مقالات صادرات

مقالات واردات

تحول تجارت ایران و قطر در انتظار اقدامات عملی

تحول تجارت ایران و قطر در انتظار اقدامات عملی

 

  ————-  مقدمه   ————–

کشور قطر شبه جزیره کوچکی است که از غرب، شرق و شمال با آبهای خلیج فارس و از جنوب با عربستان هم مرز است. همچنین این کشور از راه آب با کشورهای نزدیک مانند ایران، بحرین و امارات در ارتباط است؛ روابط ایران و قطر از زمان استقلال قطر در سال ۱۹۷۱ دوستانه و بر پایه احترام برابر بوده است. ایران که خواهان تفاهم و گسترش روابط دوستانه با همه کشورها بود، از نخستین کشورهایی بود که استقلال قطر را به رسمیت شناخت.

————-    اقتصاد قطر   ————-

  • قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی است که در بین داده های سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در رده های پنجم.و هفتم جهانی قرار.دارد. طبق برآوردهای انجام شده تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۵۳ میلیارد دلار است. همچنین درآمد.سرانه قطر بسیار بالا بوده و جزو رتبه های برتر.دنیاست .
  •  نفت و گاز طبیعی سنگ بنای اقتصاد قطر است و بیش از ۷۰ درصد از کل درآمد دولت، بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریباً ۸۵ درصد درآمد صادراتی را به خود اختصاص میدهد. قطر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دارای سومین ذخیره بزرگ گاز طبیعی اثبات شده در جهان و دومین صادر کننده گاز طبیعی است؛ به گونه ای که میتوان گفت اقتصاد قطر یک اقتصاد کاملاً وابسته به گاز محسوب میشود. این کشور بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (ال ان جی) در جهان است .
  • البته این کشور درآمدهای دیگر نظیر گردشگری نیز دارد.اما منبع درآمد ارزی کشور، از طریق صادرات نفت خام و گاز طبیعی کسب.میشود .
  • مقدار و میزان سرمایه گذاری.های داخلی برای توسعه قطر، مخفی نگاه داشته شده است اما برخی از کارشناسان میزان سرمایه گذاری های سالانه داخلی قطر که با هدف دگردیسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تأمین توسعه شتابان صورت میگیرد را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار بر آورد میکنند؛ همچنین در بخش سرمایه گذاری های خارجی باید اشاره شود که به طور متوسط منافع حاصل از سرمایه گذاری های خارجی قطر، سالانه بین ۶ تا ۱۰ درصد از حجم سرمایه گذاری این کشور، یعنی تقریباً بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار بر آورد میشود.

————-   تجارت قطر با جهان   ————-

  • کل روابط تجاری قطر با دنیا بطور متوسط در سال های اخیر حدود ۱۶۵ میلیارد دلار بوده است که ۱۰۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات کالا ( ۸۰ میلیارد دلار)  و خدمات (۲۰ میلیارد دلار) و در مقابل حدود ۶۵ میلیارد دلار مربوط به واردات کالا (۳۰ میلیارد دلار) و خدمات (۳۵ میلیارد دلار) است.
  • ماشین آلات صنعتی، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و وسایل نقلیه زمینی بیشترین واردات قطر را با حدود ۸ میلیارد دلار تشکیل داده اند. همچنین این کشور سالانه حجم عظیمی از واردات ۲۵ تا ۳۰ میلیاردی خود را صرف واردات اقلام بخش کشاورزی و برخی اقلام صنعتی، آهن و فولاد و مواد خام معدنی میکند .
  • با توجه به روابط حسنه سیاسی میان دو کشور آنگونه که انتظار میرفت ایران نتوانست از بازار قطر استفاده کند و در این بازه زمانی کشورهای دیگر گوی سبقت را از ایران ربودند. حتی در این دوره ترکیه توانست مواد غذایی فراوانی به قطر ارسال کند به گون های که فروشگاه های.این کشور مملو از محصولات ترک بود .
  • بر اساس آمارهای «آنکتاد» آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین، آلمان، ایتالیا، هند و ژاپن از جمله مهمترین کشورهای صادرکننده کالا به قطر هستند. همچنین آخرین آمار نیز بیانگر آن است که در سال ۲۰۲۰ از مجموع ۲۵.۸ میلیارد دلار واردات کشور قطر، نزدیک به ۴ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار آن از آمریکا، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از انگلیس، نزدیک به ۱.۵ میلیارد آن از آلمان، ۸۳۴ میلیون دلار آن از فرانسه،۷۹۴ میلیون دلار آن از چین، ۲۳۳ میلیون دلار آن از ژاپن و مابقی از سایر کشورهای جهان وارد شده است.
  • بر این اساس ۱۶ درصد از بازار وارداتی قطر را آمریکایی ها، ۷ درصد آن را انگلیسی ها، ۶ درصد را آلمانی ها،۳ درصد را فرانسوی ها و ۳ درصد آن را چینی ها در دست دارند.
  • در بین همسایگان نیز سهم ترکیه ۲ درصد و سهم ایران فقط ۰.۶ درصد است .
  • مجموع تجارت خارجی ایران با حجم ۸۰ میلیارد دلار، سهم قطر کمتر از یک درصد است.
  • روند صادرات به قطر از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ همواره صعودی بوده و از ۶۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۸ به ۲۳۴ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده و در سال ۹۹ با کاهش حجم مبادلات در حدود ۱۶۷ میلیون دلار ثبت شده و اما در سال ۱۴۰۰ نیز این کاهش تداوم داشته به ۱۳۳ میلیون دلار رسیده است. ارزش صادرات ایران به قطر در ۴ ماهه نخست سال جاری نیز در حدود ۴۰ میلیون دلار بوده است که این رقم خیلی قابل توجه نمی باشد. این در حالی است که قطر یک کشور در حال پیشرفت و توسعه در ز مینه های مختلفی مانند حمل و نقل دریایی ، بندری و هوایی است و به این جهت میتواند شریک مهم و قابل اعتنایی برای ا یران در زمینه های اقتصادی و تجاری باشد.

