذیر برای شما خواهد شد. برای مصون ماندن از این شکل از اشتباهات جبران ناپذیر بایستی یک مشاور متخصص در زمینه گمرکی همیشه پیش از ارسال محموله از چین، همراهتان باشد تا بتوانید بهترین روش های واردات از چین را اتخاذ کنید.

 

در مورد TSC بیشتر بدانیم :

Tariff Specification Code یا همان TSC ، کد شناسه ی کالا است که نشان دهنده ی ارزش کالا می باشد. این کد چهار رقمی بر اساس مشخصات فنی، فیزیکی، شیمیایی و مدل تعیین می شود
این کد در انتهای کد HS قرار می گیرد و یک کد ۱۲ رقمی ایجاد می نماید. برای آشنایی با این کد، مقاله HS Code یا کد بین المللی کالا چیست؟ را مطالعه نمایید.

 

  • تخصیص ارز به صورت حواله یوان و یا حواله دلار با کمترین نرخ تبدیل ارز :

در صورتی که برای واردات از چین از ارز متقاضی به صورت حواله یوان و حواله دلار استفاده می کنید، حتما به دنبال نرخی مناسب حواله یوان باشید. استفاده از حواله یوان با نرخ تبدیل مناسب می تواند باعث کاهش هزینه های نهایی واردات از چین برایتان خواهد شد.

  • استفاده از ارز مبادله ای در صورت تعلق گرفتن ارز مبادله ای :

در صورتی که می خواهید واردات از چین شما با کاهش هزینه زیاد روبه رو باشد و به کالای شما ارز مبادله ای تعلق می گیرد، حتما از ارز مبادله ای استفاده کنید. ارز مبادله ای همانند یارانه ای است که دولت برای واردات برخی از کالاها به تجار می دهد و این باعث می گردد تا شما بتوانید هزینه های واردات از چین را به شکلی محسوس کاهش دهید. خصوصا اگر ماخذ شما ۵ یا ۱۰ درصد باشد بسیار عالی است.

  • کاهش زمان ترخیص کالا با استفاده از اظهار صحیح کالا در گمرک :

برای ترخیص کالا از گمرک روش های صحیح را دنبال کنید. از مشاوران و ترخیصکار یا کارگو حرفه ای توقع داشته باشید که کالایتان را در سریع ترین زمان ممکن ترخیص کنند.

  • حمل کالا به صورت دریایی از چین به جای حمل هوایی از چین :

حمل کالا به صورت دریایی از چین باعث کاهش چشمگیر هزینه های واردات از چین خواهد شد. البته گاهی اوقات زمان خیلی مهم است و مجبور هستید که کالایتان را به صورت هوایی وارد کنید. بنابراین حمل هوایی با توجه به اینکه احتمالا به صورت CPT است، باعث می شود شما هزینه هنگفتی نیز برای ترخیص کالا از گمرکات متحمل شوید. زیرا هزینه حمل نهایی در هزینه های ترخیص کالا تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه به توضیح حمل هوایی و دریایی بار از چین می پردازیم…

 


حمل بار هوایی از چین به ایران

 

حمل بار هوایی از چین به ایران یکی از اصلی ترین روش های واردات کالا از چین به ایران می باشد. طی سالیان گذشته بسیاری از تجار و بازرگانان و واردکنندگان ایرانی بین سایر روش های حمل نظیر دریایی و یا ریلی شیوه حمل هوایی را برای حمل کالاهای خود از چین به ایران انتخاب می کنند. با توجه به وجود پروازهای متعددی که بین کشور چین و ایران وجود دارد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارائه می گردد. زمانی که برای انجام این کار تخمین زده شده است بین ۳ تا ۷ روز است.

