![](https://ixport.ir/wp-content/uploads/2022/11/000001-1.jpg)
در عصر کنونی سرعت عمل و تسهیل در انجام امور مهم ترین شاخص در تعیین میزان رضایت ذی نفعان و مصرف کنندگان می باشد. همچنین در جهت کاهش فساد اداری و تخلافات تجاری ضوابط سخت گیرانه بر همه بازرگانان اعمال می گردد. که موجب طولانی شدن فرایندهای تجاری و ایجاد هزینه فرصت های زیادی برای آنها خواهد بود. طبق موضوع بند (ت) ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این وزارتخانه موظف است، با همکاری اتاق بازرگانی، صدور، تمدید و ابطال کارت های بازرگانی را با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی نماید.
ذیل ماده ۴ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مذکور نیز کارکرد سامانه ((کنترل رشته و میزان فعالیت کارتهای بازرگانی متناسب با رتبه اعتباری هر بازرگان)) بیان شده است. این وزارتخانه موظف به تهیه، تنظیم و اعلام شاخصهای موردنیاز است. بر این اساس دستورالعمل مربوط پس از دریافت و اعمال نظرات دستگاههای ذی ربط، طی نامه شماره ۱۲۱۹۴۲/۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ به وزرای امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رؤسای اتاقهای بازرگانی و تعاون ابلاغ شده است.
نقش اتاق بازرگانی در سامانه اعتبارسنجی
بخش اعتبارسنجی Validation با توجه به مسئولیت قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تایید کارتهای بازرگانی صادرشده توسط اتاق بازرگانی طبق ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات، طراحی و پیاده سازی انجام این تایید در سامانه فوق الذکر با امکان بررسی و نظارت دقیق بر شرایط صدور و تمدید کارت بازرگانی و استعلام اسناد و مدارک، انجام شده و منتظر همکاری اتاق بازرگانی در ارسال اطلاعات از سامانه صدور کارت بازرگانی است. به موجب این قانون مطالعات کارشناسی زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت و با همکاری اتاق بازرگانی توسط کارشناسان خبره داخلی با همکاری مشاورین شرکتهای مطرح خارجی از قبیل شرکت آلمانی CreditInfo و شرکت امریکایی s’Moody در جهت طراحی مدل رتبه بندی (ترکیبی از نتایج سنجش اعتبار) Scoring Credit ،صورتهای مالی و رتبه بندی کسب و کار Rating Business صورت گرفت.
![](https://ixport.ir/wp-content/uploads/2022/11/website-icon-11-300x300-1.png)
سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری
بازرگانان محترم لطفا به نکات زیر توجه کامل فرمایید
صدور و تمدید کارت بازرگانی همچنان از طریق سامانه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس http://cscs.chambertrust.ir و توسط شعب اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور انجام خواهد شد.
![](https://ixport.ir/wp-content/uploads/2022/11/کارت-بازرگانی-300x200-1.jpg)
سامانه کارت بازرگانی هوشمند
پیش از درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی، حتما شرایط مربوط را طبق ماده ۱۰ آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به طور دقیق مطالعه و اسناد و مدارک مورد نیاز را آماده نمایید. آییننامه مربوط با آخرین اصلاحات مقررات صادرات و واردات از بخش « مستندات و قوانین » قابل دریافت است.
از این پس تایید کارت بازرگانی توسط سازمانهای وزارت صنعت و معدن و تجارت استانها در سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری انجام خواهد شد و مبنای استعلام سامانه جامع تجارت و دیگر سامانههای تجاری کشور قرار خواهد گرفت.
بخش « ورود » در صفحه اصلی صرفا برای ورود کارشناسان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است و ورود بازرگانان به سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری صرفا از طریق سامانه جامع تجارت به آدرس https://ntsw.ir امکان پذیر است.
بازرگانان محترم میتوانند با ورود به سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری از طریق سامانه جامع تجارت ، اطلاعات شاخصهای رتبه بندی خود را طبق « دستورالعمل شاخصهای سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری » مشاهده نموده و در صورت وجود مغایرت، با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز درخواست بازبینی نمایند. دستورالعمل مذکور از بخش « مستندات و قوانین » قابل دریافت است.
مراحل انتخاب رشته فعالیت های کارت بازرگانی در سامانه به شرح زیر می باشد:
- ورود به درگاه اینترنتی www.ntsw.ir مراجعه نموده و یا بصورت مستقیم به درگاه اینترنتی https://mvcrs.ir/web/guest/main-page وارد شوید.
- انتخاب شخصیت کاری خود ( بازرگان حقیقی – فعال و بازرگان حقوقی – فعال )
- در منوی سمت راست بر روی ” مدیریت رتبه بندی” کلیک کرده و وارد سامانه یکپارچه رتبه بندی و اعتبارسنجی شوید.
- پس از ورود به سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی، روی منوی رشته فعالیت های مجاز کلیک کنید.
- علاوه بر رشته فعالیتهای ناشی از مجوزها، بازرگان حق انتخاب تعداد محدودی رشته فعالیت دیگر را دارد. با کلیک بر روی گزینه “افزودن” رشته فعالیت خود را اضافه نمایید.
- فعالیت موردنظر خود را انتخاب کنید و دکمه تایید و سپس دکمه ثبت نهایی را کلیک کنید.
- در منوی رشته فعالیت های مجاز و پایین جدول رشته فعالیتها، فهرست مجوزهای و تعداد آنها ثبت شده است.
- پس از اطمینان از ثبت اطلاعات خود در پایگاه داده مرجع صادرکننده مجوز با انتخاب شاخص “رشته فعالیتهای مجاز” ، بارگذاری اسناد مثبته خود و کلیک بر روی “ثبت نهایی” اقدام به ثبت درخواست بازبینی نمایید. درخواست شما ظرف مدت کوتاهی بررسی و نتیجه در قسمت “توضیحات کارشناس” ثبت خواهد شد.