تجارت قطر با جهان

—- تحول تجارت ایران و قطر در انتظار اقدامات عملی دولت سیزدهم —–

  • قطر را میتوان کشور تجارت و فرصت های اقتصادی دانست اما با این حال و به رغم داشتن روابط.دوستانه با ایران، از.نظر روابط اقتصادی به توفیق.خاصی نرسیده ایم و سطح مبادلات ۲۰۰ – ۳۰۰ میلیون دلار است.
  • با توجه به شرایط همسایگی، اشتراکات زبانی و فرهنگی بین.دو کشور و ارتباطی که از طریق حمل و نقل دریایی فراهم است، میتوان ارتباط تجاری را به.سطوح بالاتری ارتقا داد . ورود به حوزه هایی همچون ترانزیت، خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که میتواند منجر به افزایش صادرات به قطر شود .همچنین دو کشور.میتوانند در زمینه های بندری، گمرکی، حمل و نقل دریایی و مخازن نفت و گاز همکاری.های.مشترکی داشته باشند . در خصوص مبادلات.گازی با قطر نیز ظرفیتهای زیادی موجود است .
  • قطر به عنوان یکی از کشورهای در حال.توسعه در منطقه خلیج فارس که سیاست.اقتصادی درهای باز را پیگیری میکند در سالهای گذشته طرح های گسترده ای را برای مدرن سازی اقتصاد.خود اجرایی کرده در این میان، این فرصت برای ای ران هم فراهم است تا در کنار سایر رقبا، سهم خود را در مبادلات غیرنفتی با قطر از طریق بنادر جنوبی کشور.به ویژه بنادر بوشهر و د یر در گروه کالاهایی ، چون.چدن، آهن، فولاد، محصولات شی میایی آلی، گچ، آهک، سیمان، محصولات کشاورزی و غذایی، صادرات خدمات فنی ومهندسی و … افزایش دهد.
  • کشور قطر یکی از سرمایه گذاران بزرگ در دنیا محسوب میشود و با توجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور ایران میتواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند و از این جنبه با قطر همکاری داشته باشد. برای بهبود.روابط تجاری با قطر باید تعریف پروژه های مختلف برای سرمایه گذاری.مشترک در دستور کار قرار گیرد و رابطه حسنه سیاسی دو کشور منجر به سرمایه گذاری مشترک شود.
  • با توجه به آب و هوای خشک و کمبود زمین های کشاورزی در قطر، این کشور به یکی از.بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی و مواد غذایی تبدیل شده.است، بنابراین ایران میتواند به یکی از کشورهای اصلی صادرکننده محصولات کشاورزی به قطر تبدیل شود. البته با توجه به اشباع بازار قطر از سوی تجار کشورهای گوناگون باید با تأمین زیرساخت ها و برنامه ریزی دقیق به این سمت گام برداریم.
  • برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به قطر باید در زمینه.بسته بندی محصولات به نحوی که قابلیت عرضه در کشورهای عربی را داشته باشد، فعال شویم زیرا طبق گفته کارشناسان، بیشتر تولیدکنندگان بسته بندی مناسب با بازار مصرف کشور عربی برای شناساندن محصول به زبان عربی را ندارند و زمان میبرد تا این بسته بندی ها آماده شود.
  • تراز استاندارد کیفی در کشوری مثل قطر بالاست و فروشگاه های.بزرگ در این کشور بیشتر محصولات مشابه را از آمریکا و اروپا تأمین میکنند و ممکن است.فعالان اقتصادی ایرانی به زمان بیشتری برای تأمین.محصولات در این تراز نیاز داشته باشند. از همه مهمتر اینکه محصولات صادراتی به کشوری.مثل قطر در فروشگاه های معتبر.زنجیره ای فروخته میشود که ورود به آن نیازمند سرمایه گذاری اولیه و ایجاد تعهداتی در مورد زمان و قیمت محصول است.
 