شیوه حمل بار هوایی یکی از سریع ترین، امن ترین روش های واردات کالا از چین به ایران می باشد. در حال حاظر ایرلاین های متعددی نظیر ماهان، ایران ایر، قطر ایرلاین، ترکیش ایرلاین و امارات دارای پرواز از شهرهای اصلی کشور چین مانند شنژن، گوانجو، شانگهای، پکن به ایران ( فرودگام امام خمینی ) دارای خدمات حمل بار هوایی می باشند که هر کدام دارای ویژگی ها و تعرفه متفاوتی می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت شروع فرایند ترخیص کالا در گمرک فرودگاه

قبل از شروع فرایند ترخیص صاحبین بار باید پیش نیازهای زیادی را برای شروع فرایند ترخیص کالای خود آماده نماید که گاها آماده سازی این موارد هزینه و زمان بر می باشد. در این بخش لیستی از مدارکی که شما برای ترخیص کالاهای خود از گمرک فرودگاه امام خمینی نیاز دارید را در قالب ۳ دسته بندی ذکر می کنیم :

مدارک مربوط به خرید کالا

  • پروفرما (از فروشنده دریافت گردد)
  • پکینگ لیست ( فهرست عدلبندی ) (از فروشنده دریافت گردد)
  • گواهی مبدا (از فروشنده دریافت گردد)

مدارک مربوط حمل و نقل

  • ترخیصیه (از شرکت حمل دریافت گردد)
  • قبض انبار (از شرکت حمل دریافت گردد)
  • بارنامه اصلی (از شرکت حمل دریافت گردد)
  • بیمه نامه (از شرکت حمل دریافت گردد)

مدارک ثبت سفارش گمرک و تعیین منشا ارز

  • کد ثبت سفارش (قبل از ورود کالا صاحب کالا باید اقدام نماید)
  • کارت بازرگانی (قبل از ورود کالا صاحب کالا باید اقدام نماید)

مجوزهای ضمن ترخیص

  • اخذ مجوز استاندارد (در صورت نیاز)
  • اخذ سایر مجوزهای قانونی از قبيل بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، فرهنگ و ارشاد، قرنطينه نباتی و… (در صورت نیاز)

چه ایرلاین هایی دارای پرواز از چین به ایران هستند ؟

در حال حاضر به دلیل تحریم های آمریکا ایرلاین های کمتری دارای پرواز از چین به ایران می باشند ولی در شرایط عادی ایرلانی های زیر دارای سرویس های حمل بار از مبدا چین به مقصد ایران می باشند:

  • ماهان ایر
  • ایران ایر
  • ترکیش ایرلاین
  • امارات
  • قطر ایرویز
  • عمان ایر
  • کویت ایر

هر کدام از این ایرلاین ها دارای شرایط، هزینه و زمان حمل مخصوص به خود را دارا می باشد که صاحبین کالا با توجه به شرایط خود یکی را انتخاب کنند.

کدام شهرهای چین دارای پرواز برای حمل بار به ایران هستند ؟

به صورت عادی ۴ شهر اصلی چین دارای پرواز به مقصد ایران را دار می باشند. این شهرها عبارتند از:

  • شنژن
  • گوانجو
  • شانگهای
  • پکن

کدام شهرهای ایران امکان پذیرش بار هوایی از چین را دارا می باشند ؟

در سال ۲۰۱۹ به علت تعدد پروازهای خارجی و ایرلاین های فعال در کشور به جز فرودگاه امام خمینی در تهران ۳ فرودگاه دیگر دارای پروازهای غیر مستقیم از چین بودند که این امکان را به صاحبین کالا می داد تا کالاهای خود را به گمرکاتی جز گمرک فرودگاه امام خمینی ارسال نمایند. این فرودگاه ها به شرح ذیل می باشند:

  • فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد
  • فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز
  • فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز


حمل دریایی بار از چین به ایران

 

برای حمل بار شما از چین به ایران و سایر کشورها به صورت دریایی، محدودیت ها بسیار کمتر است. معمولا شرایط حمل دریایی آسان تر از حمل هوایی بوده و بسیاری از بازرگانان، تمایل دارند تا کالاهای خود را، به صورت دریایی به ایران ارسال نمایند. کالاها، با کانتینر و به وسیله ی کشتی بارگیری شده و در اسکله شهید رجایی واقع در بندرعباس ایران، تحویل داده می شوند.

به این منظور می توان از سرویس های حمل کانتینری از چین به ایران، حمل خرده بار و همچنین حمل محمولات به صورت بالک (فله) که توسط خطوط کشتیرانی از بنادر ذیل به سمت بندر عباس (گمرک شهید رجایی) در حال سرویس دهی می باشند، استفاده نمود.

بنادر کشور چین :
  • حمل دریایی از شانگهای Shanghai
  • حمل دریایی از تیانجین Tianjin
  • حمل دریایی از دالیان Dalian
  • حمل دریایی از کینگ دائو Qingdao
  • حمل دریایی از نانجینگ Nanjing
  • حمل دریایی از ژیامن Xiamen
  • حمل دریایی از شنزن Shenzhen
  • حمل دریایی از فوشانFoshan
  • حمل دریایی از گوانجو Guangzhou
  • حمل دریایی از هنگ کنگ Hong Kong

باتوجه به این که زمانی که برای حمل دریایی از چین صرف می شود چیزی حدود ۳۵ الی ۵۵ روز است، لذا استفاده از این روش جهت حمل محمولاتی که بیشتر حجیم و وزین باشند، به صرفه بوده و برای حمل محمولات سبک تر بهتر است از سرویس های حمل هوایی از چین استفاده شود.

 


عوامل موثر در قیمت گذاری حمل کالا از چین به ایران و سایر کشورها

 
  • تاثیر وزن و حجم بار، بر هزینه حمل بار از چین

وزن و حجم بار شما، تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده ی ارسال کالا از چین دارد. هرچه وزن بار شما بیشتر باشد، قیمت تمام شده برای هر کیلو بار هوایی و دریایی از چین، برای شما کمتر خواهد شد. این مسئله در مورد حجم بار هم صدق می کند.

  • تاثیر وزن حجمی بر قیمت ارسال بار از چین

چنانچه کالای شما به صورت بار حجمی محسوب شود، این مسئله در هزینه تمام شده ی شما بسیار موثر است. وقتی بار شما در هر متر مکعب بیشتر از ۱۶۷ کیلوگرم باشد، بار شما حجمی محسوب می شود.

  • قیمت کرایه حمل شرکت های حمل هوایی و دریایی

عامل مهم دیگر در ارزیابی قیمت ارسال بار از چین، شرکت های حمل بین المللی هستند. چه در حمل دریایی و چه در حمل هوایی، داخلی یا خارجی بودن شرکت حمل، اثر بسیار زیادی در هزینه های حمل دارد. خطوط کشتیرانی داخلی و خطوط کشتیرانی خارجی قیمت های متفاوتی دارند. همچنین قیمت حمل هوایی خطوط پروازی داخلی، با قیمت های حمل خطوط هوایی خارجی متفاوت می باشند. اینکه شما کدام شرکت را برای ارسال کالای خود از چین به ایران انتخاب می کنید، تاثیر مستقیمی بر قیمت حمل بار شما دارد.

  • قیمت متفاوت ارسال بار از شهرهای مختلف چین

بدیهی است که با وسعت پهناور کشور چین، ارسال بار از شهرهای مختلف آن به ایران و دیگر نقاط جهان، هزینه های متفاوتی دارند. برای مثال هزینه ی ارسال بار از پکن با هزینه ارسال بار از گوانگجو متفاوت است. برخی شهرها دارای بندر بوده و برای حمل دریایی قیمت مناسب تری دارند. و برخی شهرها دارای فرودگاه بین المللی بوده و برای حمل بار هوایی هزینه های مناسبی دارند.

 


مهم ترین نمایشگاه های چین به همراه تاریخ برگزاری

 
  • نمایشگاه کانتون (نمایشگاه واردات و صادرات چین)

نمایشگاه کانتون یا همان نمایشگاه گوانجو بزرگترین نماشگاه تجاری چین است و در فاز اول آن همه نوع کالای صنعتی از اجناس الکتریکی گرفته تا وسایل نقلیه به نمایش گذاشته می شود.

در فاز دوم نمایشگاه کانتون نیز انواع کالاهای مصرفی و اجناس هدیه

در فاز سوم نمایشگاه کانتون نیز انواع لباس، کالاهای دارویی و محصولات سرگرمی و تفریحی به نمایش گذاشته می شود.

این نمایشگاه در دو دوره بهار و پاییز برگزار می شود. نکته دیگر اینکه بیشترین خریداران و شرکت کنندگان نمایشگاه کانتون چین اهل کشورهای آسیایی هستند. اما با این حال، حدود ۱۰% کسانی که از این نمایشگاه بازدید می کنند، اهل اروپا، آمریکا و روسیه هستند.