————-   فرصت جام جهانی برای توریسم ایران  ————-

چند ماه تا آغاز مسابقات جام جهانی.فوتبال در قطر باقی مانده است. علاوه بر این کشور که چند سالی است زیرساخت های خود اعم از استادیوم ها، هتل ها و … را برای پذیرایی از دوستداران فوتبال مهیا میکند ، ایران نیز در کنار کشورهای دیگر میتواند بخشی از گردشگران ورزشی را به خود جذب کند چرا که با توجه به مسافت.نزدیک کیش و قطر و تفاوت هزینه ها، ایران میتواند محل جذابی برای گردشگران به ویژه تماشاگران ایرانی باشد. بنابراین باید ظرفیت ها به ویژه در بخش اقامت و پذیرایی را افزایش دهیم . همچنین ایران در زمینه تأمین اقلام مصرفی مورد نیاز کشور قطر در زمان برگزاری جام جهانی نیز میتواند نقش مؤثری ایفا کند.

فرصت جام جهانی برای توریسم ایران

————-  موانع توسعه تجارت بین دو کشور   ————-

نبود روابط بانکی، نبود شبکه صرافی مجوزدار و نبود خط منظم در مسیر بنادر جنوبی.به بنادر قطر از موانع افزایش تجارت.بین دو کشور است.

——–  اقدامات اخیر در راستای توسعه تجارت دو جانبه  ———

  • در خرداد ماه سال.جاری ( ۱۴۰۱ ) بزرگترین هیأت تجاری ایران شامل تجار و بازرگانان بخش.خصوصی و فعالان اقتصادی متشکل از ۷۰ شرکت به قطر سفر کردند. طبق اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ، این سازمان.در زمینه پشتیبانی و حمایت از تجار و بازرگانان، در صدد راه.اندازی مرکز تجاری ایران در قطر و همچنین آغاز.فعالیت رایزن بازرگانی ایران در آن کشور است.
  • در زمینه حمل و نقل و یارانه بار، مشوق های صادراتی تعیین شده و.طبق.دستور رئیس جمهور بخش عمده ای از این مشوق ها برای تجارت با کشورهای همسایه اختصاص یابد. همچنین صدور بیمه نامه از.سوی صندوق ضمانت صادرات از دیگر مواردی است که توسط سازمان توسعه تجارت در.حال پیگیری است.
 
درباره کشور قطر بیشتر بدانیم :
راهنمای جامع صادرات ، واردات ، بازرگانی و تجارت کشور قطر با ایران و دیگر کشورهای جهان را به صورت جامع در لینک زیر مطالعه و آموزش ببینید .
 
 
درباره کشور قطر بیشتر بدانیم :

برای مشاهده آخرین اخبار مقررات صادرات و واردات در خصوص کشور قطر به لینک زیر مراجعه نمایید :

 

مقالات مرتبط با قانون و مقررات قطر

 
برر.سی کلی کشور قطر
نویسنده:محسن پورقاسمی
محسن پورقاسمی مشاور بازاریابی و استراتژی بین المللی و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص رفع تعهد و مشاوره استراتژی و بازاریابی آماده راهنمایی و مشاوره تجار به صورت رایگان می باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست تجمیعی 548 شرکت فعال اقتصادی برگزیده گمرکی (AEO) ابلاغ فهرست تجمیعی 548 عنوان شرکت های.فعال اقتصادی برگزیده گمرکی (AEO)...
تاریخ انتشار : 15 ساعت قبل
ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 به مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ سهمیه مسافری سال 1403 مناطق آزاد تجاری صنعتی بصورت علی...
تاریخ انتشار : 2 روز قبل
فیلم آموزشی نحوه تخصیص ارز برای واردات در سال 1403
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
لزوم صدور گواهی مبدا برای محصولات سبزی و صیفی با عنایت به جلسه شورای.معاونین مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ و مصوبات جلسه روز...
تاریخ انتشار : 3 روز قبل
جزئیاتی از شیوه جدید رفع تعهد ارزی/ صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می شود...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل
سیستمی شدن تبصره های 1و 2 ذیل بند 2 ماده 38 آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در سامانه...
تاریخ انتشار : 4 روز قبل

تماس با ما

عراق

افغانستان

امارات متحد عربی

عمان

قطر

روسیه

اتحادیه اورسیا

ترکیه

سوریه

چین

ژاپن

هند

پاکستان

ایتالیا

فرانسه

آلمان

قوانین و مقررات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید  سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

تماس با ما