 

تاریخ برگزاری نمایشگاه کانتون:

در فصل بهار در تاریخ ۱۵ تا ۱۹ آوریل (فاز اول)، ۲۳ تا ۲۷ آوریل (فاز دوم) و ۱ تا ۵ می (فاز سوم) و در فصل پاییز در تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اکتبر (فاز اول)، ۲۳ تا ۲۷ اکتبر (فاز دوم) و ۳۱ اکتبر تا ۴ نوامبر (فاز سوم)

 

  • نمایشگاه کالاهای ایوو چین

شرکت در نمایشگاه کالاهای ایوو چین که در شهر ایوو برگزار می شود و مناسب کسانی است که به دنبال خرید اجناس عمده با قیمت های ارزان هستند. نکته مهمی که باید درباره این نمایشگاه در چین بدانید، این است که قیمت های اجناس آن کمی پایین تر از قیمت اجناس نمایشگاه گوانجو است. نکته جالبی که باید درباره این نمایشگاه در چین بدانید، این است که این نمایشگاه ده ها هزار نفر را از آفریقا، جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا به خود جذب می کند که همگی به دنبال خرید جنس از این نمایشگاه و فروش آن در کشور خودشان هستند.

 

تاریخ برگزاری نمایشگاه کالاهای ایوو چین :

این نمایشگاه در چین در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ اکتبر برگزار می شود. البته در دیگر ایام سال نیز دایر است و در همه ایام سال، هزاران فروشنده اجناس خود را در بخش اصلی آن به فروش می رسانند.

 

  • نمایشگاه بین المللی اتومبیل پکن

نمایشگاه بین المللی اتومبیل پکن یکی از مهم ترین نمایشگاه های چین است و در آن اتومبیل های تمامی کمپانی های مطرح دنیا به نمایش گذاشته می شود. این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه اتومبیل چین است و یکی از ۵ نمایشگاه برتر اتومبیل جهان تلقی می شود. جالب است بدانید که کشور چین بزرگترین صنعت ماشین سازی دنیا را دارد و گفته می شود که سایز این نمایشگاه تا ۱۰ سال بعد دو برابر خواهد شد و به این ترتیب بزرگتر از مجموع نمایشگاه های اتومبیل آمریکا، کانادا، اروپا، روسیه و ژاپن خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه بزرگی این بازار و پتانسیل هایی که دارد و قیمت های پایین آن باعث شده که نماشگاه بین المللی اتومبیل پکن تا این اندازه محبوب شود.

محصولات موجود در نمایشگاه بین المللی اتومبیل پکن: اتومبیل و اکسسوری های آن

 

تاریخ برگزاری نمایشگاه بین المللی اتومبیل پکن :

هر دو سال یکبار با تاریخ نامشخص

 

  • نمایشگاه بائوما چین

نمایشگاه بائوما چین که در خصوص دستگاه های ساخت و ساز، ماشین آلات ساخت مصالح، وسایل نقلیه ساخت و ساز و تجهیزات مربوطه برگزار می شود، یکی از دیگر از مهم ترین نمایشگاه های چین است. نمایشگاه بائوما چین نمایشگاهی است که همیشه نظر شرکت ها و کمپانی های حوزه ساخت و ساز را به خودش جلب می کند.

نکته مهمی که باید در این زمینه، این است که چین بزرگترین صنعت ساخت و ساز دنیا را دارد و با این حساب، می توان گفت که نمایشگاه بائوما چین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به هر حال این یک واقعیت است که نمایشگاه بائوما چین بزرگترین نمایشگاه ساخت و ساز آسیا است و در آن همه نوع تجهیزات ساخت و سازی پیدا می شود.

 

تاریخ برگزاری نمایشگاه بائوما چین :

هر دو سال یکبار برگزار می شود. تاریخ برگزاری نمایشگاه بعدی ۲۴ تا ۲۷ نوامبر است.

 

  • نمایشگاه صادرات و واردات شرق چین

نمایشگاه صادرات و واردات کالای شرق چین که با نام نمایشگاه صادرات و واردات شانگهای نیز شناخته می شود، بزرگترین نمایشگاه منطقه است. سرمایه گذاری این نمایشگاه توسط شهرهای و استان های شرق چین انجام می شود و خریداران از ۱۰۰ کشور مختلف در آن شرکت می کنند.

محصولات موجود در نمایشگاه صادرات و واردات شرق چین : لباس، پارچه، کالاهای مصرفی، انواع هدیه و کالاهای هنری

 

تاریخ برگزاری نمایشگاه صادرات و واردات شرق چین: ۱ تا ۴ مارس هر سال

 


انواع کلاهبرداری تجاری

 
  • کالای سفارش داده شده با استانداردهای مندرج در پروفرما همخوانی ندارد.
  • فروشنده ادعا می کند مبلغ واریزی شما را دریافت نکرده و احتمالا ایمیل شما هک شده است.
  • معامله با کلاهبرداران اینترنتی که وجود خارجی ندارند و خود را شرکت معتبر وانمود می کنند.

 


هشدارهای لازم جهت تجارت با شرکت های چینی

 

هدف خود را شناسایی یک شریک مطمئن تجاری قرار دهید نه به دست آوردن سود آنی و مقطعی

  • اطمينان از ميزان اعتبار و سابقه فعاليت شركت
  • انعقاد قرارداد تجاری ( مشورت های لازم با بخش حقوقی اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران و يا مركز داوری آن اتاق )
  • گنجاندن بند داوری در قراردادها
  • تا حد امكان از روش پرداخت نقدی ( واريز بخشی از مبلغ معامله قبل از دريافت كالا ) پرهيز نموده و تلاش نماييد از طريق بانكی و با افتتاح ال سی ( معرفی اعتبارات اسنادی LC ) معامله كنيد.
  • هرگونه اعلام تغيير شماره حساب طرف معامله را از طريق مكاتبه رسمی تأييد نماييد.
  • در نظر داشته باشيد شكايات واصله از شركت های فروشنده مواد شيميايی و معدنی در منطقه تيانجين و Hebei چين بسيار زياد است.

 


ویژگی های جدید پروانه کسب و کار در چین

 
  • پروانه کسب و اساسنامه شرکت، اسناد اولیه و اصلی ثبت شركت در چين هستند به شرط آنكه پروانه كسب جعلی نباشد.
  • بر اساس قوانينی كه از ماه مارس سال ۲۰۱۴ اعمال شده است شكل و محتوای پروانه كسب تغيير كرده است.
  • برخلاف گذشته كه پروانه كسب در قطع افقی چاپ می شد در نسخه جديد در قطع عمودی چاپ می گردد و حاوی يک كد QR است كه با فهرست بنگاه های ثبت شده معتبر كشور مرتبط می باشد.
  • الزام درج سرمایه اولیه در پروانه های جدید کسب برداشته شده است. اين اشاره به درصد سرمايه ثبت شده دارد كه يک شركت در واقع برای آغاز عمليات تجاری اش بايد پرداخت می كرد.
  • دو تغيير جزئی ديگر يكی مجاز شدن واحدهای اقتصادی متعدد برای اعلام يک آدرس ثبت شده در پروانه كسب و ديگری تغيير سيستم از چند پروانه كسب برای چند فعاليت اقتصادی به يک پروانه كسب استاندارد.
  • پروانه های جديد به شركت هايی كه تا تاريخ اول مارس ۲۰۱۴ تشکیل يا تجديد می شوند اعطا می شود. تمام شركت ها ملزم به اخذ پروانه جديد قبل از ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۵ هستند. در اين مدت، مطابق يک سيستم دوگانه هر دو پروانه قديم و جديد مورد استفاده خواهند بود.

 


سرمایه گذاری و انتخاب ساختار حقوقی فعاليت تجاری در چين

 
  • ايجاد دفتر نمايندگی (Representative Office)
  • تأسيس شركت مشترک (Joint Venture Company)

حداقل سرمايه ۳۰ هزار یوآن، حداقل ۲۵ درصد سهام

  • تأسيس شركت با مالكيت كاملاً خارجی ( Wholly Foreign Owned Enterprise )
  • تأسيس شركت بازرگانی با سرمايه خارجی (Foreign Invested Commercial Enterprise )

حداقل سرمایه يكصد هزار يوآن

  • محل و حوزه فعاليت شركت عوامل اصلی تعيين حداقل سرمايه ( fdi.gov.cn )

 


مالیات ها

 

انواع ماليات ها در سيستم مالياتی چين به شرح زیر می باشد :

  • ماليات بر در آمد شركت : ۲۵ درصد درآمد خالص
  • ماليات تجاری : بین ۳ تا ۲۰ درصد بسته به رشته فعاليت و به خدمات و فروش ملک تعلق می گيرد.
  • ماليات ارزش افزوده : بین ۱۳ تا ۱۷ درصد برای فروش، عرضه خدمات و واردات كالا
  • عوارض گمركی : متوسط ۹.۵ درصد

 


فرهنگ مذاکرات تجاری

 
  • چينی ها مذاكره كنندگان زيركی هستند
  • استراتژی شناخته شده مذاكره كنندگان چينی، ابراز فروتنی و احترام به طرف مقابل به منظور جلب ترحم و كسب امتياز.
  • تنها افراد بلند مرتبه از گروه مذاكره كننده صحبت می نمايند، لذا فردی كه در گروه بالاترين رتبه را دارد به عنوان سخنگو معرفی نماييد.
  • مذاكرات چينی ها، فرآيندگرا است و به كندی پيش می رود.
  • ساختار تصميم گيری در چين سلسله مراتبی است.
  • چينی ها به صورت آشكار”نه” نمی گويند و معمولاً از واژه های”در اين باره فكر خواهيم كرد“و يا “خواهيم ديد” استفاده می نمايند.

 


آداب مذاکرات تجاری

 
  • چينی ها از انجام دادن تجارت با شركت هایی كه نمی شناسند استقبال نمی نمايند و می بايست حتماً از طريق واسطه ای اينكار انجام گردد.
  • چينی ها ملاقات رو در رو را از تلفن و مكاتبه بيشتر ترجيح می دهند.
  • پيش از ورود به چين جهت مذاكره، مواردی را جهت معرفی شركت خود همچون رزومه به همراه فعاليت ها و خدمات به زبان چينی برای شركت مورد نظر ارسال نماييد.
  • توجه به مقام طرف چينی در زمان برقراری روابط بسيار مهم هستند و به خاطر داشتن اختلاف در رتبه و مقام در زمان برقراری ارتباط الزامی است.

 

کاربران عزیز :

جهت مشاهده و دانلود مقاله راهکارهای عملی و موثر تجارت با بازار چین « صادرات، واردات و سرمایه گذاری » وارد لینک زیر شوید

 

راهنمای تجارت کاربردی با کشور چین

راهنمای تجارت کاربردی با کشور چین ( نقشه راه توسعه تعاملات اقتصادی با چین ) ، تهیه شده در تیر سال ۱۳۹۴ توسط سازمان توسعه تجارت ایران ، که شامل مطالب موجود زیر می باشد :

      • نقشه راه توسعه تجارت با کشور چین
      • نمایه کلی اقتصاد چین
      • شاخص های مهم مربوط به زیرساختهای تجاری چین
      • مقاصد عمده صادراتی چین
      • آمار تجارت ایران با چین با مبدا ۲۰۱۴
      • و …


مبادلات تجاری چین با جهان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ ( ارزش : میلیارد دلار )

سال
۲۰۱۰ ۲۰۱۱ ۲۰۱۲ ۲۰۱۳ ۲۰۱۴ ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ ۲۰۱۷ ۲۰۱۸ ۲۰۱۹
صادرات
۱۵۸۰ ۱۸۹۹ ۲۰۵۰ ۲۲۱۰ ۲۳۴۰ ۲۲۷۴ ۲۱۱۹ ۲۲۵۵ ۲۴۹۴ ۲۴۹۹
واردات
۱۳۹۰ ۱۷۴۳ ۱۸۱۸ ۱۹۵۰ ۱۹۶۰ ۱۶۸۲ ۱۵۸۹ ۱۸۳۲ ۲۱۳۵ ۲۰۶۹
تراز تجاری
۱۹۸ ۱۵۶ ۳۳۲ ۲۶۰ ۳۸۰ ۵۹۲ ۵۳۰ ۴۲۳ ۳۵۹ ۴۳۰
 

صادرات به چین

مجموع واردات کالا کشور چین در سال ۲۰۱۷ ، ۱.۵۴ تریلیون دلار بود که همین امر این کشور را به ۲ مین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرده است.

مقاله ” صادرات به چین ” شامل اطلاعات کاملی در خصوص برترین کالاهای وارداتی چین ، کشورهای صادرکننده به چین ، بیشترین مبدا واردات از قاره ها به کشور چین ، به همراه نمودار های کاربردی و … می باشد.

برای مطالعه و بررسی بازار واردات چین از بخش ” صادرات به چین ” سایت ixport دیدن فرمایید.

نکات کاربردی بسته بندی کالا صادراتی

در بسیاری از کسب و کارها طراحی بسته بندی کالای صادراتی فرآیند بسیار مهم محسوب می­ شود و در صادرات یک محصول باید فاکتورهای زیادی را در این زمینه مد نظر قرار داد .
در این مقاله مباحثی هم چون : بررسی انواع بسته بندی کالا ی صادراتی ، بررسی استاندارد های بسته بندی صادراتی ، بررسی طراحی بسته بندی صادراتی ، اطلاع از قوانین بسته بندی کالا ، چگونکی بسته بندی کالا هایی مثل زعفران ، پسته ، خرما و … ، چالش ها و مشکلات در بسته بندی صادراتی ، لیست سایت های مفید در خصوص بسته بندی و … ، را مورد بررسی قرار داده ایم. برای مشاهده مقاله به بخش ” نکات کاربردی بسته بندی کالا صادراتی ” سایت ixport مراجعه نمایید.

تحلیل صادرات انواع گروه های کالایی

تحلیل گروه های کالایی مختلف به صادرکنندگان کمک می کند تا با مقایسه فرصت ها در کشورهای مختلف ، بازار صادرات کالا ی خود را بشناسند و تجارت موفق تری داشته باشند . این مقاله شامل تحلیل کالاهایی همچون :

 

 


راهنمای جامع تجارت با چین

راهنمای جامع صادرات ، واردات ، بازرگانی و تجارت کشور چین با ایران و دیگر کشورهای جهان را به صورت جامع در لینک زیر مطالعه و آموزش ببینید .

 

درباره کشور چین بیشتر بدانیم :
 

برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات در خصوص کشور چین به لینک زیر مراجعه نمایید :

 


مقالات مرتبط با واردات از چین

 

بررسی کلی کشور چین

۱۰۰ خوشه صنعتی چین

قانون و مقررات چین در فعالیتهای اقتصادی و چین

صادرات به چین

سیاست و اقتصاد چین

تحلیل فرهنگ و اجتماع کشور چین

منابع اطلاعاتی کشور چین

گواهی اجباری ccc جهت صادرات کالا به چین

قانون اساسی چین

آدرس سایت های سازمان های دولتی چین و وزارتخانه ها

لیست بانک های مهم کشور چین

 

 

به دنبال راهی برای تجارت آسان و بی دغدغه هستید؟

برای انجام تجارت موفق ، تنها کافیست با تیم حرفه ای ایکسپورت مشورت کنید تا از جدیدترین و کاربردی ترین متدهای صادرات و واردات مطلع شوید و با خیالی اسوده به تجارت کالای خود بپردازید. برای دریافت مشاوره روی لینک زیر کلیک کنید.

"" مشاوره تلفنی در حوزه صادرات و واردات ""

 

4 پاسخ
    • ixport
      ixport گفته:

      باسلام و احترام
      اگر قطعه شما کوچک باشد و شرکت بتواند پستی ارسال کند با عنایت به قیمت کالا مشکلی نخواهد داشت.
      ولیکن در غیر اینصورت می بایست یا خودتان سفارش را در چین تحویل یک شرکت حملو نقل داده و هزینه های مرتبط با حمل و نقل و گمرکی در چین را به این شرکت پرداخت نمایید.
      بعضا شرکتهایی در ایران نیز وجود دارند که این فعالیت را انجام می دهند ولیکن هزینه آن بالاست و بسته به میزان سفارش شما بعضا توجیه پذیر ممکن است نباشد.
      برای این منظور لطفا با سایت مکاتبه و از آنها راهنمایی بخواهید در اکثر موارد راهنمایی های خوبی به شما ارائه می کنند و بعضا ممکن است تجربه ارسال مورد و یا پستی به ایران را داشته باشند.
      با تشکر

      پاسخ
        • ixport
          ixport گفته:

          متاسفانه ما در این خصوص خدماتی ارائه نمی دهیم
          بنظرم به مدیر فروش این قطعه که اطلاعاتش در سایت موجود است پیام دهید و راهنمایی بخواهید به نظر من امکان ارسال پستی به ایران را دارند (چون DHL و سایر خدمات دهندگان در لیست این سایت قابل مشاهده است) ولیکن می بایست برای پرداخت بانکی آن از خدمات واسطهای پرداخت ارز در ایران استفاده نمایید.

          پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *